3 878 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Gräva upp eller skarva begränsningskabel
Jag har en robotgräsklippare och en begränsningkabel som funkar felfritt. Nu har jag gjort om lite i trädgården och vill att klipparen ska gå närmare altanen och kabeln behöver därför läggas närmare så mer gräs kan klippas. Kabeln lades ner för 4 år sedan med installatör som skar i jorden och lade kabeln några cm ner i jorden. Nu undrar jag vad som är smartast: att klippa av tråden och skarva i ny på önskat ställe eller försöka gräva upp tråden och flytta den någon dm närmare? Väldigt tidskrävande och pilligt att gräva upp den, men blir skarvningen (utförd enl instruktioner såklart) lika hållbar som en fungerande hel slinga?
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
En skarv är alltid sämre än en hel kabel men det är så man gör så använd rätt skarv och sen vet du ju var den är om det skulle bli ett problem
Har försökt lite med det, men det är väldigt kompakt lerjord och tråden sitter väldigt hårt. Går ju att få upp den men det känns långt ifrån ”bara”. Ska fundera lite till men nu lutar det åt att skarva trots allt. Men tack för tips 😊pacman42 skrev:
Sätt grepen/spaden en bit från tråden och bryt upp grässvålen i riktning mot tråden. Så du kan fiska ut den "underifrån" i fickan som bildas. Sen är det bara att trampa till svålen. Dra inte bara i tråden, då går den förr eller senare av.E evagus skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Att gräva eller int gräva upp uteplatsen
Grund & Markarbeten -
Gräva ut och lägga platta på mark - uppdelat eller allt i ett
Grund & Markarbeten -
Pool i slänt, gräva ur, bygga upp (eller lägga av)
Pool -
Gräva upp grannens tomt eller relining?
Vatten & Avlopp -
såga eller gräva upp växter intill huset? *bild*
Trädgård allmänt