"Gratis" övergång till KNX-dragning, vem vinner mest på detta?

8k läst  66 svar

1. L
    Medlem Nivå 8
    ISE ja, inte ISM.

https://www.voltus.de/?cl=details&anid=ea8469834d42288703809c3f13f84d6d €400 så ja du har rätt, kostnaden blir en annan där. Och som sagt är antalsbegränsningen något som är besvärligt.

Annars ser jag en fördel med Hue över Dali att så många 3e part kan styra Hue. Det är t.ex extremt enkelt styra Hue m.h.a google home (som jag personligen inte vill vara utan efter att ha kört ett år). Jag kan alltså dra nytt av allt det kreativa som 3e-parts utvecklare kommer på utan att anstränga mig själv. Som exempel hittade jag en app som byter färg och pulserar ljusen och byter färg på hue-lampor i takt med musik. Best thing ever tycker barnen. Nödvändigt, nej, men till en kostnad av 5 kronor och en nerladdning, kanske. Skulle vilja se någon göra samma sak med en Dali-installation.

Sen är ju Ikea halv-kompatibla också, ingen direkt nackdel och något som säkert blir bättre framöver. Handla för mig lite om att göra en kvalificerad chansning gällande vad jag tror kommer finnas ett tag. Hue (eller kanske snarare zigbee styrning av lampor) tror jag finns kvar. Har jag fel så är är det dessutom enkelt ångra sig jag kommer ju ha aktorer i mitt KNX-skåp som gör jag kan gå tillbaka till traditionell styrning om jag vill...

2. L
    Medlem Nivå 8
    Sant. Men om man är nära 64 så tänker jag det kan vara smart köra på 2 linjer iallafall. Du kan ju annars vara hur smart och förutsägande som helst med dragning av bussledning men så blir den full och då spelar det ingen roll att den enda ledningen du dragit ligger smart.

3. StockholmM
    Medlem Nivå 7
    Nu tänker du snett. Det där är 79 aktorutgångar. Om du tar 12-portars aktorer blir det 7 KNX-deltagare (av 64).

Och har du verkligen 17 fönstersmygar som du vill separatreglera? Med hue blir varje spott en deltagare, ja, men inte med Dali och KNX. (Och även med Hue så är det ju din Hue-brygga, med 25 enheter, som är 1 st KNX-deltagare.)

Självklart ska man dra några separata linjer rent fysiskt, ja, Dem kopplar man ihop i centralen till den dag man når upp i 64 och behöver separera dem.

4. L
    Medlem Nivå 8
    Googlade lite och visst, det blir billigare. Sen kan man ju fråga sig om de drivdon jag hittar för $20 på aliexpress är av samma kvalitet som Philips Hue. Men prismässigt blir det billigare och man slipper ISE-modulen som ju kostar €16 per lampa också om man fyller upp den.

5. L
    Medlem Nivå 8
    Jag tog bort bilden för att jag insåg precis det du säger att jag hade blandat ihop det som ligger i centralen och sensorer, du var för snabb. Men jag fick en bra rubber-ducking-moment så tack för det!

6. StockholmM
    Medlem Nivå 7
    Philips tillverkar också sina grejer i Kina. Men visst, köp i Tyskland med varumärke för det dubbla istället om du är tryggare med det. Det blir ändå billigare, eftersom du kan driva många spottar med samma drivdon.

7. L
    Medlem Nivå 8

Fair enough. Dali vinner prisfighten, helt klart. Här har jag som sagt inte bestämt mig helt hur jag gör än. En sak som påverkar lite är att jag har 10 RGB Hue lampor hemma som jag köpte billigt av någon som ledsnat så det är en enkel väg expandera. Tack för input iallafall, gör att jag kan göra ett mer kvalificerat val.

8. StockholmM
    Medlem Nivå 7
    Missförstå mig inte. Jag tycker du gör rätt som satsar på Hue. Men du bad om argumenten för Dali, och då fick du dem.

Den där disco-appen kommer mina barn också gilla. Vad heter den?

9. L
    Medlem Nivå 8
    Ännu en sak jag tänkt snett, givetvis drar man många bussledningar och kopplar ihop dem i centralen men till samma PSU. Vet inte varför det inte slog mig, jag tänkte automatiskt 1 diskret ledning ger 1 egen PSU. Blev plötsligt onödigt med det här monstret:

upload_2018-1-11_11-47-43.png

10. P
    Medlem Nivå 1
    Hej Lini. Det är KNX du ska satsa på om du vill ha automation i hemmet. Har du bara kanalisationen och kablarna dragna i huset går det ju att byta ut styrsystemet efter en 20-30 år om Knx försvinner.
    Priset för en normal installation med vanlig el brukar ligga på ca 80-100.000:- + moms.
    När man installerar ett styrsystem vill man ju ha lite mer funktioner än det vanliga "standard" Då brukar det dra iväg med dels tid och produkter. Så räkna med ca 250 - 300.000:- så har du fått med det mesta. Väljer du armaturer med Dali kan du få till en billig dimmerstyrning.
    En Daligateway kan styra 16 belysningsgrupper och 16 singelarmaturer. Det blir en mindre centralkapsling då. Köpa material ifrån Tyskland fungerar väl bra, men då får du hantera reklamationerna själv. Har du datavana finns det en ny programvara som heter ETS inside som är drag and drop samt att den lägger upp gruppadresser själv. Vad du än väljer, installera ett system som är ett öppet system där du kan blanda fabrikat, då finns det alltid produkter att få tag på även om en tillverkare försvinner.

llehs och Lini gillar
  11. L
    Medlem Nivå 8
    nissenhj gillar
  12. L
    Medlem Nivå 8
    Tänker nästan precis som du uppmanar mig göra. Dali är ett frågetecken än, inte för att det är dåligt men för att jag ser en del fördelar med Hue (speciellt framöver).

13. L
    Medlem Nivå 8
    Och jag uppskattar du argumenterar mot, jag skall göra det bästa valet och då behöver man ju se alla sidor.

StockholmM gillar
  14. StockholmM
    Medlem Nivå 7
    Eibmarkt är inte alltid så bra på att beskriva sina produkter, men jag är inte säker på att det där monstret innehåller några linjekopplare. Jag gissar att den bara levererar kraft. (Men jag kan ha fel).

Den här bilden från Walltin är en pedagogisk beskrivning av linjestrukturen:
    http://www.walltin.se/wp-content/uploads/2013/08/Walltin_Applications_7.pdf

Men som sagt, du klarar dig ett bra tag med en linje och en PSU (och därmed ingen linjekopplare).

15. L
    Medlem Nivå 8
    Nej den innehåller ingen linjekopplare så jag hade fått köpa en sån per linje jag ville aktivera. Och som du säger, där går kostnaden ner ytterligare.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: