Byggahus.se

Grund till förråd/carport, var med och hjälp ett par nybörjare!

1. Victorimba
    Medlem Nivå 1
    Hej på er!

Jag och min sambo har beslutat oss för att bygga en carport med sammanhängande förrådsdel på totalt 54 kvm där hela bygget kommer vila på en gjuten platta i syfte att hålla möjligheten till andra användningsområden öppna i framtiden!

Vi är totala noviser som aldrig gjort något liknande men med en stor vilja att lära oss och i alla fall försöka göra så mycket möjligt själva! Vi har lusläst flera trådar på denna och andra hemsidor och rådslagit med de vi anser vara kunniga människor i vår närhet. Dock dyker det ändå upp "nischade" frågor hos oss och vår okunskap gör oss ofta osäkra i om vi tänker rätt.

Det jag hoppas på med denna tråd är att diskutera vår förfarande under delen som rör grunden och om vi är helt ute och cyklar med någon del samt få hjälp med att fylla i de kunskapsluckor vi har.

Ok, så detta har vi gjort:

* Ansökt om och fått bygglov beviljat. Carport + förråd, vi planerar att dra in el men ej avlopp eller vatten. Vi tror att tidigare ägare har förberett med dränering/dagvattenrör men det är lite oklart vad som finns i backen.

* Markerat ut byggets hörn med pinnar efter mått och kryssmätt med någon centimeters marginal.

* Markerat streck med märkfärg ca 60 cm ut från grunden för att veta var vi ska schakta ur.

* Satt ut profiler en bit utanför och avvägt höjd med laser samt dragit murarsnöre i sockelhöjd (är detta rätt?) Kommer mäta och kryssmäta detta mer exakt i veckan.

Vad som ska göras:

Vi har hyrt en minigrävare av en vän och kommer börja gräva under helgen som kommer! Marken består mestadels av sand och är fylld med sten stora som tennisbollar. Vi hade en erfaren hantverkare ute som kommenterade att marken troligtvis utgör goda förhållanden för vår grund. Vi räknar i alla fall med att behöva gräva ut ett par decimeter eller "till allt organiskt material är borta". Marken är dock ojämn och det skiljer ~40 cm i höjd mellan båda kortändorna. Här undrar vi om det gör något att schaktbotten blir ojämn efter samma förhållande eller om vi ska försöka jämna ut det? Bilden nedan visar nivåskillnaderna.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0024.JPG

Då marken kommer behöva höjas med 40-50 cm på vissa ställen (innan urschaktningen) utgår vi från att vi kommer behöva börja fylla upp efter behov med något grövre bergkross, typ 0-90, som sedan packas. Därefter tänker vi lägga ett 15-20 cm tjockt lager 8-16 makadam som också packas och som plattan sedan kommer gjutas på. I och med höjdskillnaden som jag nämnt undrar vi om det finns en risk att allt vi lägger på helt enkelt kommer rinna ut över tomten? Vi har gått i tankarna att använda schaktmassorna till att forma en "vall" runt bygget i syfte att förhindra detta. Här kommer också funderingar kring dräneringsrören som jag har förstått ska läggas snett under plattan i det dränerande materialet, lägger vi dessa i makadamlagret? Jag har förstått att man ska gräva ett dike i schaktbotten och lägga rören där, men om vi fyller upp hela "gropen" med grövre kross som har 0-fraktioner och som packas så måste väl rören läggas över detta (Bild A)? Eller fyller man upp hela 60cm-kanten utanför själva formen med dränerande material och placerar rören i detta (Bild B)? Gräver man diket i den grövre krossen istället för i schaktbotten (Bild C)? Här skiner ens oerfarenhet igenom...

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Grund.png

Vi har räknat på att höja marken för att ge ett fall från carporten på 5 cm per meter, alltså 15 cm från den högsta punkt vi hittar inom 3 meter. Med en sockelhöjd på 15 cm tänker jag att den kommer ligga bra högt över omkringliggande mark, men det kanske är helt rimligt? Min tanke är att fylla upp med grus/sten som "ramp" för bilen att komma in i carporten.

När marken väl är förberedd har vi tänkt använda oss av 300 mm höga L-element och fylla upp formen med 200 mm cellplast, alltså blir plattan 100 mm tjock. Voten hade jag tänkt mig vara ca. 300 mm bred och 200 mm djup men fick till mig av en annan att den borde vara upp till 500 mm bred. Jag fick också till mig av samma person att vi borde använda 200 mm höga element istället för 300. Min tanke var i alla fall att motfylla ungefär hälften av elementens höjd så att sockeln blir 150 mm i syfte att höja upp panelen. Armering har jag ingen klar bild för hur vi kommer gå till väga med ännu och gjutningen kommer vi ta in proffs för.

Blev en längre utläggning det här men jag tror jag fått med vår tilltänkta tillvägagångssätt i stora drag, så, all input på detta och svar på våra frågor mottages med tacksamhet!

Hamnade tråden i fel forumdel får moderator gärna hänvisa mig till rätt sådan!

/Victor

2. M
    Medlem · Nivå 6
    Minigrävare går bra att gräva med, men är usel på att göra sig av med schakt massorna.

Tänk igenom vad ni skall gör med schaktmassorna, det är inget man flyttar med en minigrävare.
    Det bli mer massor än vad man tänker sig, gör ett snabbt överslag.

Tänk över om ni behöver ett tröskeljärn för att inte köra sönder kantelementet?

Glöm inte tänka på hur ni skall ta hand om vattnet från taket.

• Laddar…