Byggahus.se

Grön och vit kabel i vägg, byta strömbrytare

1. Å
    Medlem · Stockholm · 71 inlägg

årsta

Medlem
    Hallå.

Skulle ge mig på att byta strömbrytare i nya huset, har gjort det ett antal gånger förr i gamla boenden. Men nu så blev jag lite förvirrad. När jag tog bort den gamla strömbrytaren så möttes jag av en grön och en vit kabel.

Då det kommer ut vita kablar ur taket misstänker jag att den vita är tändtråden, men man är ju inte säker.

Hur som helst, jag har aldrig sett grön kabel i väggen förut, blå, svart och brun men aldrig grön.

På det gamla uttaget så ser man en sinusvåg där den vita sitter, det kanske avslöjar att det är där tändtråden ska sitta?

Sen gällande det andra, nya uttaget, fasen ska in på L och tändtråden, ska den "in i pilarna"?

Tack för förhand

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    FullSizeRender.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    FullSizeRender 2.jpg

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 12 571 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Lita aldrig på färgerna. Mät!
    Enklaste sättet är att ta en spänningsprovare (köpes på Clabbe, Kjelle, Jula m.fl.) och kolla vilken av trådarna in i strömbrytaren som har ström. När lampan lyser ska det vara båda, när lampan är släckt är det bara den ena, dvs fasledaren. Tändtråden är följdaktligen den andra.
    En gissning baserat på åldern på huset är att vit är fasledare och grön är tändtråd, men som sagt: Mät!

På den nya brytaren ska fasledaren mycket riktigt in på L, tändtråden vid ena pilen. Vill du göra det snyggt kollar du vilken utgång som är aktiv när vippans övre del är intryckt och kopplar där (tycker jag i alla fall). Det spelar dock ingen praktisk roll.

3. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 633 inlägg

Demmpa

Husägare
    Om strömbrytaren monteras så att texten blir rättvänd (som på TS bild) så är lampan släkt när strömbrytaren är intryckt i nederänden om tändtråden är kopplad på den utgång som är bruten på bilden, mao uppe till vänster.

• Laddar…
  4. Å

årsta

Medlem
  5. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    I ditt fall behöver du inte bry dig om färgerna, koppla bara en tråd till L och en till valfri pil utgång.

Det gäller bara enkla strömställare och ojordade vägguttag. I dom flesta övriga fall är det viktigt att känna till ledarnas olika funktioner.

6. Å

årsta

Medlem
    Det var ju en god nyhet, då alla mina uttag och strömställare är enkla och jordade, iallafall de jag vill byta.

7. T

Tobbe_3

Medlem
    Jag gissar att du menar ojordade. Det kan vara smart låta färgerna sitta ihop i vägguttagen om det är mer än två kablar p.g.a vidarekoppling. Alltså grön mot grön och svart mot svart som ett exempel.

8. tommib

tommib

Bergsfogde
    Tänkte mer på den här. Då behöver du inte nolla/jord.
    http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/spanningsprovare/uni-t-ut12a-p48155

Och angående att inte bry sig om färgerna ville jag inte ge det tipset då det i princip bara är i detta fall det inte spelar roll. Bättre att lära sig mäta...

9. Å

årsta

Medlem
    En sån rackare har jag, men den piper ju mest hela tiden när man kommer nära, vet inte hur jag ska kunna mäta endast en kabel?

10. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 633 inlägg

Demmpa

Husägare
    Liknande system finns för uttag.
    Om man följer anvisningen på uttaget och monterar nollan/fasen/skyddsjorden på avsedda anslutningsplintar och har uttaget monterat med texten rättvänd så ska alltid nollan hamna i det högra hålet i uttagsbrunnen, oberoende om det är enkeluttag, dubbeluttag, euro-klass2-uttag, skarvuttag, grendosor, lamputtag.

Samma sak gäller alla typer av stickkontakter.

• Laddar…
  11. tommib

tommib

Bergsfogde
    Visste att det fanns ett system men jag vågade inte säga något då jag inte kom ihåg helt säkert hur det var.
    Årsta: Dra isär kablarna lite och lägg den mot från andra sidan. Jag har mätt enskilda kablar i kopplingsdosor flera gånger på det sättet, det går bra. Bättre är förstås att ta en sån spänningsprovare som du länkade till först, eller en multimeter, men då får du fiska fram en nolla någonstans ifrån.

12. Å

årsta

Medlem
    Det finns inte enpoliga spänningskollare då? Testade med 'pennan' och den börjar ju pipa bara man kommer 1dm ifrån, oavsett om brytaren är på och oavsett sida.

13. T

Tobbe_3

Medlem
    Det kan fungera med den klassiska testskruvmejseln. Nu är inte den någon fullgod spänningsprovare som man skall lita innan elarbeten. Det går även att mäta mot en känd jordad punkt i elnätet eller sann jord med en multmeter.

14. Å

årsta

Medlem
    Du menar denna, http://goo.gl/wqwRZv

För enl. tidigare inlägg så borde den ge utslag på båda när lampan är tänd och endast en kabel när kretsen är bruten, presto - jag vet vilken som är vilken?

15. T

Tobbe_3

Medlem
    Jo det stämmer, men du är nära båda kablarna och brytarenheten med sina interna.metall bleck.

Det var helt enkelt så att jag kände att det var lite överkurs vid dom två jobben jag beskrev ovan , enkelpolig strömställare utan trappkoppling och ojordat vägguttag.

Vid andra jobb med t.ex jordade vägguttag eller trefasanslutningar m.m. Där är olika kontrollmätningar nödvändiga för att kunna garantera säkerheten. Kabelfärger kan man inte lita på, det gäller särskilt anläggningar byggda före 1970 talet.

Grön eller gul ledning är idag förbjuden vid nyinstallation eftersom den kan förväxlas med gul/ grön skyddsjord. Grön har även används skyddsjord i vissa länder. Tror det var Usa och England.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.