har någon erfarenhet av gräsuppsamlare till åkgräsklippare? både Stiga o Husqvarna verkar ha liknande modeller av en dragen, borstande, uppsamlare man kopplar antingen efter trädgårdstraktorn eller frontklipparen, då jag inte orkat räfsa upp höstens löv ännu, kan man hoppas att det går att ta upp med en sån här eller är den bara för "gräsklippet" ?

• stiga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den funkar på löven också.

Vi har stigas 42"are på landet. Tycker det funkar sådär. På torra prassliga löv går det förstås bra men så är det ju aldrig när man ska samla upp dom.... Hjulen slirar gärna (dvs låser sig) och gör spår i gräset när det är blött.

För lite grövre uppsamling funkar det väl ok, men jag kompletterar med en lövblås för att få rent och snyggt.

Husqvarnas är lite mer robust och har en bättre utväxling så den ger lite mer sprutt på uppsamlingen. Stiga har en bredare så är det det du är ute efter så välj den.

Någon som testat julas billiga. Är det lika illa som vanligt med billigare? Dessa från Stiga/Jonsered m.fl går väl att tömma direkt ifrån åkklipparen vilket jag inte vet är fallet med Julas

/lorant

jag får väl testa hur bra dom är, men de är ju en jäkla priskillnad mellan stiga/Husqvarna och julas modell.

Skulle hellst vilja ha en liten Briggs o stratton på uppsamlaren så man får lite snurr på borsten.

Jag har en Julauppsa,lare som jag köpte på rea i höstas och den funkar perfekt för mig, har kört både löv och resterna efter mossrivaren i våras utan problem. Klart värd dom 1500:- som den kostade jämfört med Husqvarna/Jonsereds 5000:- för sammalika...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.