1 533 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Gräva invid befintlig platta?
Vi har ett radhus som vi nu vill bygga ut. Jag bifogar en skiss hur det är tänkt att göras. Först hade vi tänkt att höja taket på garagedelen som vetter mot grannen (som ritat på skissen) men det kommer att bli för stora ingrepp i fasad och takkonstruktion plus att det bara skulle ge 2,20 i tak.
Nu till min fråga. Skulle det vara möjligt att riva garaget (bara ett asfaltlager under) och istället gräva oss ner ca 50 cm mellan vår platta och grannens platta för att sedan gjuta en lägre grund (typ källargrund) och sedan bygga väggarna med tex dorocell. Jag är helt på det klara med att det inte bara är att gräva sig ner till rätt djup utan vi måste ju "bära av" mot de båda plattorna så att vi inte äventyrar de befintliga plattorna.
Det är inte längs hela de befintliga plattorna vi behöver göra så här utan från ett hörn och ca 4 meter längs långsidan (de befintliga plattorna är ca 14 meter långa). Jag kommer givetvis ta in professionell hjälp med detta men undrar nu om det genomförbart till en inte alltför stor fördyring.
/Jämten
Nu till min fråga. Skulle det vara möjligt att riva garaget (bara ett asfaltlager under) och istället gräva oss ner ca 50 cm mellan vår platta och grannens platta för att sedan gjuta en lägre grund (typ källargrund) och sedan bygga väggarna med tex dorocell. Jag är helt på det klara med att det inte bara är att gräva sig ner till rätt djup utan vi måste ju "bära av" mot de båda plattorna så att vi inte äventyrar de befintliga plattorna.
Det är inte längs hela de befintliga plattorna vi behöver göra så här utan från ett hörn och ca 4 meter längs långsidan (de befintliga plattorna är ca 14 meter långa). Jag kommer givetvis ta in professionell hjälp med detta men undrar nu om det genomförbart till en inte alltför stor fördyring.
/Jämten
Redigerat:
Innan någon sätter skopan i marken, så måste en konstruktör/ingengör veta hur stora voterna är i betongplattan och hur dom är armerade (2 eller 3 12mm slingor i botten och om 10 mm armeringsmattan är förstärkt med 1 - 2 12mm-slingor. Om du vet att det ligger 2 "tolvor" i sling i nivå med armeringsmattan (förekommer ibland när marken är instabil), då är det bara att gräva! Men om det bara är armeringsmattan som är utdragen i voten, då gör du ingenting förrän konstruktören/ingengören har godkänt!
Huset är byggt 1975 och när vi renoverat tidigare så har vi sett att allt nog byggts väldigt fort och lite småslarvigt. Har svårt att se på ritningen hur plattan är gjord - vad kan man anta efter 1975 års byggnormer? När vi gräver runt huset så är det ca 30 vanlig jord tills man når ner till ett väldigt kompakt lerlager. Jag skulle tro att det inte är någon fara för att det som är under respektive platta rasar ut om man gräver men det är väl troligt att man får banka ner någon sorts plåt/järn längs med befintliga plattorna när man ska gräva?
Någon som varit med om liknande?
Någon som varit med om liknande?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gräva vid befintlig grundplatta
Grund & Markarbeten -
Gräva för VA-servis genom befintliga ledningar
Vatten & Avlopp -
Ansluta nytt rör för gråvatten till befintligt "stamrör"?
Vatten & Avlopp -
Gräva källare invid hus, motverka ras, rasplåtar? Plåtstamp? Var heter det??
Byggmaterial & Byggteknik -
Tillåtet att gräva ned fiber vid befintlig elkabel?
Juridik