Byggahus.se

Grannens träd skuggar för all eftermiddag och kvälls sol.

1. M
    Verktygstokig · 4 176 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    "Alltså måste vi utgå från att TS och grannen har blivit goda vänner sen förra gången TS frågade om att ta ner träden."

Varför MÅSTE vi det?

2. P
    Medlem · 3 688 inlägg

pmd

Medlem
    Det har jag redan förklarat. "Måste" ska dock här inte läsas som ett kommando, utan som en argumentationsteoretisk term.

• Laddar…
  3. M

Maskintok

Verktygstokig
    Okej..
    Då hade jag bara missat att du förklarade detta.

4. Staffans2000
    Bannad · 9 990 inlägg
    Nej det MÅSTE vi inte. Vi måste inte heller blint lita på att du är oskyldig, bara för att du blev frikänd, eller att jag är skeptisk till Coronavaccinen.
    Men det blir meningslöst att diskutera genom att ifrågasätta uppgiftslämnarens uppgifter.
    Ibland blir jag ändå tveksam. Framförallt när en trådskapare verkar helt rabiat, eller kommer med påståenden som på inget sätt behöver stämma. Som ditt påstående att den skjutglade miljardären är oskyldig till jaktbrott, bara för att brott inte kunde styrkas.

Staffans

5. M

Maskintok

Verktygstokig
    nå jo.
    Lite som vi kan ta i den tråden.
    Men japp helt klart, jag bara reagerade på MÅSTE.. även om det i detta sammanhang inte betydde ett krav...När man inte förstår så frågar då jag iallafall... hellre än att anta slutsatser som kan vara felaktiga... Vilket det hade varit om jag tagit detta som ett krav..

6. ingenmansland
    Medlem · 180 inlägg
    Ja, med sådana grannar tappar man ju snabbt lusten att vara givmild på något sätt. Tyvärr så tycker jag att det finns en mer egocentrerad tendens hos de flesta nu för tiden. Alla vill ha men ingen vill ge. Så dina grannars attityd är det man kan vänta sig numera.

• Laddar…
  7. M

Maskintok

Verktygstokig
    Jo men det finns ju även skapliga grannar.
    Har en som köper ved varje år.
    Inga beskymmer där. han frågade över att få hyra mig och min vedkap.. Blev att han köpte veden klar av mig istället... När jag förklarade att det blev dyrare att hyra in hjälpen..

8. Staffans2000
    Bannad · 9 990 inlägg
    Är inte det samma sak?

Staffans

9. P
    Medlem · 3 688 inlägg

pmd

Medlem
    Inte nödvändigtvis. Maskintok kanske är generösare mot sina grannar än han vill medge här i forumet. ;)

• Laddar…
  10. M

Maskintok

Verktygstokig
    10 m3 kapat och klart kostar honom ca 4500 kr och lite kaffe.
    hyra in mig och traktorn med kapen skulle ha kostat ca 7500 kr för samma mängd..
    klart att traktorn och redskapet inkl förare är dyrare än att kapa upp ved.

står jag och kapar ved hemma för att sälja så räknar jag inte på 750 kr i timmen exkl förare.. plus moms vill säga.. ;)

• Laddar…
  11. M

Maskintok

Verktygstokig
    jag är lika resonlig som jag är oresonlig..
    Kan jag hjälpa till så gör jag det, men inte när det gäller om att ge bort egendomar..
    schyssta priser för ved eller maskiner ja.
    renoveringar ja.
    Men det jag äger bestämmer jag när det lämnar gården...

• Laddar…
  12. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 867 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Känner igen det där.

• Laddar…
  13. L
    Renoveringsnovis · Uppsala · 156 inlägg

Lowley

Renoveringsnovis
    Ja det är det som är problemet! En granne har aspar som tomtgräns o jag bara hans rötter. O skit som jag får gå och sköta. Men ska sätta upp stort staket så slipper jag all sly o krusbärsbuskar

14. Staffans2000
    Bannad · 9 990 inlägg
    Krusbärsbuskar? Får du fjollanfall, även av dom?

Staffans

15. L
    Renoveringsnovis · Uppsala · 156 inlägg

Lowley

Renoveringsnovis
    Du vet vilda... brukar inte bli så bra bär! Om några alls

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.