Byggahus.se
tommib skrev:
Visste att det fanns ett system men jag vågade inte säga något då jag inte kom ihåg helt säkert hur det var.
Årsta: Dra isär kablarna lite och lägg den mot från andra sidan. Jag har mätt enskilda kablar i kopplingsdosor flera gånger på det sättet, det går bra. Bättre är förstås att ta en sån spänningsprovare som du länkade till först, eller en multimeter, men då får du fiska fram en nolla någonstans ifrån.
Mest av ren nyfikenhet, hur "fiskar man fram" en nolla? Om man inte har ett annat uttag i närheten?

Man måste alltid ha någon referens att mäta mot t.ex jord.

Men nolla och skyddsjord är ingen större skillnad på potentialmässigt eftersom båda är nollor med olika användnkngsområden som slutligen är ihopkokopplade någonstans i elmatningen. En gammal beteckning i femledarsystem var driftnolla och skyddsnolla.

årsta skrev:
Mest av ren nyfikenhet, hur "fiskar man fram" en nolla? Om man inte har ett annat uttag i närheten?
Man tar då och hittar någon/några jordpunkt(er) tex vattenledningsrör, element. Eller så tar man en FK-tråd/förlängningskabel och förlänger någon lämplig jordpunkt/uttag.

Då vi inte har element i huset så blir det extra klurigt, men man skulle då kunna ta nollan från ett stickuttag? Men då måste man ju givetvis veta vilken som är nolla? Vad händer om man mäter FAS-FAS?

Edit: Jag skulle kunna ta en lång förlängningsdosa från ett uttag i köket, där jord finns, och mäta på kontaktens jordbleck?

tommib
Som föreslagits tidigare kan man ta en jordad skarvsladd, koppla i ett jordat uttag och mäta mot jordblecket. Om man känner sig mer säker kan man som Demmpa sa också koppla in sig på någon känd nolla/jord, t.ex. i kopplingsdosan ovanför strömbrytaren eller i ett vägguttag. Då ska man dock veta vilken som är vilken. Om du mäter Fas-Fas beror det på hur din lägenhet är kopplad. Antingen mäter du mot samma fas, då får du 0V, eller så mäter du mellan två olika faser (om du har trefas indraget) och då får du ca 400V. Att mäta mot ett element eller liknande ska fungera men det kan vara svårt att få bra kontakt pga färg i många lager, svårt att trycka proben mot ett rör osv...
För tillfälliga kopplingar finns det toppklämmor med små vipparmar som man kan koppla i och ur flera gånger på ett enkelt sätt. http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago/Pr363051000. Med en sån är det enkelt att koppla in en FK i en dosa någonstans. Det gäller dock att veta mycket noggrant vad man gör.

tommib
Just det, i bägge fallen håller du på och mäter på strömförande ledningar, så var väldigt försiktig med vad du gör så att inte dagen blir mer spännande än nödvändigt. Det bästa är om du kan sätta fast ena proben mot nolla eller jord så att du bara arbetar med en hand. Se till att du står torrt och att du inte rör något av metall.

Om du mäter fas-fas och det är samma fas så får du 0V, men om det är två olika faser så får du 400V.

Om du har en lampa i lampsockeln och strömbrytaren är i avstängt läge så kommer du inte veta om du håller ena mätpinnen mot fasen i strömbrytaren och den andra mätpinnen mot vägguttagets nolla, du kan lika gärna hålla ena mätpinnen mot tändtråden och den andra mot vägguttagets fas, anledningen är att tändtråden har kontakt med nollan via lampan.

Vit har förekommit både som fas och tändtråd, medan grön enbart förekommit som tändtråd så vitt jag vet.
Jag röstar på testmejsel, alternativt att du följer trådarna fram till lamputtaget där en av färgerna inte kommer att dyka upp då din nolla inte passerar din brytare.

Aktsamhet är ju A och O, ger mig inte in på något som jag känner mig väldigt osäker på. Det är ju så lurigt att det kan se så olika ut, när man väl har lärt sig hur det fungerar i ett boende så ser det helt annorlunda ut i nästa.

Men man vill ju lära sig också, allt kan man ju inte leja ut hela tiden ;) Men jag ska ändå ha hit en elektriker som ska installera ny elcentral samt JFB så han kanske kan ge mig en crash course.

Du kanske skulle nöja dig med att koppla in den nya strömbrytaren då, utan att bekymra dig om ordningen och vilken ledare som är fasledare. Det räcker ju för dagen.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Om Ts gamla strömbrytare gör vad den ska
dvs. tänder och släcker lampan, så vore det väl säkrast att föreslå att bara bryta strömmen, helst till hela huset och byta ut strömbrytaren.
Att mäta med spänning på och leta efter jord/nolla på annat ställe bara för skojs skull tycker inte jag är lämpligt för någon som är så osäker på el.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Om Ts gamla strömbrytare gör vad den ska
dvs. tänder och släcker lampan, så vore det väl säkrast att föreslå att bara bryta strömmen, helst till hela huset och byta ut strömbrytaren.
Att mäta med spänning på och leta efter jord/nolla på annat ställe bara för skojs skull tycker inte jag är lämpligt för någon som är så osäker på el.
Ja, det var ju det som var ursprungsplanen, men sen blir man ju lite sugen på att lära sig lite mer, i teorin då, jag kommer inte skarva en 8m kabel från köket och stå på ett ben och blunda med fingret på näsan och försöka mäta spänningen, men tack för omtanken :)

Det gick väldigt bra, så jag passade på att slänga upp en dimmer också.

Tack för hjälpen!

IMG_4251.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bo.Siltberg skrev:
Du kanske skulle nöja dig med att koppla in den nya strömbrytaren då, utan att bekymra dig om ordningen och vilken ledare som är fasledare. Det räcker ju för dagen.
Men Bo! Vad är det du håller på med? Att ge ett enkelt svar i denna ytterst komplicerade fråga! Fy skäms!
;-)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Väcker en gammal tråd till liv med att fråga om en gammal strömbrytare.
Vår tvättmaskin har varit kopplad in direkt i denhär dosan (så man kan slå av strömmen då man inte tvättar) men vid byte av tvättmaskin så har vi tappat bilden hur det var kopplat.
Vad tror ni? Ska man koppla in pånytt, isåfall vilka ledningar går vart eller ska vi skippa det gamla systemet?
Smidigt med brytare har vi tyckt - dessutom har vi inga andra uttag i tvättrummet... kanske bäst med elektriker.
Tack på förhand!

• IMG_8202.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.