Byggahus.se

Grov uppskattning - Dränering, Takfix, Ommålning, Våtrum, Kök

1. TheJesper
    Medlem Nivå 5
    Hejsan,

Jag är på gång att leta hus. Ibland ser man lite olika hus som behöver vissa renoveringar och det kan vara bra att ta med i kalkylen så man inte gör bort sig. Därför söker jag lite grova uppskattningar, mellan tummen och pekfingret vad olika åtgärder kan gå på.

Exempelhus: Göteborg
    Omkrets: 55m - 2 Våningsplan á 10x10 - Jord/ler-tomt

Det jag söker uppgift om är pris på totalentreprenad för följande:
    1. Dränering runt huset
    2. Takrenovering (byte papp, nya betongpannor)
    3. Takrenovering (byte papp, plåttak)
    4. Helt nytt kök 5x5m (Ikeastandard med väggskåp) - Väggkakel längs med en vägg (exkl. rivning).
    5. Våtrum 1 - Större med inköp av tvättmaskin / dush / wc / armaturer / handfat
    6. Våtrum 2 - Mindre med inköp av toalett och handfat
    7. Ommålning av trähus, totalentreprenad (2 våningar med vind)

Jag behöver bara en riktigt grov "från" och "till" -uppgift som många av er säkert har jättebra koll på direkt utan att behöva tänka : )

Tack på förhand, det kommer hjälpa mycket!

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är ju lite olika karaktär på jobben. Ett trähus får man räkna med att måla om kanske var 10 - 12e år. Blir rätt dyrt om man inte gör något själv.

Ommålning får du räkna med att betala 50 000 och uppåt. Å andra sidan gör du det själv på typ mindre än en vecka om du hyr en skylift (och om tomten är OK, så man kommer åt med en skylift).

Dränering, en shablonkostnad var väl ca 3000 per löpmeter, men det är 3 - 4 år sedan jag hörde den shablonen. Så 150 - 200 000 kanske i ditt fall. Men jag har hört priser på 2 - 300 000 för en vanlig villa också, mycket beror på förutsättningarna, hur går det att komma åt med grävmaskin, ev. altaner som behöver rivas osv.

Tak, varierar enormt. Du verkar ha två olika typer av tak? Räkna med 2 - 300 000.

Våtrum, räkna med 150 och uppåt för det stora, och 150 och lite mindre uppåt för det lilla. Det lilla, är det bara en toa? Eller finns där dusch också? Det påverkar en hel del rörande kostnad för tätskikt. Är det bara en liten gättoa, så kanske du klarar dig med 50 - 70 000.

Kök, 70 - 100 000 för arbetet med uppsättning av skåp. Räkna med ytterligare för övriga ytskikt i köket, golv måla väggar, tak osv. Kolla med IKEAs planeringsverktyg vad skåp osv. kostar, varierar kraftigt beroende på inredning i skåpen, hur mycket utragslådor osv. Lite grovt räknat kanske 50 - 70 000 för IKEA prylarna, sedan tillkommer vitvarorna. Att sätta upp ett IKEA kök är väldigt lätt att göra själv.

Jag tror att detta är helt fel projekt att göra på fastpris totalentreprenad. Det ger dig visserligen en säkerhet om max pris. men du kommer att få betala för precis allt som möjligen kan gå snett, även om det inte går snett. Det kommer alltid oväntade saker när man renoverar i ett äldre hus. I en fastprisentreprenad tar firman höjd för det oväntade.

Ta istället in en firma med bra referenser (inte på olika nätbedömningssidor, de är ofta falska), utan ta in tips från kolleger, släktingar osv. Räkna med att en bra entreprenör har lång kö. En bra hantverkare blir billigare att ta på löpande räkning.

3. TheJesper
    Medlem Nivå 5
    Hejsan och tack för din fantastiska summering!

Många bra tips att ha med sig! Måla själv låter OK det är väl skrapet som avskräcker! Men man får se det som lite armträning ;-)

Ja, målet med inlägget är verkligen att få ett ”maxpris” men drömmen är ju att kunna göra väldigt mycket själv. Jag har en syster som byggt hus från grunden och många i nätverket med hus och hantverkskontakter så det blir att gå den vägen...

Jag tror jag sa fel, jag menade total entreprenad per jobb, dvs inte en firma som gör rubbet utan snarare att man letar upp den bäste för varje jobb.

Men riktigt bra input! Skall ha med det nu när man framöver kollar på hus!

Tack/Jesper

4. W
    Medlem Nivå 2
    • Laddar…
  5. F
    Medlem Nivå 3
    Enligt min erfarenhet
    Kök ink allt - golv och el ommålning plattsbyggt ca 300 000
    Dränering lite beroende på men räkna med 200 000 inkl återställning av trädgård och lite sånt
    Tak - 120 0000
    Badrum 1 150-200 000 beroende på standard
    Badrum 2 - 50 000
    Målning 40 000

Så ca 400 000 - 700 000 ungefär

6. TheJesper
    Medlem Nivå 5
  7. TheJesper
    Medlem Nivå 5
    Tack! Bra med uppgifter från flera källor för att få ett så bra "spann" som möjligt...

8. pelle plåttak
    Verktygstokig · Nivå 6
    betongpannor / trp 550-850 kvm
    plåttak 950-1250 kvm falsat tak

priset varierar ju så klart beroende på takvinkel , ställning , rivning , hinder på taket osv.

• Laddar…
  9. TheJesper
    Medlem Nivå 5
    Tack! Då kan jag få en god uppskattning på hela taket... :cool: