Hej,
vi är relativt nytillträdda i vårt hus och har idag ett växthus, "klassisk modell" med aluminiumramar och glasrutor för odling av växter/grönsaker etc.
Vi skulle vilja flytta växthuset till en annan del av tomten som är sluttande och min tanke är att bygga en grund av leca-block eller motsvarande. Kom gärna med förslag på materialval - vi kommer dock försöka hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt för detta projekt.
Jag har aldrig byggt med block, byggt mur, gjutit eller motsvarande förut och är undrande över hur man får det hållbart då det blir ett stort "tryck utåt" när man fylller på med jord etc mot den vägg som är ner mot sluttningen. Tanken är att ha odlingsbäddar och en sten-/grusgång i mitten.
Hur mycket bör man gräva ner första raden leca-block under mark för att skall hålla emot tryck, inte röra sig etc? Vi bor högt och vid höststormar kommer det vara relativt utsatt för vind.
Underifrån sett är är tanken att lägga markduk, grus, leca-block, "syll-papp", träregel/syll och därefter montera växhusets väggar överst och fästa dem i träregeln/syllen. Tar även gärna emot tip på hur man gör för att försköna Leca-blocken som gärna är något vi inte tycker är det snyggaste
Se gärna mitt försök till skiss för förtydligande
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder