Hej!
Kommentera gärna efter varje stycke...
Jag håller på att fixa till putsen på grunden på garaget, och har därför grävt litegrann på den sida som var i sämst skick för att kunna smeta på cementen så långt ner det bara går..
Överst av det jag grävt ut var det sten (20-40mm), nästa lager mer eller mindre tjockt med matjord, under det ett tjockare lager (15-20cm) med en blandning av sand och sten (10-25mm), och i botten på det packad sand (nån enstaka sten kan ha krypit in i sandbädden).
Det verkar som om den som byggt garaget tänkt på nån sorts dränering iallafall..
Garaget har golvavlopp, som jag inte har nån aning om vart vattnet är tänkt ska ta vägen - troligtvis rakt "bakåt" i garaget i samma riktning som jag tror husets avlopp går, och med lite tur (eller otur) så är avloppen sammankopplade 2.5 meter under marken (huset har källare). Jag har ingen aning om det finns något dräneringsrör under den packade sanden, och jag har ingen större lust att kolla (för att kanske ha paj nåt som verkar fungera)
Lättgrävt är det iallafall, och jag kan tänka mig göra om det om det behövs - syftet just nu är att fixa till putsen så att jag kan sätta panel på den väggen.
Jag har silat fram stenarna ur det ställe där det var matjord blandat med sten istället för sand + sten, men det är ju inte ett så jättekul jobb att göra för hand (plywoodskiva med en massa hål i osså skaka den över en hink)
Om man utgår ifrån att jag lämnar den packade sanden, ska det sen vara som det var, dvs en blandning av sand och stenar, eller har det bara råkat bli så under de 35 år garaget funnits ? Och, om det ska vara så, så kan jag väl lika gärna låta bli att separera stenarna från sanden ?
Är det bara skyffla dit allt jag grävt upp, och försöka få till en hyfsat lutning + ev fylla på med ett extra stenlager ovanpå ?
Nåt annat tänka på ?
/PeO