Grund och golv för vattenburen golvvärme i vinterträdgård?

442 läst  12 svar

1. C
    Medlem Nivå 5
    Vi ska bygga en 7,5 kvm vinterträdgård som ansluter med en långsida till husets västra vägg (med en dubbeldörr som passage mellan vardagsrum och vinteträdgård). Det blir 2-glas energiglas (argon) i både tak och de tre väggarna. Golvet täcks med oregelbunden sandsten.

Avsikten är att hålla +7 grader som minimum vintertid så att citrusträd, fikon m m överlever och har bra viloförhållande. Vi vill ha golvvärme dels för att bibehålla denna temperatur, och även få en behaglig golvtemperatur så att man kan vistas njutbart där tidig vår och sen höst

Nuvarande markunderlag är 20-30 cm grus, 0-4. Jag tänker gräva bort grus och ersätta med 30 cm frigolit som isolering, Jag tänker också isolera vertikalt utanför, och åt sidorna ca 50 cm (hur tjocka skivor, och på vilket djup ska dessa skivor ligga?)

Frågor:
    Är det OK att lägga frigolitskivorna direkt på (det paddade) grusunderlaget?
    Vilket underlag ska man ha för golvvärmerören? Direkt på cellplastskivorna i spår, spårade EPS-skivor, på spårade spånskivor eller annat?
    Vad behöver läggas ovanpå golvvärmerören innan jag lägger sättsand och överst sandstenen?

2. C
    Medlem Nivå 5
    Tomt och öde... Nog måste det väl finnas flera här som har mer kunskap än jag om sånt här?!
    Ska jag lägga tråden i ett annat forum??

3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag flyttade tråden till Grund & markarbeten, tror du får bättre svar här!

4. C
    Medlem Nivå 5
    Tänkte också det... tack!

5. Markgrossen
    Medlem · Nivå 6
    Trevlig med vinterträdgård. Alltid velat haft en citrusträd :)

Känns som golvvärme är overkill men vill du ha det så absolut, men vet inte om växterna tycker om att bli torkade underifrån men är ingen trädgårdsmästare.
    Du kan lägga cellplasten direkt på gruset eftersom det är en vinterträdgård vi pratar om.
    Kommer väl komma mer fukt o vatten ovanifrån än under :)

Golvvärmen monteras direkt på cellplasten.

Ska du ha golvvärme så skulle jag gjuta. Skulle inte våga lägga i bara sand. Funkar säkert i många år men du verkar kosta på det hela så gjut eller strunta i golvvärme.

6. C
    Medlem Nivå 5
    Det blir nog inte alltför mycket fukt ovanifrån då växterna där vattnas sparsamt på vintern. Vi har ett växthus också...
    Menar du att golvvärmerören riskerar att gå sönder om man inte gjuter in dom? Att underlaget inte blir tillräckligt stabilt? Är den risken mindre om man skulle lägga rören i spårad spånskiva på cellplasten? Eller finns det stabilare isolering än cellplast?

Gjuta är ju bra, men dyrar så jag undviker gärna det.

7. Markgrossen
    Medlem · Nivå 6
    Växthus = Fukt
    Fukt och golvspån ingen bra kombo :)

Golvvärmeslangen är ju inte gjort för att ligga i sand. Kan hålla men ingen som skriver under på det.

Gjuta kostar men i sammanhanget känns den kostnaden inte speciel stor :)
    Golvärmen nog kommer kosta mer än gjutning och framförallt om du ska ha en röris.

8. C
    Medlem Nivå 5
    Inte växthus. Några få växter som ska övervintra bara. Mycket liten vattning.
    Med energiisolerglas med U-värde 1,5, 7 kvm yta och 7 grader min.temp och markisolering 30 cm så skulle jag bli förvånad om energiförbrukningen blir särskilt stor. Men det är förstås inget som jag *vet*.

Så fort solen lyser så värmer den snabbt upp luften också. En lufttempgivare är förstås ett måste så att golvvärmen slår av när tempen överstiger 7 grader.
    En röris skulle ha ca 15 papp för hela jobbet inkl material.
    Det är klart, om man gjuter platta själv så kostar väl 1 kubik betong inte skjortan. Fixar en amatör att gjuta in golvvärmerören själv? Vad ska man tänka på? Finns nån guikde nånstans?

9. Markgrossen
    Medlem · Nivå 6
    Det fixar en normal händig. Eftersom det inte är ett golv som måste vara spikrak så är det bara att köra tycker jag.

10. V
    Medlem Nivå 6
    Detta är nu "fru cosmic" som lägger ett par bilder som för trevlighetens skull visar platsen för kommande vinterträdgårdsbygge.
    Det ska alltså byggas mot husväggen så pardörren hamnar inuti bygget. Bredd ca 2,3 m så glasväggen på långsidan kommer att hamna ett par dm bakom pelaren, vänstra gaveln ca 0,5 m bortanför pardörren, högra gaveln ansluts till altanen med utgång mot den (söder). Kupatillbygget som ni ser byggde vi 2017 och är jättenöjda med det, Nu fattas bara trappan ned från kupans balkong så kupan ansluts till trädgården. Men den fixar vi när vinterträdgården är klar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Vinterträdgård plats_1.jpg
    Vinterträdgård plats _2.jpg

11. V
    Medlem Nivå 6
    Vi funderar fortfarande på vad vi kan förvänta/befara för energiåtgång. Svårt att räkna på det när man inte är proffs.
    golvyta 7,5 kvm, luftvolym ca 18 kubik.
    U-värde på samtliga energiglaskasetter 1,5 - 2 gavlar, en långsida samt hela taket.
    Ena långsidan byggs ju mot husfasden
    Golvet isoleras med 20-30 cm frigolit (beroende på hur det ser ut när vi börjar gräva - förmodligen kommer vi stöta på berg på vissa ställen.
    Troligtvis gjuter vi en platta 3-5 cm. Röris vill visst inte gjuta in golvvärmen utan lägga skenorna direkt ovanpå betongen, (skenorna bygger 2,5 cm) sen grus ovanpå och natursten.
    Vi tänker som sagt hålla ca 7 grader på vintern - detta är tänkt att vara en "riktig" vinterträdgård, dvs vi ska inte fika där på vintern utan bara övervintra citronträd etc,. Sommar höst och vår kommer vi att använda det som ett extra växthus och uterum etc.
    Någon som har erfarenhet av liknande bygge?
    Några andra tankar och tips kring detta?

12. C
    Medlem Nivå 5
    Tänkte inte gjuta platta utan gräva ur grus och lägga 300 mm cellplast, sedan golvvärmerör, 5 cm grus och sandstensplattor med hårdfog.
    Istället för att mura en lecasockel runtom (3 väggar då huset utgör en vägg) funderar jag på isolerade kantelement typ https://www.husgrunder.com/ny-husgrund/bygga-grund-vaxthus/#vaxthusgrund-tjalisolering och skruva syllbrädorna (140x34) på dom. Dyrare men bättre isolering. Och så dra ut 5-10 cm cellplast horisontellt en halv meter ut på 20-30 cm djup.

Tänker jag rätt konstruktionsmässigt och isoleringsmässigt?

Så här ser det ut nu:
    Grund.JPG

13. C
    Medlem Nivå 5
    Jag har en fråga till: Någon som vet VAR man kan köpa element som i länken ovan?? Han länkar till sitt eget företag men där finns inte de elementen!
    Jag har sökt som en galning på nätet men inte hittat någon som säljer dom.

De brukar visst kallas isolerande kantbalk eller krypgrundsbalk. Här är en bild till:
    upload_2019-4-7_18-37-9.png

OM jag nu inte skulle hitta såna här element (eller om de känns alltför dyra) så är alternativet att mura upp en rad med lecablock 19x15 istället. Då blir det 10 cm cellplast på fint grus i botten, sedan 19 cm höga lecablock på den och sedan ytterligare 20 cm cellplast innanför lecan. Och 5 cm cellplast vertikalt på lecans utsida.
    Och sedan skruva syllen på lecan.
    Är det Ok att lecablocken står på cellplastunderlag?

Redigerat 7 apr 19:29

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: