C
Fairlane
När jag köper en grill hem så är det totalt ointressant om den går att ta med på picknick eller camping. Vill jag ha en grill för picknick och camping så köper jag det såklart.

Den grill som jag köper som campinggrill eller picknickgrill är inte intressant hemma. En klassiskt Weber klotgrill på 57 cm är inget jag skulle släpa runt på för en picknick.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
Jerka63 Jerka63 skrev:
Beställ bara kol från Tornedalen - Birchotan. Björkveden hettas upp en bit över 600 grader och omvandlas under processen till träkol - kolningen tar tre dagar.
Det blir svårt, Hans lade ner tillverkningen 2021 och bolaget är likviderat..

Kan vi kanske skippa svamlet och fokusera på vad TS frågar efter?

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
F
A amandadenandra skrev:
Jag har förstått att det kanske är Napoleon som faller mig bäst i smaken. Var och kikade på en igår. En del av mig har dock fallit in lite på ett av de första tipsen Rösel, men jag hittar inga som helst recensioner på deras grillar. Har förstått att de tidigare tillverkades i Tyskland men att produktionen numera är förlagd i Kina.
Rösle var av god kvalitet när de kom. Sen blev Frau Rösle girig. Numera är de inte det.
A amandadenandra skrev:
Jag vill ha en gasolgrill samtidigt som jag vill ha något som brinner. Pellets har aldrig varit ett alternativ tidigare men jag tar med mig det och ska kika lite på var jag får tag i pellets att grilla med och vad det kostar.
Pellets finns på närmsta byggvaruhus (eller på Internet) och kostar sisådär 250 kr för en niokilossäck. Vid rök-temperaturer (110-120 grader) går det väl åt 4-500 gram per timme ungefär, vid grill-temperaturer (250 grader) ungefär det dubbla. Med andra ord är kostnaden ungefär samma eller något billigare än motsvarande kol/briketter av vettig kvalitet.

• Gilla
amandadenandra
  • Laddar…
F fnord skrev:
Rösle var av god kvalitet när de kom. Sen blev Frau Rösle girig. Numera är de inte det.

Ok där ser man ☹️

Unikt namn
Jerka63 Jerka63 skrev:
Har kört Gasolgrill hos svägerskan och det var inte kul. Gasolen tog slut.
Körde kol en gång hos svågern, men de tog slut.
Helt värdelöst, tack o lov hade han en gasolgrill med så det blev något kött. 🤠

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Kan, likt andra, rekommendera Weber. Hade en 57 klotgrill som levde från 2014-2024 innan han tragiskt lämnade denna värld. Grillen stod ute året om och hade misshandlats ganska rejält. Tyvärr hade emaljen skadats i botten så i slutet av hans liv var hand nedre regioner rätt bruna och inte särskilt täta. Lock och sidor som inte var skadade i emaljen var som nytt.

Fairlane
Trams. Det är klart att olyckor händer när man slarvar med säkerheten. Detsamma gäller kol, man kan bränna sig, man kan starta bränder etc.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Ska vi leta upp "relevanta" videos där folk fixar med sina kolgrillar och tändvätska eller andra kreativa sätt att tända?
Lär finnas en hel del bra olycksmaterial...

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:
Är gasol ett säkert alternativ?
Absolut. Om man vet vad gas är och hur man inte ska göra. Alla exempel var "sätt på gas, låt vara på, och tänd sen." Ganska dålig taktik.

Men hur farligt är inte kolgrillar då!
https://www.nt.se/nyheter/norrkopin...taurangen-da-mordades-en-av-gasterna/r9wve55j
"På onsdagen, några dagar efter dödsskjutningen inne på restaurang Kolgrill Sulaymani på Stockholmsvägen, pratar vi med ägaren."

https://www.expressen.se/kvallsposten/tva-dog-av-rok-fran-grillen/

https://www.corren.se/nyheter/linko...mordaren-flydde-krypandes-ut-i-koket/rmx7ovmj
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tio-personer-till-sjukhus-tros-ha-grillat-i-talt

(två av länkarna var lite mer humor och inte grillrelaterat kanske, men vad får man inte när man googlar dödsfall och kolgrill..)

• Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Absolut. Om man vet vad gas är och hur man inte ska göra. Alla exempel var "sätt på gas, låt vara på, och tänd sen." Ganska dålig taktik.

[länk]
"På onsdagen, några dagar efter dödsskjutningen inne på restaurang Kolgrill Sulaymani på Stockholmsvägen, pratar vi med ägaren."

[länk]

[länk]
[länk]

(två av länkarna var lite mer humor och inte grillrelaterat kanske, men vad får man inte när man googlar dödsfall och kolgrill..)
Poängen är att den energi som finns i kolet som glöder är den enda energi som finns att tillgå. Med gasol kan hela energimängden (i tuben) tillföras på en sekund, och gör det också = poff.

Men det är klart häller man på bensin, tändvätska osv sker oväntade saker, så allt annat lika är kolet så oändligt mycket säkrare.

Gasolyckor sker titt som tätt, och alla de som drabbas allra värst kan av förståeliga skäl aldrig bära sin vittnesbörd, för dom finns inte längre. De andra skäms så mycket för att tala om det att de hellre tiger. Mörkertalet är enormt. Orsakerna är många, inte bara användarslarv. Långt ifrån.

Redigerat:
O [old rusty] skrev:

[länk]

[länk]

[länk]
[länk]

Ja kolgrillsresturanger har poppar upp i stan likt svampar och mängder av människor köar. Varför går inte gasolförespråkarna ihop öppnar gasolgrillresturang med mottot: kom, kom kom till Brittas resturang. Hör får man sig ett gasolgrillat T-ben med garanterad propavansmak.

Allmänna rekommendationer: Gasolgrillen ska inte stå i närheten av: husfasad, matbord och stolar, soffor (av trä). Vidare ej heller nära markiser, parasoll, vindskydd, madrasser, lättantändligt klädesplagg, svärmor, träd buskar osv. Men var ska man ha den då? I en bunker eller?

Unikt namn
Varma saker är farligt. Uppåt var fjärde ung man har varit med om en grill-incident.

Appropå det så brinner kolen för lunchgrillandet lite dåligt, så jag måste ut och fixa lite. Tändvätskan är slut, men jag hittar nog något som brinner, kanske startgas eller något med lite fart i.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.