Byggahus.se

Gravationsbevis?

1. K
    Medlem · Västernorrland · 2 567 inlägg

Kurtivan

Medlem
    När jag köpte hus ordnade banken med gravationsbevis, jag tror att det var för att visa att det inte fanns några skulder eller panter på fastigheten.
    Nu är jag i färd med att köpa ett fritidshus av en privatperson. Denne är bonde och har köpt ett torp för att komma åt marken. Husen ska styckas av och säljas till mig för en billig penning. Hur blir det då, är det den gamla fastigheten som säljs till mig, då kan det ju förekomma skulder på den, eller hur? Kommer husen att finnas på den nybildade fastigheten måste det ju vara OK. Hur ska jag förfara för att jag ska kunna vara säker?

2. K
    Medlem · 96 inlägg

KMH

Medlem

Re: Gravationsbevis?

Hej
    När avstyckningen är klar så görs en tomtkarta där fastighetsbeteckningen ska framgå - så från den kan du läsa vad "din" fastighet har för namn.

Ett gratavionsbevis talar om vilka inteckningar som finns i en fastighet (pantbrev, servitut mm). Så, när du har fastighetsbeteckningen klar för dig kan du kontakta inskrivningsmyndigheten vid den tingsrätt där fastigheten finns och fråga vilka inteckningar som finns. Du kan mot en billig peng få detta skriftligt också.

Om det finns pantbrev uttagna är det viktigt att du får dem vid köpet.
    Att det finns pantbrev betyder inte automatiskt att det finns skulder och en skuld från en tidigare ägare flyttas inte över på en ny ägare utan att den nya ägaren (du) skriver på ngn form av lånepapper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.