Hej,

Först ska sägas att jag inte har någon kunskap om renovering eller slipning/lackning av golv och jag har därför anlitat hantverkare etc. för att utföra arbetena.Min undran här är om man får acceptera att ev. gropar som inte försvann efter slipningen blir vita pga. ansamling av bets.

Jag har b.la. anlitat en golvfirma för att slippa, betsa "vitt" samt lacka mina furugolv. När jag var där igår såg jag att det fanns vissa benvita fläckar och vid närmare granskning så var dessa gropar i golvet som är mkt vitare är resterande golv pga. (antar jag) att mer bets har lag sig i groparna. Se bilderna nedan.

Min fråga är nu om detta kan anses vara ett bra utfört arbete.
1) Brukar man låta de gropar som är kvar efter slipning vara, dvs. fyller man normalt inte igen dessa med någon massa?
2) Groparna i sig kan jag förstå är en del av furugolv, men bör inte en rätt utförd betsning innebära att golvfirman ser till att det inte blir mer bets i groparna. Hade färgen inte skilt sig mellan groparna och golvet i övrigt hade ju groparna knappt synts.

Vill gärna höra vad ni tycker innan jag pratar med golvfirman. Tacksam för alla kommentarer.

Mvh
Sophie

• bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 2 (1).jpg
    Skapa konto
  • bild 3.jpg
    Skapa konto
Hej,

Nu har jag pratat med golvfirman och blivit informerad att de vita "fläckarna" är gammal färg som är kvar. Golvet var tidigare vitmålat (heltäckande, och med solen hade det blivit gulvit). Enligt golvkillen är alltså de vita fläckarna färg som är kvar då slipmaskinen så klart inte kommer åt att slipa i de "gropar" som finns i golvet.

Min fråga nu är dock fortfarande om detta kan anses vara bra utfört arbete. Hade detta påpekats för mig hade jag bett dem att slipa bort färgen för hand just i groparna så att de inte hade synts så tydligt. Finns det någon anledning varför man inte skulle punkt slipat detta? Är det inte något man gör?

Mkt tacksam för kommentarer!

Mvh
Sophie

Hej Sophie baserat på bilderna så är det inget anmärkningsvärt det är normalt att inte slipa stora svackor i golvet för att det ser inget vidare ut kan tycka att i ditt fall att hantverkarn kunde förklarat detta innan golvet behandlades Med vänlig hälsning, andreas

Tack för ditt svar Andreas!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.