Grovdammsugare, behöver ett "bollplank"

616 läst  7 svar

1. S
    Medlem Nivå 9
    Hej, nytt projekt och ny verktygsbudget. Ska nu äntligen införskaffa en grovdammsugare men har verkligen svårt att bestämma mig då jag inte personligen ägt någon ännu så vet inte riktigt vad jag vill ha, förmodligen något som håller så pass att jag tar det med i graven. Har under tidigare projekt använt Nilfisk hushållsdammsugaren med en grovavskiljare emellan, bökigt och tveksamt resultat men många svordomar och utlöst överhettningskydd (tur det annars hade nog huset brunnit ner). Nu ska vi flytta till en jordbruksfastighet där vi nu inledningsvis ska renovera hela nedervåning, sen pratas det om stall, sadelkammare osv men det blir inte det här året. Den här ska bli en allt i allo, för att städa bilen, stallet, renoveringar och kopplas till elverktyg och spackel damm. Kanske som spånsug då det finns en snickarboda på tomten och förra ägaren skulle lämna kvar hyvel, bandsåg och svarv. Har märkt att det blir så mycket roligare att jobba med bra grejer, ibland letar jag nästan en anledning att få ta fram Festool sänksågen, Bosch GCM 8 SJL är också en fröjd att jobba med. Och det är dom 2 märken jag kikat mest på, gillar att ha möjlighet att docka en L-Boxx eller systainer. Dock vet jag inte hur många fler festool verktyg det blir, priserna är ju minst sagt avskräckande. GAS 35 L/M AFC samt CTL 26 E AC är det jag i nuläget väljer lite mellan, men tar gärna emot synpunkter övriga modeller och märken.
    Så här ser min vågskål ut nu vad jag kommit fram till
    Festool är Festool
    Gillar Systainer mer är L-Boxx
    Boschen har 5m slang, verkar vara uppskattat av många med lång slang.
    Boschen lite billigare
    Sen finns det andra saker som att Festoolen är tystare men lägger inte jättestor vikt vid det då elverktygen ändå kräver hörselskydd.

2. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Snickeriet kräver en spånsug.
    Byggarbetsplatsen behöver en grovdammsugare.
    Huset behöver en centraldammsugare.

Så har jag det och det är bäst för mig.

Nät jag var 20 år köpte jag en Famulus grovdammsugare, den hängde med i 30 år.
    För 5 år sen köpte jag en Nilfisk av billigaste sort, ca 2500:-
    Tveksam kvalle på den, men den håller än så länge, och den har jag grävt med i husgrunden och dammsugit upp en kubik jord/sand.
    Du dammsuger jag garagegolvet och bilen.

Hoppas du har någon nytta av svaret.

3. S
    Medlem Nivå 9
    All input är välkommet! Centraldammsugare kommer jag mest troligt förbereda för, dock blir det så mycket utgifter så väntar med den tills det börjar vara färdigt.

Ju mer jag kollar runt och läser så säger plånboken Bosch som går på strax över 400€ när Festoolen med städset går på över 800€, dock med lite mervärde som systainer för städgrejerna och antistatslangar, vad det nu är bra för? Men hjärtat bultar för Festoolen :thinking:

4. S
    Medlem Nivå 1
    Ronda 200 industridammsugare.
    Någon här på forumet tipsade om Ronda för ett halvår/år sedan och jag köpte en.
    Bästa köpet på länge!
    Den har ett märkligt förfilter som verkligen funkar. Använde den utan påse för grovstädande och sug till sänksågen. När jag tömde den så var det precis proppfullt men suget var fortfarande riktigt bra, märkte inte mycket skillnad efter tömning.
    Den jag köpte fixar inte vatten men det spelade ingen roll för mig.
    6300dk inkl frakt.

• Laddar…
  5. J
    Medlem Nivå 3
    Kärcher NT35 Blir mitt tips, i praktiken odödlig.

Swedol har sänkt den med 2500 just nu och den ligger på 4300, blir nog svårt att få mer dammsugare för dom pengarna.
    Har kört med den modellen både på jobbet och hemma i några år utan några som helst problem, och dom har misshandlats ganska ordentligt.

6. S
    Medlem Nivå 9
    Tack för input, ska kolla lite närmare på dom. Kärchern hade bara 2,5m slang vad jag kunde se vid en snabb överblick så ska kolla vad en längre kostar och om det påverkar mycket.

7. J
    Medlem Nivå 3
    Har två hemma och den ena har jag faktiskt köpte längre slang till, tror den är 4m, smidigt när man skall dammsuga bilen tex men slangen tar också lite mer plats och är lite otymplig att linda upp på dammsugaren när man stuvar undan den.

8. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 18
    Ja, kort slang på en grovdammsugare är ju riktigt värdelöst, va väl nån modell på Jula eller Rusta som hade 1.5m lång slang tex. Festool har ju en 5m variant som är riktigt fin, köp CTL 26 så kommer du bli nöjd.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: