Hej.

Samlat mod och lägger upp mitt första inlägg, kallar man det så

Har ett litet hus på 88kvm med en kall källare på något likande.
Nu ska vi snart få barn nr 1. Vilket har gjort att frugans familj jätte gärna vill komma hit. Hon har 4 syskon. En av dem bor i Sverige resten av dem utomlands. Nu kommer de och hennes föräldrar vilja komma hit en massa. För att ha plats med dem så tänkte vi på källaren. Nu har vi den som tvättstuga och förråd. Där nere finns 2 ordentliga rum sen en tvättstuga och 2 andra utrymmen.
Vi tänkte att vi stoppar ner dem där. Det finns egen ingång så det är perfekt.
Problemet är att där är fuktigt. Huset är från 1942 och det värms upp med en luft/vattenvp, källaren har bara ett element. Så där är runt 5-8C på vintern och golvet säkert någon grad kallare. På sommaren behagliga 17C.
Hur gör vi denna ytan beboelig?
Har vi inte besökare så kan vi ha det som hemma kontor eller något liknande. Mancave
Vi vill då installera en toalett där nere. Finns ingen nu. Ventilationen är mest troligt otillräcklig.
Men det som känns som steg ett. Hur får vi upp temperaturen där nere? Kompis har källare som vi sovit över hos och deras är varm och trevlig att hänga i. Vår är kall som helvete.
Någon i södra Skåne som har gjort något likande?
Gräva ur känns som ett stort jobb, men det känns som att det kan bli riktigt bra. Dyrt men riktigt bra.
Att installera radiatorer i varje utrymme, hmm vet inte om det räcker.

Vi ska dränera. När man ändå är nere och rotar i marken, kanske något man kan förbereda då för det andra jobbet?
Kanske byta inkommande vattenledningar. Tidigare ägare visste inte om eller när det gjorts.
Ska man anlita en arkitekt/projektledare som får ansvara för att man inte gör massa dyra misstag eller gör saker 2 gånger.
Usch så jobbigt redan
Läser om så många duktiga husägare som gräver upp källare och dränerar själv. Jag tror jag kan klara en del, men har kanske inte tiden med för stora projekt. La om innertaket i hela ovanvåning, blev hur bra som helst.

Var börjar jag?

K Krookaren skrev:
Hej.

Samlat mod och lägger upp mitt första inlägg, kallar man det så

Har ett litet hus på 88kvm med en kall källare på något likande.
Nu ska vi snart få barn nr 1. Vilket har gjort att frugans familj jätte gärna vill komma hit. Hon har 4 syskon. En av dem bor i Sverige resten av dem utomlands. Nu kommer de och hennes föräldrar vilja komma hit en massa. För att ha plats med dem så tänkte vi på källaren. Nu har vi den som tvättstuga och förråd. Där nere finns 2 ordentliga rum sen en tvättstuga och 2 andra utrymmen.
Vi tänkte att vi stoppar ner dem där. Det finns egen ingång så det är perfekt.
Problemet är att där är fuktigt. Huset är från 1942 och det värms upp med en luft/vattenvp, källaren har bara ett element. Så där är runt 5-8C på vintern och golvet säkert någon grad kallare. På sommaren behagliga 17C.
Hur gör vi denna ytan beboelig?
Har vi inte besökare så kan vi ha det som hemma kontor eller något liknande. Mancave
Vi vill då installera en toalett där nere. Finns ingen nu. Ventilationen är mest troligt otillräcklig.
Men det som känns som steg ett. Hur får vi upp temperaturen där nere? Kompis har källare som vi sovit över hos och deras är varm och trevlig att hänga i. Vår är kall som helvete.
Någon i södra Skåne som har gjort något likande?
Gräva ur känns som ett stort jobb, men det känns som att det kan bli riktigt bra. Dyrt men riktigt bra.
Att installera radiatorer i varje utrymme, hmm vet inte om det räcker.

Vi ska dränera. När man ändå är nere och rotar i marken, kanske något man kan förbereda då för det andra jobbet?
Kanske byta inkommande vattenledningar. Tidigare ägare visste inte om eller när det gjorts.
Ska man anlita en arkitekt/projektledare som får ansvara för att man inte gör massa dyra misstag eller gör saker 2 gånger.
Usch så jobbigt redan
Läser om så många duktiga husägare som gräver upp källare och dränerar själv. Jag tror jag kan klara en del, men har kanske inte tiden med för stora projekt. La om innertaket i hela ovanvåning, blev hur bra som helst.

Var börjar jag?

Hej! Finns inget som är omöjligt. Men mycket jobb kan det bli. Kanske värt det om du kan lägga mycket tid själv men ska du leja in hjälp till det mesta kanske det lönar sig bättre att bygga ut istället?

huset är byggt 1942 och det var sannolikt aldrig tänkt att vara bodel där nere så det finns en del saker som behöver tänkas på om du ska förändra källaren så att det passar för +20 istället för som idag.

vad har du för takhöjd idag i källaren?
Hur ser ventilationen ut?
fönster?
Dränering/fuktproblematik?
Uppvärmningen är du inne på - mycket jobb men finns det möjlighet att bila golven och plats att lägga isolering och golvvärme kan det bli riktigt bra.

Om du gräver ur och gjuter nytt kan du samtidigt lägga ned nytt avlopp och nytt vatten och el. Inga problem då att få till toalett/badrum samtidigt.

jag har gjort precis det jobbet som du vill göra. Viktigt blir att göra en avvägning vad du har tid med själv och vilken tid projektet får ta. Samt säkerställa så att du har budget för projektet.

Kanske kan du få lite inspiration i tråden som vi skapade: https://www.byggahus.se/forum/threads/50-tals-kaellare-byter-skepnad.310131/

lycka till!

• Gilla
salahunreal
  • Laddar…
En familj i närområdet. Mannen höll på i 3 år med källarutgrävning. han höll på och grävde ut, gjöt på grundmuren underifrån osv. varenda kväll, och helg. Dagen innan det var dags att gjuta, dvs. nästan klart tröttnde frun. Skillsmässa.

Ett annat hus i närområdet. Samma jobb, men inhyrd arbetskraft. Osäker på nationalitet, men något östeuropeiskt. Det var 4 - 5 gubbar som arbetade 07 - 22 7 dagar i veckan, även juldagen. i 3 månader.

Det är ett stort projekt.

Skulle aldrig gett mig på det projektet. Låt frugans familj hyra något närheten när dom kommer på besök, typ vandrarhem eller liknande. Om ni funderar på det, kolla först med kommunen om det behövs bygglov eller bygganmälan då ni ändrar användning av källare till bostad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.