Jag tänkte byta termostater på några element i huset, och eftersom alla radiatorsystem (heter det så?) verkar se olika ut så tänkte jag ladda upp några bilder och hoppas på att någon vänlig själ vill guida mig.
Jag har en gammal panna som går att elda med ved i, den har också elpatron (det kanske alla har, vet ej). Pannan är av märket Eryl. Har ingen vvb, utan det varmvatten som finns finns i pannan.
Hur jag tänker mig:
1. Drar ur fyra proppar som jag tror tillhör pannan (en för cirkulationspump, en för hydrofon och två för elpatron). Vet egentligen inte vad hydrofon är, men får för mig den hör till pannan. Korrekt?
2. Stänger av husets inkommande vatten.
3. Öppnar en ventil på ett element i källaren och fyller ett gäng hinkar till det inte kommer mer vatten.
4. Byter de två termostaterna som ska bytas på markplan.
5. Fyller i vatten i systemet igen.
6. Luftar elementen.
Ska tydligen gå att tömma vattnet direkt från pannan, vilket ska vara enklare. Det verkar vara krångligt och olika beroende på panna, men om någon vet hur man gör så kan den ju tipsa om det med
Eftersom propparna är omärkta så undrar jag också: Kan jag bara stänga av vattnet, låta pannan vara på, tömma systemet, byta termostater, och fylla systemet igen?
Hur och på vilken kran vrider jag för att tömma ur och fylla på?
Cirkulationen bör du stänga av. Elpatron behöver du bara stänga av om du ska tappa ur så mycket att pannan töms.
När du fyller på igen får du hålla koll på trycket. Fyll till 1-1,5 bar, sen luftar du, fyller på igen, osv.
Jag skulle gissa på att din påfyllningsventil är den jag har markerat. Den skymtar där bakom pannan. Jag hittar inget annat alternativ om jag inte är helt blind såhär på kvällskvisten...
Hur ser det röret ut och sitter det en backventil på det röret också?
Lägg upp en bild på det med så får forumisterna frid i sinnet!