Byggahus.se

Gröna tak, varför byggs det inte fler?

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
  2. S
    Medlem Nivå 8
    Är inte dessa gröna tak väldigt tunga? Ett redan tungt tak lär ju bli sanslöst tungt när snön landar så jag antar att takstolarna byggs av limträbalkar eller i metall. :p

3. F
    Medlem · Nivå 11
    Inte så kul med ett grönt tak när det ska klippas på sommaren. Speciellt om det lutar också:confused:

4. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Vi har flera gröna tak på huset där jag jobbar som fått bytas ut p g a läckage. Vissa tak började läcka inom ett år efter att huset var nybyggt 2002 och andra tak inom 10 år.

Förhoppningsvis har utvecklingen gått framåt och erfarenheterna från tidigare takkonstruktioner tagits tillvara.

Just konceptet med platta tak har väl aldrig betraktats som helt lyckat på våra breddgrader och bara för att man planterar växter på det gör det ju inte mindre platt :)

5. D
    Medlem Nivå 2
    Vikten är lite varierande på olika typer av tak. Många sedumtak ligger på runt 50-60kg/kvm när de är helt mättade av regnvatten. Inte så värst mycket.

6. M
    Medlem Nivå 4
    Jag tycker det känns som en riskkonstruktion. Tak ska hållas så torra som möjligt, med gröna tak är det alltid mer eller mindre fuktigt. Det känns som att tigga om problem...

Sen är det fördelar med det helt klart, särskilt i storstäder där det finns väldigt mycket hårdgjorda ytor. Det avlastar garanterat avloppssystemet genom att fördröja regnvatten tex, samt att det tar upp en del av det.

Men snyggt, det tycker jag inte, men smaken är delad...

7. fgo
    Medlem · Nivå 12
    Inte ska det klippas heller.
    Här finns lite mer info
    http://www.vegtech.se/grona-tak---gardar/sedumtak/

Personligen skulle jag mer än gärna ha sedumtak på bostaden eller komplementbyggnader.

8. R
    Medlem Nivå 7
    På vilken typ av underlag gjordes era gröna tak?

Egentligen ska man inte ha någon typ av (tak)papp alls under gröna tak.