Vi ska gräva för att lägga nytt avlopp ut mot gatan + nytt inkommande vatten men jag har ingen erfarenhet av vad det borde kosta. Är det någon som gjort det relativt nyligen i Stockholmstrakten som kan dela med sig uppskattad kostnad per meter så jag vet om offerten jag väntar på är vettig eller inte.

För ett par år sedan grävde vi. Dock bara vid husgrunden. Vi bytte avloppen under källargolven och ut till utsidan av grunden. ca 2m ut från grunden. Det kostade totalt ca 10 000. Skulle blivit samma pris även om vi hade grävt ytterligare 4m ut till gatan. Våra ledningar låg lite extra djupt också fick grävas ca 3,5 m djupt.

Mer än halva tiden gick åt till sista metern vid husväggen. För det kom in gammal teleledning, ny fiber, elservis, vatten, två dagvattenledningar, dränering och avlopp. Allt detta på ungefär 0,5 m bredd. Dessutom var det trångt för där var en dräneringsbrunn och dagvatten brunn nära schaktet. Så det blev en hel del handgrävning runt ledningarna. Jag grävde själv för hand och grävskopan lyfte upp det jag skottade loss.

Sedan beror det säkert på hur det ser ut, finns det ingen yta att lägga det uppgrävda på så kanske det behövs en lastbil också.

Måste ni gräva i gatan tillkommer strul med tillstånd och kostnader för ny asfalt.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Claes Sörmland
Att gräva i mjukmark (gräsmatta och rabatt) är mycket billigt och går fort. Så fort du har anläggningar på marken, t ex asfalt, plattor, byggnader, trappor o s v så blir det svårt att gräva och senare återställa. En annan sak som slöar ned grävningen är om du har många okända ledningar i marken, det kräver vanligen gubbe i grop och långsam grävning. Att gräva i gatan blir också dyrt när asfalt och trottoar är i vägen, och det kan ligga ledningar där.

Att lägga markavloppsrör går snabbt och är billigt, det är billiga standardrör i plast. Tappvatten är ännu enklare att lägga för det behöver inte ens ligga i fall.

Med enbart grovåterställning borde detta således på några tiotusentals kronor för en vanlig villa. Men sen kan det dra iväg om det inte bara är mjukmark utan ledningar att gräva i, återställning är komplicerat, asfaltering o s v.

Markentreprenörsföretagen i Stockholm ligger dock på helt andra prisnivåer. De vet att villaägare inte förstår ett skit av vad de säljer så det är inte ovanligt med flera hundra tusen i offert för VA-byte.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Precis därför jag kollar här. Tack för kommentarerna.

Det bör vara mjukt hela vägen ut, och jag har börjat leta efter ledningar. En altan får vi plocka bort men det borde gå smidigt.

Tanken är att grävaren ska fixa diket och lägga rören fram till grunden, sen tar nästa över och fixar på insidan.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att gräva i mjukmark (gräsmatta och rabatt) är mycket billigt och går fort. Så fort du har anläggningar på marken, t ex asfalt, plattor, byggnader, trappor o s v så blir det svårt att gräva och senare återställa. En annan sak som slöar ned grävningen är om du har många okända ledningar i marken, det kräver vanligen gubbe i grop och långsam grävning. Att gräva i gatan blir också dyrt när asfalt och trottoar är i vägen, och det kan ligga ledningar där.

Att lägga markavloppsrör går snabbt och är billigt, det är billiga standardrör i plast. Tappvatten är ännu enklare att lägga för det behöver inte ens ligga i fall.

Med enbart grovåterställning borde detta således på några tiotusentals kronor för en vanlig villa. Men sen kan det dra iväg om det inte bara är mjukmark utan ledningar att gräva i, återställning är komplicerat, asfaltering o s v.

Markentreprenörsföretagen i Stockholm ligger dock på helt andra prisnivåer. De vet att villaägare inte förstår ett skit av vad de säljer så det är inte ovanligt med flera hundra tusen i offert för VA-byte.

H hempularen skrev:
Måste ni gräva i gatan tillkommer strul med tillstånd och kostnader för ny asfalt.
Kranen för inkommande vatten är precis på utsidan av tomtgränsen så vi tänkte gräva fram dit och ansluta avloppet mot befintligt sista 50cm så man slipper gräva upp gatan.

Kolla med kommunen om du får gräva ända fram till kranen. Ofta ligger överlämningspunkten vid tomtgräns. Och kommunen brukar inte gilla att man överhuvudtaget rör deras kran. Du behöver föranmäla till kommunen. Bara deras personal får stänga av vattnet med den kranen. Vi stängde av vid grävningen pga. risken att gräva av ledningen. Det kostade ca 1 400 till kommunen. Men då var de först ute någon vecka innan grävningen och testade kranen, så att de skulle hinna gräva och byta ut den om den inte fungerade. Och han som stängde av lämnade kvar sitt avstängningsverktyg så vi kunde sätta på vattnet själva igen, han kom och hämtade det vid slutet av dagen.

• Gilla
jhall och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kolla med kommunen om du får gräva ända fram till kranen. Ofta ligger överlämningspunkten vid tomtgräns. Och kommunen brukar inte gilla att man överhuvudtaget rör deras kran. Du behöver föranmäla till kommunen. Bara deras personal får stänga av vattnet med den kranen. Vi stängde av vid grävningen pga. risken att gräva av ledningen. Det kostade ca 1 400 till kommunen. Men då var de först ute någon vecka innan grävningen och testade kranen, så att de skulle hinna gräva och byta ut den om den inte fungerade. Och han som stängde av lämnade kvar sitt avstängningsverktyg så vi kunde sätta på vattnet själva igen, han kom och hämtade det vid slutet av dagen.
Ja, rörmokaren som ska ansluta allt sa samma sak. Det blir en del jobb med förberedelser, och man kan få vänta på att de kommer ut och fixar.

Claes Sörmland
Jag hade en ännu värre situation och fick vänta på att de bytte hela hela ventilen i gatan, den hade rostat bort. Men efter några månader kom de plötsligt en dag, grävde upp och satte dit en ny ventil.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

150 000kr på offerten, 35 meter gräv inkl material...

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ett inte för saltat pris tänker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.