Då är det dags för en till amatör att saken i egna händer. Tänkte se om jag kan få några tips innan jag börjar... Oj, det blev ett långt inlägg...
Mål:
* Bygga om en existerande 50 meter lång stig till väg, till vår tomt över ett servitut
* Höja en existerande yta/vändplats på slutet av vägen precs utanför tomten, med ~1m , för att bättre passa ihop med tomten som ligger högre än vägen
* Ska klara av persontrafik och byggtrafik
Syfte
* Lära och ha kul att gräva
* Spara lite pengar på att göra det själv
* Bygga upp förtroende med frugan att vi klarar av att göra saker själva (så det här måste ju blir skitbra alltså
)
Förutsättningar
* Jag kommer ha en liten 3t grävare på plats, spade och sånt
* Inga kunskaper förutom det jag läst mig till här / youtube
* Marken är morän/kattskallar (syns på bild 5, där grannen har börjat gräva)
* Längs vägen rinner det en del vatten, som verkar komma upp från tomten, bild 6
Förberedelser
* Kollade med ledningskollen att det inte är nåt ivägen, fast bara för projektering. Det är ju bara skog här så tror det räcker...
* Kollade med kommunen att jag inget bygglov behövs
* Satte upp lite pinnar för att planera formen på vägen
Jag tänker mig att man
* Tar bort lite av ytan för att få bort organiskt material
* Tar massor från tomten, som ändå måste plattas till, och fyller upp vägen med så att den kommer upp en bit
* Formar en terass så att vattnet leds neråt (vänster på bilderna)
* En en tunnel för vattnet att rinna neråt där vattnet korsar över i dagsläget
* Beställer bärlager när man är nöjd med terassen
* Slitlager på det
Nu till mina frågor, bör man göra nåt mer innan man börjar?
Hur mycket bör man ta bort av yta på stigen? Det är lite gräs där som synes, men det är inte orörd mark heller. Så gissar att man siktar på 5-10 cm?
Tänkte skippa duken under bärlagret, så blir det enklare att ändra sen om det behövs?
Slitlager, väntar man till efter byggtrafik eller är det lika bra att ta det på en gång också?
Mål:
* Bygga om en existerande 50 meter lång stig till väg, till vår tomt över ett servitut
* Höja en existerande yta/vändplats på slutet av vägen precs utanför tomten, med ~1m , för att bättre passa ihop med tomten som ligger högre än vägen
* Ska klara av persontrafik och byggtrafik
Syfte
* Lära och ha kul att gräva
* Spara lite pengar på att göra det själv
* Bygga upp förtroende med frugan att vi klarar av att göra saker själva (så det här måste ju blir skitbra alltså
Förutsättningar
* Jag kommer ha en liten 3t grävare på plats, spade och sånt
* Inga kunskaper förutom det jag läst mig till här / youtube
* Marken är morän/kattskallar (syns på bild 5, där grannen har börjat gräva)
* Längs vägen rinner det en del vatten, som verkar komma upp från tomten, bild 6
Förberedelser
* Kollade med ledningskollen att det inte är nåt ivägen, fast bara för projektering. Det är ju bara skog här så tror det räcker...
* Kollade med kommunen att jag inget bygglov behövs
* Satte upp lite pinnar för att planera formen på vägen
Jag tänker mig att man
* Tar bort lite av ytan för att få bort organiskt material
* Tar massor från tomten, som ändå måste plattas till, och fyller upp vägen med så att den kommer upp en bit
* Formar en terass så att vattnet leds neråt (vänster på bilderna)
* En en tunnel för vattnet att rinna neråt där vattnet korsar över i dagsläget
* Beställer bärlager när man är nöjd med terassen
* Slitlager på det
Nu till mina frågor, bör man göra nåt mer innan man börjar?
Hur mycket bör man ta bort av yta på stigen? Det är lite gräs där som synes, men det är inte orörd mark heller. Så gissar att man siktar på 5-10 cm?
Tänkte skippa duken under bärlagret, så blir det enklare att ändra sen om det behövs?
Slitlager, väntar man till efter byggtrafik eller är det lika bra att ta det på en gång också?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg
Vad står det ordagrant i servitutet?
Tillägg: det ser ut att vara bra markförhållanden för vägbygge. En stor nackdel är dock att vägen ser ut att vara lägsta punkten, och det lär gå åt mycket grovt fyll till att bygga upp en vägbank. (Du har kollat kartan så det inte är en fornminnesmärkt gammal hålväg, isf får du inte gräva så mycket som ett spadtag?) Budgetalternativet är att gräva rejäla diken som blir ännu lägre punkter än vägen, men det ser inte ut att vara så lätt på alla ställen.
En 3-tons maskin lär få jobba hårt hur som helst! Personligen tycker jag alla entreprenadmaskiner under 15 ton är små, så jag kanske har lite andra referensramar...
Tänk också på att lastbilar (din byggtrafik?) behöver svängrum, använd gärna den nya standarden för skogsbilvägar som bl a Södra Skogsägarna tillämpar.
Även om du tänker bygga väg på och med morän, behövs ett lager 0-18 bergkross överst på vägen.
Men som sagt, kolla servitutstexten först!
Tillägg: det ser ut att vara bra markförhållanden för vägbygge. En stor nackdel är dock att vägen ser ut att vara lägsta punkten, och det lär gå åt mycket grovt fyll till att bygga upp en vägbank. (Du har kollat kartan så det inte är en fornminnesmärkt gammal hålväg, isf får du inte gräva så mycket som ett spadtag?) Budgetalternativet är att gräva rejäla diken som blir ännu lägre punkter än vägen, men det ser inte ut att vara så lätt på alla ställen.
En 3-tons maskin lär få jobba hårt hur som helst! Personligen tycker jag alla entreprenadmaskiner under 15 ton är små, så jag kanske har lite andra referensramar...
Tänk också på att lastbilar (din byggtrafik?) behöver svängrum, använd gärna den nya standarden för skogsbilvägar som bl a Södra Skogsägarna tillämpar.
Även om du tänker bygga väg på och med morän, behövs ett lager 0-18 bergkross överst på vägen.
Men som sagt, kolla servitutstexten först!
Redigerat:
Bra idéer!
Jag har kollat servitutet och med markägaren, samt fornsök. Allt verkar grönt!
Fick precis den lilla grävaren också så nu är det bara att tuta och köra. Ska läsa på om standarden där också!
Ja, det är väl tur att man inte kört en riktig maskin så man inte vet vad man går miste om =D
Det finns mycket massor från tomten att ta av, men vette sjutton hur mycket man lyckas förflytta utan någon typ av lastare där... skyffla upp i en hög och sen skyffla vidare låter lite irrationellt..?
Jag har kollat servitutet och med markägaren, samt fornsök. Allt verkar grönt!
Fick precis den lilla grävaren också så nu är det bara att tuta och köra. Ska läsa på om standarden där också!
Ja, det är väl tur att man inte kört en riktig maskin så man inte vet vad man går miste om =D
Det finns mycket massor från tomten att ta av, men vette sjutton hur mycket man lyckas förflytta utan någon typ av lastare där... skyffla upp i en hög och sen skyffla vidare låter lite irrationellt..?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Samfällighet. Vägra tillträde för grävarbete?
Juridik -
Börjat gräva ut runt källarväggar - Kan det stå öppet?
Grund & Markarbeten -
Sluten tank avsedd för montering ovan jord - Vågar jag gräva ner den?
Vatten & Avlopp -
Gräva ner plintar nära husvägg
Grund & Markarbeten -
Gräva ner fiber själv, hela vägen
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G