Grund och träbjälklag, åsikter om uppbyggnad.

540 läst  14 svar

1. D
    Medlem Nivå 3
    Renoverar blivande badrum och rev ner till torpargrunden. Ser ut som följande nerifrån och upp: ligger ett lager sand i grunden, torrt och fint, ingen plast. 30cm ovan grund ligger 170,s bjälkar, blindbotten av 17mm råspont. 150mm ekofiber isoleringsskivor i facken direkt på råsponten utan vindpapp/plast. Sedan 22mm spånskiva. Plastmatta ovanpå spånet. Synliga glipor vid uppenbara kalldrag, tex vid avlopp är tätade med fogskum. Någon uppenbart problem med och bygga såhär förutom att det inte blir absolut varmaste lösningen? Tanken med och bygga såpass öppet är att ev fukt aom blir vid andra årstider ska kunna torka upp lika fort igen vud bättre förhållande.

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Jag kan inte se några spontana problem med din lösning

3. P
    Medlem Nivå 5
    Det ser utmärkt ut. Blir en bra lösning. Jag skulle möjligen lägga en tunnare torrbottenskiva och öka isoleringen till 170mm. Det kommer att få plats. Du vill inte ha 1-2 cm luft mellan isolering och golvspånskivor.
    Hur har du fått in ingående vatten i avloppsröret? Jag tänkte just säga att du ju har vattenrör som kommer upp ur golvet. Inte helt vattensäkert. Jag antar att tanken är att om anslutningen till vattenmätaren läcker så rinner det ned i avloppet? Men den lösning har jag aldrig sett förut. Kanske standard idag?

4. P
    Medlem Nivå 5
    Trossbottenskiva ska det vara....

5. P
    Medlem Nivå 5
    Jag tänker också på inkommande vatten. Tänk på avståndet mellan rör och den färdiga väggen. Tror det skall vara minst 5 cm för att mattläggaren skall kunna kränga dit matten. Kolla det.

6. P
    Medlem Nivå 5
    Jag skulle nog lägga plast på sanden i alla fall. Kan inte skada. Ett h-e att göra efteråt, om du ångrar dig.

7. S
    Medlem · Nivå 10
    inkommande vatten går nog inte i avloppet..........det är nog bara en rörsnutt som skydd i golvet. Man ser ju nåt svart under regeln där och det är väl inkommande vatten från backen.

8. R
    Medlem · Nivå 9
    6 cm

9. D
    Medlem Nivå 3
    Avloppsröret är bara som lite extra skydd för vattenledningen,
    Det är en bit avloppsrör för fäste och skydd för inkommande vatten. 10 cm tillgodo avlopp till vägg kortaste ställe och väggen kommer bygga 2,6cm. Jag har funderat fram och tillbaka med och lägga plast, men och få det helt tätt skulle inte vara det lättaste, ev fukt som hittar upp ovanför plasten får ju då svårare och ta sig ut också, så jag körde utan, tiden får visa om det var rätt val. Det blir en luftspalt på ca 1cm mellan isolering och spån, kan det få några nackdelar?

10. P
    Medlem Nivå 5
    Nu är ju inte 1cm så mycket. Men isoleringen kan ju med tiden sjunka lite till. Du vill inte ha en luftspalt under golvet. Om det drar in kall luft någonstans ifrån så kommer den cirkulera där och kyla golvet Jag skulle hellre ha 1cm för mycket än 1cm för lite, så att facken verkligen fylls. Men tror inte detta är något jätte stort problem.

11. P
    Medlem Nivå 5
    Blev fel text i citatet. Sorry

12. D
    Medlem Nivå 3
    Det är helt klart något och tänka på då huset är lite otät här och var nu. Bra tips.

13. J
    Medlem · Nivå 17
    Utöver de synpunkter som framförts tidigare i den här tråden, så tycker jag att du skall fodra facken med någon form av diffusionsöppen vindtätning innan isoleringen. Om det är en traditionell, uteluftsventilerad, krypgrund, bör du inte ha för mycket isolering i bjälklaget. Omkring 15 cm brukar ge tilläckligt värmeläckage neråt. Det beror ju också på vilken temperatur du kommer att ha i badrummet.

14. D
    Medlem Nivå 3
    Det är 150mm isolering. Nu körde jag på 17mm råspont som blindbotten, utan duk eller papp och spånen är limmad så det får bli som det blir, men tänkte prova med papp i facken i ett annat utrymme, men vindduk kanske är smidigare, bättre?

15. J
    Medlem · Nivå 17
    Jag tror att vindduk kan vara smidigare och lättare att få tätt. Vill du använda papp får den inte vara alltför diffusionstät. Tunn asfaltpapp typ AC 150 funkar nog också.

D746 gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: