Hej!
Ska strax få in vatten i mitt hus och upptäckte idag att brunnen har sinat, kanske beroende på den torra sommaren.
Jag tog ner dränkpumpen som ska klara att suga från 8 meters djup och den klarade inte att få upp något av det vatten som finns kvar på botten (testade sedan pumpen i en grund balja och där funkade den iaf).
Vattennivån har "alltid", eller de senaste 1,5 åren, varit rätt långt ner, ca 5-6 meter men aldrig så här.
Om jag tar ut en sugbil som tar bort bottensedimentet, ev rengör på något ytterligare sätt, samt fyller på nytt bottenmaterial, kan det då bli skillnad i tillrinning av vatten?
Jag har inte tagit vatten i från brunnen sedan i våras så om brunnen ska sina varje torr sommar så är det ju läge att fundera på ny brunn.
Är det någon som kan gamla, grävda brunnar som kan ge mig lite hopp om att det går att få brunnen funktionsduglig igen

?
PS. Brunnen har förr försörjt en gård med två hushåll och en del djur med vatten. Enligt byinvånarna så har den här brunnen aldrig sinat förr. Det har inte gjorts några urdikningar eller andra ingrepp som kan försämra vattentillgången som jag känner till. DS.
Tack på förhand!