Grov kostnadsuppskattning för material till badrumsrenovering

5k läst  2 svar

1. h-man
    Medlem Nivå 6
    Håller på att göra en grov kalkyl för totalrenovering av nyinköpta första villan. Nån som kan hjälpa mig göra en grov kostnadsuppskattning av kostnader för att renovera ett badrum? Jag förstår att det beror till 100% på vad jag väljer för prylar men utgå från att jag skippar det sämsta och duckar för lyxprylar. Jag har inget emot att köpa billiga grejer men det får inte vara totalt smäck även om jag inte räknar med att bo där mer än ett par år.

Jag har fått estimat ungefärlig arbetskostnad och grundläggande materialkostnader (fuktspärrar, spottar, golvvärme o.likn) från hantverkarna. Det ingår inte t.ex:

• Kakel
    • Handfat
    • Badrumsmöbel
    • Toalett
    • Badkar
    • Dusch+duschväggar (ska vara separat fr badkaret)
    • Blandare

Badrummet är ca 9kvm

Det ingår inte heller några materialkostnader för rörmokarn som ska flytta nåt avlopp, byta gjutjärnsbrunnen och koppla in handfat, dusch, badkar osv. Nån som kan ge mig en uppfattning? Kan jag begära att få en lista på vilka grejer han behöver och köpa de själv för att slippa råka ut för materialpåslag på 50%?

2. A
    Medlem Nivå 1
    Kakel ca 30 kvm á 200:- = 6000
    Billig badrumsmöbel 5000:- inkl blandare
    Toalett = 2000:-
    Badkar standard = 5000:- (bubbel 10000:)
    Duschhörna i glas ca 5000:-
    Blandare 1500:-

Ja alltså: Ca 25000-30000:- för dessa saker. Går att köpa billigare men också extremt
    mkt dyrare... Nu har du fått ett riktvärde i alla fall.
    Tänk på att alltid räkna högt för det blir ALLTID dyrare än vad man tänkt sig ;)

Ska själv fixa ett badrum i källaren snart på ca 10 kvm med bubbelkar och dyrt klinker och normalpris
    på kaklet. Golvärme samt duschvägg i glas. Ganska fin badrumsmöbel.
    Pris: ca 60 000:- kr och då gör jag allt själv.

3. h-man
    Medlem Nivå 6
    exakt vad jag var ute efter. Jättetack!

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.