Nu har jag försökt täcka in lejonparten i vad jag försökt googla mig fram till.. Vi ska bygga ett ca 10*5 meter trädäck på mark på gammal lerjord (huset byggdes 1964 och där har inget hänt sedan dess).

Nu söker jag internet efter best practise när det kommer till val av förankring - vi hade bestämt oss för att borra 50 cm hål för färdiga plintar i kombination med plattor på mark (direkt på mark med fiberduk, inget makadam eller annat). Nu ser jag post efter post om risk för tjälförskjutning och blir rådvill.

Valen jag står emellan just nu:

- Plinta 70 cm + 10 cm makadam i botten (färdiga plintar)
- Plattor på mark

Det är inte aktuellt att lägga makadam och padda, jag upplever att lerjorden är superstabil - jag plintar helst men är orolig att däcket ska röra på sig.

Råd? Tack!

Claes Sörmland
Här i liknande klimat som ditt så går tjälen sällan djupt i lerjord. Plintar som går ned 50 cm i leran står stabilt här. I lättare jordar tar sig tjälen ned mycket djupare liksom där det är plogat under kalla vintrar. Vi har också uthus på stolpar som står på 50X50 cm betongplattor flytande på leran. De rör på sig men inget som stör uthusets funktion.

Claes det där var ljuv musik i mina öron! En blandning mellan plintar (och kanske tom nöja oss med +50 com djup istället för 70) med en spännivdd áca 2 meter för 45*145 reglar samt plattor däremellan borde bli bra? Vi kommer inte att göra fast bärlinan i husväggen och vi kommer att lägga planken direkt på reglarna..trädäcken ligger alltså an mot ena långsidan på huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.