Hej,

Har en fråga som berör anläggning av gräsmatta vid nybyggnation.

Vi har bra grundförutsättningar i den jord som vi har utnyttjat från det som schaktades bort i samband med att grunden sattes.
Däremot är det otroligt mycket sten i, så pass mycket sten att det inte är hanterbart att ligga och plocka det för hand. Jag är ingen trädgårdsmästare men uppskattar såklart en fin gräsmatta. Någon som har ett bra tips på en enkel väg ut?

Tacksam för svar!

Nu är det svårt att avgöra vad som är mycket sten, men vi gjorde så att vi krattade ihop all sten till högar som vi sedan lastade i skottkärran och körde iväg. Små sten (1-2cm) togs inte alltid bort utan försvann i gräset när det sen tar sig.

R
Gör som NoOne2k säger , det är enda sättet , jag gjorde om en gräsmatta , la på jord ca 10 cm men oj vad småsten det var i den ( fick jorden gratis åkerjord ) krattade ihop högar körde bort med kärran , efter regn så fans det mera som kom upp .
Ett varv till , bara att fortsätta kratta , sådde gräs och efter vintern hade mer sten frusit upp , mera kratta innan gräset blev högt
Endast envist arbete duger i ett sådant läge , nu är din fin och inga stenar i klipparen

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Hade samma problem
Fick jord i december förra året Dyngsurt under den första tiden, funderade på att börja med risodling istället för att så gräs.
Sen torka under ett antal månader, bara till att köra över med fräsen.
Oj vad sten det kom fram. Räfsade ihop stenen i högar och fixade till ett galler så att jag kunde harpa jorden. Det vilade på skottkärran (rullebören som den heter här nere) Jorden åkte ner på marken och stenen tippades i skottkärran.
Tror att jag fick ihop ca 2 m3 sten. Finns säkert mer kvar men som Rävlyan skriver, får gå över det med kratta till våren.
Ser inte fram emot det eftersom det är ca 600 m2

Redigerat:
Oj mitt första inlägg, tack för trevlig och saklig respons. Fram med krattan då bara! tack för att ni tog er tid att svara!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.