Byggahus.se

Grovlek på bärlinor?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Är i startgroparna för en tillbyggnad hemma. Det kommer bli två plan med nockbalk på övervåningen med yttermåtten 8x8 m. Ytterväggen på övervåningen blir ca 1600 hög.
    Funderar lite på bärlinorna i hammarbandet (heter det så??) på första plan.
    Bygger väggarna av 45x170 + en liggande 45x45 innanför. Räcker det med en stående 170regel i hammarbandet på första plan? Om det inte gör detta, kan man fälla in nåt grövre i botten på väggarna på övervåningen för att få samma effekt? Kommer ha en del fönster men inget som är över 1400mm brett. Om de ens blir så breda. Inte beslutat än.
    Bjälklaget kommer bestå av 45x220 om det är av intresse.
    Följdfrågor besvaras gärna 😱
    Tacksam för svar!

/Anders

2. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Välkommen till forumet!

Behovet av bärlinor i hammarbandet eller avväxlingar beror ju på hur du kommer fästa in mellanbjälklaget i väggreglarna samt hur du placerar fönster och dörrar.

Jag skulle gått med väggreglarna från syllen obrutna upp till hammarbandet och sedan fäst en 220x45 längst efter väggreglarna, i denna hade jag fäst golvreglarna med balkskor.

Exempelbild från mitt eget bygge:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    balk2.jpg

Jag har som ni kan se ingen avväxling eller stående regel i hammarbandet, det behövs inte eftersom alla fönster och dörrar är placerade så att det står en obruten väggregel rakt under varje takstol.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för detta!
    Jag kommer bygga väggen för nedre plan först, och därefter lägga bjälklaget ovanpå. Annars är din ide' om hela reglar bra.

Detta mycket för att jag vill maxa höjden på övervåningen och ej kan räkna på detta tillräckligt noga än.
    Kan man inte sätta en kantbalk utanför bjälklaget på 220mm som hamnar precis ovanför min 170 regel i nedersta väggen? Betyder rimligtvis att jag har ett upplag på väggreglarna i stil med 170+45+220 innan väggen på andravåningen? Det borde väll bli tillräckligt upplag?

Mina takbalkar upp till nockbalken 45x220 kommer ligga på c/c 60.
    Kan ju även sätta dubbla 170 reglar som kantbalk i hammabandet över de bredaste fönstrena om det krävs. Eller är detta att föredra över alla fönster? En dörr kommer bli 1400mm bred.

/ Anders