Hej min grannes dagvatten dränering från grund o takrännor går på min tomt . Kopplar på ett större rör som min dränering o ett större dike från andra tomter är kopplat till .
I våras blev de sämre flöde i de stora röret vilket gjorde att min källare blev vattenfyld o jag va tvungen att ta hit ett spolbil . Nu tänker ju ja att min granne har ju sitt vatten kopplat på samma ledning så han får väl va med o betala !!!! Men icke ha tycker inte de är hans problem att ja har vatten i källaren . O jag förklarar att nästa gång är stoppet en meter längre upp på ledningen o då får han vattnet i sin källare ! Men de kunde han inte förstå . Detta problem kommer ju att bli flera gånger o ja vill inte betala de själv .
Han har inget servitut på ledningen på min tomt . Så då undrar jag . Blir ju tvungen att gräva upp o åtgärda felet där de blir stopp hela tiden . Tänker väl att han fortfarande inte vill va med o betala så har ja rätten på min sda att koppla ifrån hans dränering utan att bli stämd .
Undrande villaägare som inte gillar min snyltande granne

Nu behöver vi lite mer information...
På landet?
Samfällighet?
Vägförening?
Fler grannar?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nu behöver vi lite mer information...
På landet?
Samfällighet?
Vägförening?
Fler grannar?
Villa omåde de är bara en granne som har sitt vatten kopplat på samma rör som mig .
Är ingen samfällighet o vägföreningen endast hand om väg inget med diken eller dagvatten

Claes Sörmland
Dagvattenledningen som går på din fastighet är ett tillbehör till din fastighet. Det innebär att du äger ledningen och ansvarar för dess underhåll och funktion. Så det är korrekt att du står för kostnaden.

Grannen har ingen absolut rätt att leda dagvatten över din fastighet i och med att servitut saknas så i princip kan du ändra på förutsättningarna och anmoda grannen koppla bort sitt dagvatten. Men varning här, om det orsakar skada på grannens fastighet genom att du kopplar bort röret så kan det ge dig skadeståndsansvar. Läs HDs dom NJA 1995 s. 720:

https://lagen.nu/dom/nja/1995s720

Det är således helt klart att föredra att grannen kopplar bort sitt dagvatten.

Ett annat alternativ är att ansöka om att inrätta en gemensamhetsanläggning för dagvattenledning på din fastighet. Om en gemensamhetsläggning inrättas får du ersättning för intrånget av grannen och ni delar framgent på underhållskostnaden. Troligen är det inte värt det - Lantmäteriets förrättningar är så dyra. Kanske bättre i så fall att hela grannskapets dagvattenhantering ingår i en ny gemensamhetsanläggning. Men det finns ju sociala aspekter att tänka på också, kanske vill grannskapet inte ha en nya gemensamhetsanläggning?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
U
Hur gammalt är det?
Vi har liknande situation men vi har aldrig haft problem, mer än att rensa ur slam i brunnen där vårt och grannens system går ihop, så det har aldrig varit ett dyrt problem. Inget servitut eller något sånt. Vi har dessutom dåligt dränerande lermark så känns taskigt att de ska behöva en enorm stenkista till sitt 340kvm stora hus när det redan finns en påkoppling till kommunalt dagvatten via vår tomt, även om det saknar servitut. (Rören går inte i gatan utan nedanför vår tomter på motsatt tomtgräns gatan).
Det är samma med kommunens spillavlopp och vatten, de går också rakt över vår tomt till grannarna, utan servitut.
Sen om det skulle bli problem tror jag inte vår granne skulle knorra i att hjälpa till att betala ifall något skulle behöva fixas, som i TS fall.

Men kan inte grannen gå på gammal hävd eller liknande ifall det är gamla system? Går det bara knacka på och säga att nästa höst så kapar jag ett dagvatten?

U Utsliten och utdömd skrev:
Men kan inte grannen gå på gammal hävd eller liknande ifall det är gamla system?
Nej. Rättsligt innebär ”gammal hävd” att något pågått i närmare 150 år (sen 1880-talet) och regelbundet sen dess. Det är långt mycket längre än dagens dagvattenledningar kan väntas ha funnits.

Nyare anläggningar än så förväntas ha rejäla bevis på vars och ens rätt.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men kan inte grannen gå på gammal hävd eller liknande ifall det är gamla system? Går det bara knacka på och säga att nästa höst så kapar jag ett dagvatten?
Urminnes hävd är något som hör gamla jordabalken till så det avskaffades 1972 när nya jordabalken blev gällande rätt. Så det är sällan en väg framåt.

Har man en pågående användning sedan före 1880 som kan bevisas på något sätt så kan dock urminnes hävd enligt gamla jordabalken fortfarande åberopas och det beror på att 6 § i lagen om införande av nya jordabalken tillåter detta.

Så som grundregel kan man säga upp grannes användning av ens mark som saknar servitut eller annan rättighet.

(EDIT: Den högg vi båda på...)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Urminnes hävd är något som hör gamla jordabalken till så det avskaffades 1972 när nya jordabalken blev gällande rätt. Så det är sällan en väg framåt.

Har man en pågående användning sedan före 1880 som kan bevisas på något sätt så kan dock urminnes hävd enligt gamla jordabalken fortfarande åberopas och det beror på att 6 § i lagen om införande av nya jordabalken tillåter detta.

Så som grundregel kan man säga upp grannes användning av ens mark som saknar servitut eller annan rättighet.

(EDIT: Den högg vi båda på...)
Så rent krasst kan jag ringa kommunen och säga att deras vatten och avloppsledningar inte längre får gå via vår tomt? De tar upp rätt stor del eftersom de går tvärs över hela, troligen gjort sent 70-tal men ändock saknas servitut.
Det är heller inte markerat i detaljplan ”U” att här går ledningar.
Teknisk ritning eller karta med mått, byggnad, markgränser och dränering markerade. Används för planering eller byggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Claes Sörmland
Så rent krasst kan jag ringa kommunen och säga att deras vatten och avloppsledningar inte längre får gå via vår tomt? De tar upp rätt stor del eftersom de går tvärs över hela, troligen gjort sent 70-tal men ändock saknas servitut.
Det är heller inte markerat i detaljplan ”U” att här går ledningar.
[bild]
I princip så ska kommunen ha en ledningsrätt, ett servitut eller annan rättighet för ledningarna över din din fastighet. Det låter ju som om det finns en överenskommelse mellan dig och kommunen att ha ledningarna där. Du tycks ju t o m ha en anslutningspunkt för VA ganska långt inne på din fastighet till dessa ledningar.

Om du börjar trilskas gällande detta så gissar jag att VA-folket återkommer med förslag om att upprätta ett avtalsservitut. Om du inte går med på det så är deras nästa steg att de ansöker om ledningsrätt hos Lantmäteriet. Då väger en lantmätare skyddet av din rätt som fastighetsägare mot allmänhetens behov av denna VA-ledning i just den dragning som den har över din fastighet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.