É
Vi har en ejektorpump och ett borrhål med dålig tillrinning. I förrgår tog det slut när toaknappen hade fastnat och stod och rann.

Nu har jag äntligen fått igång vattnet men det är väldigt brunt. Ska man låta det vara så att det sjunker undan eller liknande i borrhålet, eller ska man spola ur så det blir bättre? Eftersom det är dålig tillrinning vill jag inte gå på alternativ spola i onödan. Får ta i etapper, men synd göra om det är bättre låta det ”vila”.

Varför blir vattnet smutsigt efter att man ”torrlagt”? Har varit med om det förr men inte så här mycket som nu. Jag tror det kommer från borrhålet och inte tanken.

En genomskinlig kanna med brunt, grumligt vatten står på en asfalterad yta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle nog säga "spola ur" för att få vattnet rent. Men du behöver ju för den skull inte tömma hela brunnen.

Är tillrinningen så dålig att det inte räcker för normal användning, är ju högtrycksspolning (tryckning) ett alternativ. Det brukar kunna rensa upp och öka tillrinningen ganska rejält. En toastol som står och rinner ska ju normalt sett inte kunna tömma en brunn.

Den bruna färgen är säkert sediment av något slag, som har lossnat från ledningar och/eller tryckkärl eller så kommer det från brunnen som du säger. Det brukar ofta lossna från ledningar efter att det kommit in luft i ledningsnätet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
É
Ja idag är det bättre vatten. Har inte börjat dricka det ännu men kör första tvättmaskinen nu. Det har visserligen gått ett dygns ”vila” men tror ändå mer på att det är för vi spolat en del till och från.
Men varför det blir grumligt hade vart intressant att veta. Det med luften som du säger är kanske en förklaring då.

Så här ser gårdagens kanna ut när det fått vila ett dygn. Vet inte om det ger en indikation på vilken typ av smuts det är?

Vi får kommunalt vatten om ett år så vi tänkte hålla ut tills dess. Har ändå gått ok i 8 år hittills.

Kanna med grumligt vatten som har fått vila och visar sediment efter ett dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.