Byggahus.se

Gröna tak, varför byggs det inte fler?

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
  2. S
    Medlem Nivå 8
    Är inte dessa gröna tak väldigt tunga? Ett redan tungt tak lär ju bli sanslöst tungt när snön landar så jag antar att takstolarna byggs av limträbalkar eller i metall. :p

3. F
    Medlem · Nivå 11
    Inte så kul med ett grönt tak när det ska klippas på sommaren. Speciellt om det lutar också:confused:

4. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Vi har flera gröna tak på huset där jag jobbar som fått bytas ut p g a läckage. Vissa tak började läcka inom ett år efter att huset var nybyggt 2002 och andra tak inom 10 år.

Förhoppningsvis har utvecklingen gått framåt och erfarenheterna från tidigare takkonstruktioner tagits tillvara.

Just konceptet med platta tak har väl aldrig betraktats som helt lyckat på våra breddgrader och bara för att man planterar växter på det gör det ju inte mindre platt :)

5. D
    Medlem Nivå 2
    Vikten är lite varierande på olika typer av tak. Många sedumtak ligger på runt 50-60kg/kvm när de är helt mättade av regnvatten. Inte så värst mycket.

6. M
    Medlem Nivå 4
    Jag tycker det känns som en riskkonstruktion. Tak ska hållas så torra som möjligt, med gröna tak är det alltid mer eller mindre fuktigt. Det känns som att tigga om problem...

Sen är det fördelar med det helt klart, särskilt i storstäder där det finns väldigt mycket hårdgjorda ytor. Det avlastar garanterat avloppssystemet genom att fördröja regnvatten tex, samt att det tar upp en del av det.

Men snyggt, det tycker jag inte, men smaken är delad...

7. fgo
    Medlem · Nivå 12
    Inte ska det klippas heller.
    Här finns lite mer info
    http://www.vegtech.se/grona-tak---gardar/sedumtak/

Personligen skulle jag mer än gärna ha sedumtak på bostaden eller komplementbyggnader.

8. R
    Medlem Nivå 7
    På vilken typ av underlag gjordes era gröna tak?

Egentligen ska man inte ha någon typ av (tak)papp alls under gröna tak.
    Om man t.ex. istället använder EPDM gummi som fukt och rotskydd kan till och med en platt tak fungera utmärkt.

Vi har EPDM på taket av orangeriet, med lite växter, sten och betongplattor. Inga problem, och runda, vattentäta genomföringar är enkel att göra.

• Laddar…
  9. D
    Medlem Nivå 2
    I kungälvs kommun förs just nu en politisk diskussion om just gröna tak där åsikterna går isär enligt vår lokala tidning.
    Enligt artikeln finns det motstånd och en erfaren fackman gör jämförelsen med gröna tak som att gå med en våt mössa året runt och är starkt kritisk till lösningen.

Har själv ingen kunskap om detta men är intresserad av konceptet och dess påstådda fördelar med mindre dagvatten hantering och luftrening genom växtlighet osv och inte minst det snygga utseendet som kan smälta in otroligt snyggt i många miljöer.

• Laddar…
  10. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Vet inte exakt, men det såg ut som en grå gummiduk. Verkade inte särskilt tung. Vid en av renoveringarna blåste en del av duken av från taket.

11. R
    Medlem · Nivå 9
    Eftersom du har både isolering och tätskikt under så haltar jämförelsen med våt mössa ganska mycket.

Om han inte menar att du har det både torrt och varmt med hjälp av något annat först och sedan mössan utanpå det.:) Men då känner du å andra sidan inte av att mössan är våt så då spelar det inte så stor roll.:D

• Laddar…
  12. fgo
    Medlem · Nivå 12
    Blir mer som en torrdräkt när man dyker. Fukten stannar på rätt sida av isoleringen helt enkelt. Så är det rätt utfört ska det inte vara några problem

• Laddar…
  13. K
    Medlem Nivå 10
    Låter som billig, tunn skit då om det lätt blåste av och kunde läcka på så kort tid...
    Platta tak läcker ju å andra sidan ofta hur som. ..
    En lutning på 20-25 grader är säkerligen bättre oavsett täckmaterial.
    På lutande tak är det väl papp med platonmatta ovanpå som gäller.
    Blir ju två tätskikt med ventilation emellan då.
    Någon som fått problem med det?
    Vill gärna lägga sedum på mitt garage istf lägga om teglet som är på upphällningen.

Redigerat 27 sep 2016 10:57
  14. D
    Medlem Nivå 2
    För en som inte har erfarenheten och kunskapen är det alltid kul att se ett sådant här argument brytas ner till otillräcklig fakta.
    Då kan jag med trygghet fortsätta planera för ett framtida sedumtak :)

• Laddar…