Är en jonsered 2115. Bakgrunden till detta är att den klipper dåligt. Det funkar på högsta 6/6 och näst högsta höjden 5/6, men knivarna slutar snurra när det går lite tuffare. Hjälpte ej att slipa knivarna. Bytte rem förra sommaren och har inte kört många timmar sedan dess men såg nu att remmen redan är sliten och lite uppriven. Så jag tänkte prova snurra skivorna för hand för att se om jag kan hitta något men har tyvärr ingen erfarenhet att luta mig mot.
Har beställt ny rem men sätter inte gärna in den förrens jag fått lite mer kött på benen om jag behöver justera/byta något annat först.
Det är ett aggregat med två knivar. I filmen snurrar jag den ena kniven för hand och knastrande ljudet börjar ca halvvägs in.. Tankar? Kan det vara något lager i knivspindeln? Ska det vara lite tungt att snurra?
Har beställt ny rem men sätter inte gärna in den förrens jag fått lite mer kött på benen om jag behöver justera/byta något annat först.
Det är ett aggregat med två knivar. I filmen snurrar jag den ena kniven för hand och knastrande ljudet börjar ca halvvägs in.. Tankar? Kan det vara något lager i knivspindeln? Ska det vara lite tungt att snurra?
Bästa svaret
minsta motstånd så är det lagerfel.H Häggens skrev:Är en jonsered 2115. Bakgrunden till detta är att den klipper dåligt. Det funkar på högsta 6/6 och näst högsta höjden 5/6, men knivarna slutar snurra när det går lite tuffare. Hjälpte ej att slipa knivarna. Bytte rem förra sommaren och har inte kört många timmar sedan dess men såg nu att remmen redan är sliten och lite uppriven. Så jag tänkte prova snurra skivorna för hand för att se om jag kan hitta något men har tyvärr ingen erfarenhet att luta mig mot.
Bara att riva ner och byta.
Ska se om jag har skiss på denna.
Lugnt, jag har hittat skiss på någon suspekt tysk sida. Tack för info dock, då vet jag vad jag står införMaskintok skrev:
Nä inte i direkt koll.H Häggens skrev:
Men riv först.. För det är standard lager i dessa så det finns nästan överallt.. till och med på biltema..
bara mäta och googla eller fråga mig så ska jag hjälpa till
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ta det lite vackert när du tar isär och skruvar ihop lagerhuset (kanske fel namn?). När jag gjorde detta på min MTD så började jag med att dra av bultskallen, som tur var så gjorde det ju inget eftersom åbäket skulle slängas ändå.
Jonsered kanske har bättre kvalité, känns rimligt, men ändå.
Jonsered kanske har bättre kvalité, känns rimligt, men ändå.
skruvskallen i knivaxeln?M Marcussjogren skrev:
Jo dessa kan vara lite sköra..
Man pressar ihop och isär dessa..
Inte skruva eller slå..
remskivan kan vara lite bråkig...
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem