Hej alla kunskapsgurus!

Jag köpte idag ett hus med källare byggt 1930. Utgrävning av källaren ligger i pipeline. Efter att man grävt ut och ska förbereda för ny platta, läggar man som jag förstår det makadam och XPS minst 10 cm och armering golvärmeslingor och platta minst 8 cm. Är inte XPS kapillärbrytande? Alla beskrivningar säger minst 10 cm makadam men borde det inte räcka att jämna till ytan med makadam och lägga XPS? Sparar lite byggyta om jag snålar på makadamen. Likaså, kanske kan det räcka med 8 cm isolering? Vad säger ni?

Man ska vara försiktig med golvvärme i gamla källarvåningar. Ju mindre isolering ju svagare golvvärme. Med 10 cm isolering ska man nöja sig med comfortvärme bara så att golvet blir varmt inte värmer rummet. Med full golvvärme och tunn isolering kan följden bli att man trycker upp fukten i närliggande rum eller väggar.

• Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Man ska vara försiktig med golvvärme i gamla källarvåningar. Ju mindre isolering ju svagare golvvärme. Med 10 cm isolering ska man nöja sig med comfortvärme bara så att golvet blir varmt inte värmer rummet. Med full golvvärme och tunn isolering kan följden bli att man trycker upp fukten i närliggande rum eller väggar.
Ok tack för feedback, men vad tror du om makadamen?

10 cm makadam är ju lite av standard, men ju finare fraktion ju tjockare Lage.

C
Om du väljer Isodrän istället behöver du bara avjämna.

Vet du hur djupt det går att gräva, eller vill du bara snåla maximalt redan från början?

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
XPS bryter inte kapillär, men det gör grus och isodrän. Kolla min projekttråd

Jag håller på att bila upp betonggolv, tvåvåningshus på platta.
Gammalt pannrum som skall göras om till badrum.
Gissar på att det är liknande utförande som i källare?
Tänker lecakulor, xps, betong, osv...

J Jstaahl skrev:
Jag håller på att bila upp betonggolv, tvåvåningshus på platta.
Gammalt pannrum som skall göras om till badrum.
Gissar på att det är liknande utförande som i källare?
Tänker lecakulor, xps, betong, osv...
Hur planerar du fördelningen lekakulor och isolering?

Lecakulor ist för makadam eller grus, mest för att jämna av och täcka avloppsrör. Sen blir det eventuellt 100mm isolering.
Söker svar på frågor lite överallt, där jag kan. 😅

Etnoy Etnoy skrev:
XPS bryter inte kapillär, men det gör grus och isodrän. Kolla min projekttråd
Jackfoam skriver ”överlägsen tryckhållfasthet och kapillärbrytande egenskaper” om deras XPS, så låter ju som att det borde vara ok om man nu måste spara bygghöjd? Frågan är vad kapillärbrytande egenskaper innebär i verkligheten?

J Jstaahl skrev:
Lecakulor ist för makadam eller grus, mest för att jämna av och täcka avloppsrör. Sen blir det eventuellt 100mm isolering.
Söker svar på frågor lite överallt, där jag kan. 😅
Skicka gärna pm om du hittar bra info😀👍 fördelen är att lekan isolerar mer än makadam antar jag?

Följer. Är själv på G. Hus på berg....

• Gilla
Jstaahl
  • Laddar…
T tompalito skrev:
Skicka gärna pm om du hittar bra info😀👍 fördelen är att lekan isolerar mer än makadam antar jag?
Ja precis, det är vad jag har kommit fram till efter att ha läst en del. Samt att det är otroligt lätt att fördela ut för att få ytan mer jämn.
Nackdelen är väl att det kostar mer med leca än makadam, dock så sparar man på rygg och andra kostnader. (Tänker fritt 😅)

J Jstaahl skrev:
Ja precis, det är vad jag har kommit fram till efter att ha läst en del. Samt att det är otroligt lätt att fördela ut för att få ytan mer jämn.
Nackdelen är väl att det kostar mer med leca än makadam, dock så sparar man på rygg och andra kostnader. (Tänker fritt 😅)
Gör man det själv kan man lägga lite extra på att förenkla vissa moment också tänker jag🤙

Lecakulor är väldigt bökiga då de inte ger en stadig yta att gå på.. Makadam däremot paddas ut till en hård gångbar yta

• Gilla
Paco64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.