Byggahus.se

Grannsamverkan inte en självklarhet för alla

1. martin43
    Medlem · 2 097 inlägg
    Om man ringer under ett pågående inbrott dyker de upp så fort det går att köra dit.

• Laddar…
  2. lars_stefan_axelsson
    Medlem · 8 282 inlägg
    Ja, polisen har länge klagat över "pinnstatistik", vilket är förödande för varje komplex verksamhet. Inte tu tal om det. Och vi har ju på senare tid sett tecken på just det i samband med omorganisationen. Man läger svårutredda brott på hyllan (våldtäkt mot barn), för att istället fokusera på brott som är enkla att utreda (ringa narkotikabrott) för att hyfsa sina siffror.

• Laddar…
  3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · 6 923 inlägg
    Jag tror att pinnjakten är bra. Naturligtvis ger ett totalmått ingenting då alla brott inte är lika viktiga, men jag ser gärna statistik på såväl mord och sexuella övergrepp mot barn som villaonbrott och tycker att de olika delarna av polisen bör mätas mot relevanta mått.

Fortkörningar och natkotikabrott är kanske lite mindre intressant att mäta då de bara rapporteras när polisen tar någon.

Polisen likt all annan verksamhet mår bra av mål. Sen bör det förstås inte vara vilka mål som helst och mål som ger dåliga incitament till verksamheten måste förstås ändras, men det är en annan sak.

4. Gammelnörden
    Medlem · 848 inlägg
    Jag är för statistik, men det blir ett problem med administration när det genererar en snedfördelning av resurser. Som när pengarna går till fler administratörer och konsulter som ägnar alltmer tid till att utforma dokument om vad andra ska göra och hur denna verksamhet ska kontrolleras, snarare än att utföra själva verksamheten.

5. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · 6 923 inlägg
    Nu har jag iofs aldrig jobbat i staten, men inom näringslivet hanterar vi den frågan genom att sätta mål som vi tror är gynnsamma att sträva mot samt försöker ha koll på dessa.

Men om man fyller företaget med controllers som med skrämmande exakthet kommer fram till att man missade målet totalt för att ingen faktiskt jobbade i produktionen då alla pengar gick åt till att anställa styrekonomer, då ryker vd eller företaget går under.

Grovt förenklat naturligtvis, men bra mycket mer sant än att mål och uppföljning främst är en börda.

6. Gammelnörden
    Medlem · 848 inlägg
    Det studierna visar är ju att principen mål och uppföljning inte i sig är av ondo, när det används i rätt typ av verksamhet som t ex inom produktion. Tyvärr visar det sig att det inte fungerar som metod inom utbildning, vård, omsorg och brottsbekämpning.

"eftersom allt inte går att mäta, och det som går att mäta ibland inte är det relevanta. Plötsligt strävar man efter att uppfylla de mätbara målen, medan värden som är svårmätbara knuffas ut. När det finns pengar med i spelet uppstår dessutom ofta fusk" "The tyranny of metrics" - J Z Muller

7. 1
    Medlem · 2 753 inlägg
    Jag säger inte emot och avsåg aldrig att ingå en diskussion om polisen då det inte är min starkaste sida.
    Att civilanställda ökat betyder inte fler poliser ute på fältet utan istället har polisen även fått en ökad administration.
    Som GW sa Sverige har den mest byråkratiserade polisen i världen, det är ett stort problem då det leder till relativt få operativt verksamma poliser.
    Men att Dan Eliasson inte är kvar är en bra början för en bättre poliskår.

8. lars_stefan_axelsson
    Medlem · 8 282 inlägg
    Här passar det ju att citera Godhart's law: "When a measure becomes a target, it ceases to be a good measure." (Marilyn Strathern)

Dvs, folk är inte idioter. Om de bedöms efter hur statistik X ser ut, så ser de till att X går åt rätt håll. Oavsett om detta leder till ett bra slutresultat eller inte.

Så om polisen bedöms efter hur många utandningsprov för att kontrollera rattonykterhet som gör (ett verkligt fall), så ser de till att ställa sig på ett bra ställe där man kan kontrollera många på en gång, men ändå få så få träffar som möjligt. Det tar nämligen mycket lång tid att hantera ett positivt prov. Och under den tiden så hamnar man efter. Man kommer alltså tillbaka till stationen med rattonykterhetsmål, istället för en massa gjorda prov. Det blir minus i statistiken, och backning på det.

Man måste vara extremt försiktig när man sätter enkla mål i en komplex verksamhet. Innan man vet ordet av så har man en suboptimering och en massa anställda som jobbar häcken av sig tvärtemot verksamhetens intressen.

• Laddar…
  9. elpaco
    Gräsfantast · 3 806 inlägg
    Ett stort problem är de senaste decennniernas fixation vid dokumentationssäkerhet. Det är något som hårt har drabbat såväl polis, lärarkår som oss i sjukvården. Det är lätt att politiskt kräva modeordet ”rättssäkerhet” och dylikt, och i dess namn kräva oändlig dokumentation. Sedan genomförs inga studier som visar att den ökade dokumentationen i praktiken ger något annat än just mer dokumentation. Våra tre förbund gjorde faktisk gemensam sak för tre år sedan på politikerveckan i Gotland, under parollen ”ge yrket tillbaka till professionen”. Just nu är vi alla styrda av tjänstemän, verksamhetsutvecklare och andra byråkrater. Våra organisationer styrs inte av de som i själva verket har erfarenhet av yrkena.

I en värld med oändliga resurser kanske ökad dokumentation är bra. Det kanske ger ökad rättssäkerhet, betygssäkerhet och patientsäkerhet. Men i vår verkliga värld ger det lärare, poliser och läkare vid datorn, istället för klassrummet, på stan och med patienterna. Tex har vi flest läkare per capita i Europa, men som ser minsta antal patienter per dag. Och de är inte lata kan jag lova.

Vi behöver politiker som inte tittat på populariteten i nästa kvartalsrapport, likt en aktiemäklare, utan som vågar säga att nu offrar vi lite dokumentation för att frigöra resurser till det som faktiskt en gång avsågs. Att inte undervisa, inte vara där buset är, och inte se patienterna - det är det som ger samhällsosäkerhet. Administration kan aldrig ersätta den tiden, och effektivisering kan aldrig gå mer än så långt.

10. tensiden
    Medlem · 1 123 inlägg
    Har varit med om grannar som stått i fönstret och tittat på under pågående inbrott, men dagen efter när de berättat om det förklarat det med att de trodde att det var något av barnen som stod och hade problem med låset bara.

Själv har jag de gånger jag ringt polisen fått ett mer rejält pådrag än jag förväntat mig. Min tilltro till enskilda poliser i tjänst är mycket god. Tilltron till rättsväsendet (domstolar etc) samt politiker och andra i ledningsposition är det desto värre med.

• Laddar…
  11. 1
    Medlem · 2 753 inlägg
    Lite gammal tråd men läste lite av tråden igen då någon gillat ett inlägg.
    Poliser i yttre tjänst har minskat samtidigt som befolkningen växer så ser ingen förbättring i skillnaden per capita.
    http://polistidningen.se/2020/09/hon-vill-se-fler-kollegor-ute/
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7546919

12. C
    Medlem · 8 460 inlägg
    Helt otroligt. "Sekretessbelagd statistik" dessutom.
    Samtidigt som politikerna står i TV och hävdar raka motsatsen.

:seenoevil: