Byggahus.se

Grått område i gammalt trägolv

1. Roger15
    Medlem Nivå 1
    Hej. Jag bor i en lägenhet i ett hus byggt 1932. Jag har i köket precis slitit bort ett plastgolv för att få fram trägolvet under. Plankorna såg rätt hyfsade ut överallt utom i ett hörn där det finns en stor grå fläck. Jag är fullständig amatör inom det här gebitet och förstår inte vad det här grå området är för något. Är det något slags spackel som lagts på håligheter i träet? I det här området finns det också en fyrkant av markant kortare plankor än övriga i trägolvet. Mycket tacksam för svar. Bifogar bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    trägolv.JPG

2. P
    Medlem · Nivå 7
    Lite svårt att se men det ser ut som flytspackel (för att jämna till)

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Nivå 11
    Precis. Det har en gång i tiden stått något där de kortare brädorna är. Tex ett skåp eller kamin eller något. Sedan har man flytspacklat ovanpå för att göra det plant innan nya mattan lades på. Ser ut likadant i min lägenhet i vissa hörn när jag rev ut gamla golvet.

• Laddar…
  4. Roger15
    Medlem Nivå 1
    Tack, det var vad jag misstänkte. Går det här att åtgärda på något sätt. Eller är det bara att lägga på nytt golv. Resten av trägolvet ser rätt bra ut. Hur gjorde du?

• Laddar…
  5. 1
    Medlem Nivå 3
    Det går nog att ta bort spacklet, men då har du ju fortfarande kvar anledningen till att man lade på det. Kan du tänka dig att riva upp den delen av golvet och ersätta med nya brädor på rätt nivå? Du ska väl ändå slipa hela golvet och behandla det, så nyansskillnaden borde inte bli jättestor. Vi (våra snickare...) gjorde det med ett gammalt grangolv där en liten del skadats av en tidigare vattenläcka. Det var svårt att se vilken del som var ny efteråt.