Byggahus.se

Grund till fjällstuga

1. te96usn
    Medlem · Gävleborg · 151 inlägg

te96usn

Medlem
    Jag ska bygge an stuga i fjällen 80m2 + altan där det är 2m tjäldjup!
    Kommer att (lyfta dit) bygga den på 3st kontorsbodar med stålram dvs 8,5*3m, min fundering nu är vad jag ska göra för grund?

Platta på mark ser jag inte som ett alternativ eftersom j ag ska lyfta dit bodar med redan befintligt isolerat golv (ska också tilläggsisolera golvet underifrån).

Dom alternativ jag funderar på är:
    * färdiga plintar (1,5m med en fot på 1x1m)
    * Krypgrund men tjälldéns materialpaket: http://www.tjallden.se/produkter/krypgrund-uteluftsventilerad/
    * Gjuta sula samt mura krypgrund

/Ulf

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är det djupt till berg ? bäst är väl om det finns på rimligt djup och ankra betongplintar i det

3. J
    Medlem · Blekinge · 9 700 inlägg

justusandersson

Medlem
    Alternativ 1 och 2 bör fungera, medan 3 är olämpligt. Vad som är bäst och billigast bedömer du nog bättre själv.

4. te96usn
    Medlem · Gävleborg · 151 inlägg

te96usn

Medlem
    Varför alt.3 olämligt?

Tror det är långt till berg, men en del block och sten/grus är det.
    Är också en väldigt slutande tomt. Kanske 2m skillnad så det blir mycket schakt!

Hur bör jag bäst montera plintarna, med avseende på isolering och drännerande material?

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har ingen direkt erfarenhet av kölder som kommer på din plats , kan tänka mig svårt att få till det med tjäle och kallt under huset , det som jag för min del skulle se som alternativ är att dubba i berget , då står det kvar med -30 i backen , men som du säger kan vara långt dit , måste finnas några andra som byggt omkring och fråga hur dom gjort , det blir erfarenhetsmässiga svar , och inte på distans som kan varar tyckande

6. J
    Medlem · Blekinge · 9 700 inlägg

justusandersson

Medlem
    Alternativ 3 är olämpligt eftersom det innebär en konventionell krypgrundslösning som inte fungerar med dagens isoleringsmängder. Alternativ 1 tolkar jag som att grunden är helt öppen. Eftersom Tjälldéns lösning nog kräver ett relativt plant underlag är antagligen alt 1 bäst. Skall du använda prefab plintar måste dessa ha dels ett plant underlag, kanske platsgjutet samt en förankring i sidled i form av en dubb ellerliknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.