Byggahus.se

Grannens träd skuggar för all eftermiddag och kvälls sol.

1. lunnabo
    Medlem · 134 inlägg

lunnabo

Medlem
    Hur mycket är den ökade livskvalitet värd för Dig som Du skulle erhålla med 4-5 träd borta?
    Hur länge har du tänkt dig att bo på detta ställe?
    Exempel
    Ökad livskvalitet 20 kr per dag, bor där i 20 år då är det närmare 150.000 kr du skulle vinna på att träden försvann.
    Erbjuder du grannparet 150.000 kr går du jämt upp.

Kanske är det värt så mycket som 50 kr men du tror att du flyttar om 10 år.
    Ja då är breakeven lite under 200.000 kr.

Så ge dina goda grannar ett kontantbud som är värt pengarna för Dig!

2. J
    Medlem · 14 inlägg

Johansen

Medlem
    Nej absolut inte, lol. Jag trodde dom ville bli glada för erbjudandet, men så va det ju inte. Jag tror det handlar mest om att dom e vana med att det e som det e. Vi har ”tusenvis” av dessa träd över allt här, så det e inte som att det skulle göra skillnad på så vis. Bilden är bara just där träden skyggar för solen.

3. C
    Medlem · 10 031 inlägg
    Grundregel nummer ett i god grannsämja är att hålla isär och respektera "mitt" och "ditt".
    Alla försök till att tvinga grannen till att ta ner sina träd lär leda till osämja, så om det inte fungerar att be snällt får man respektera det.

En f.d. granne (mycket trevlig) var på oss om några träd som skymde hans utsikt. Efter en tid så föreslog vi att vi kunde hjälpas åt att fälla dem. Sagt och gjort, men när träden var fällda och kvistade hette det att han hade hjälpt oss att fälla träden och sen försvann han som en avlöning och vi fick jobba en hel helg med att dra ris och fick sedan hela vår äng sönderkörd när stammarna skulle hämtas. Då var jag j-ligt förbannad för att vi gick med på att ta ned dem kan jag säga. :mad:
    Bara för att ge lite perspektiv...

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 14 inlägg

Johansen

Medlem
  5. D
    Besserwisser · E · 16 995 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Varför köpte du fastigheten om det är ett så stort problem att det finns träd där?

6. J
    Medlem · 14 inlägg

Johansen

Medlem
    Ha ha ha, ja vad ska jag svara på ett sånt inlägg

• Laddar…
  7. J
    Medlem · 14 inlägg

Johansen

Medlem
    Ok, jag tycker såhär: Jamen härregud, låt honom få fälla dom träden, det e väl inte så farligt..

8. redarn
    Medlem · Stockholm · 366 inlägg

redarn

Medlem
    Det är din grannes egendom. Jag tycker du saknar viss respekt för detta. Din granne behöver i grunden inga skäl eller argument för att göra som denne vill med sin egendom.

9. H
    Medlem · Sverige · 1 896 inlägg
    Nu blev det konstigt att förstå vad du menar. ”Låt honom få fälla...”: Vem hindrar ”honom” att fälla om han som markägare vill detta? Du inledde tråden med att din granne *inte* vill fälla träden men att *du* vill det för att det skymmer din kvällssol där du valt att ha din altan... helsnurrigt.

10. J
    Medlem · 14 inlägg

Johansen

Medlem
    Ja du får väl tänka lite på det, så kanske du klarar klura ut det till slut.

11. J
    Medlem · 14 inlägg

Johansen

Medlem
    Oj shit, nightmare granne. Snällt av dig dock

• Laddar…
  12. J
    Medlem · 14 inlägg

Johansen

Medlem
    Hmm, jag tycker alla ska respektera andra, och jag tror jag är ganska respektfull mot andra. Man har väl lov at ha olika synpunkt utan att vara orrespektfull?

13. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 912 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Ja och man har lov att ha växer eller träd på sin tomt utan att grannen ska lägga sig i eller bestämma också.
    Bara finna sig i.
    Vill inte grannen så vill dom inte

14. J
    Medlem · 14 inlägg

Johansen

Medlem
    Ja jag förstår. Då har jag en viss frihet att plantera mina nya fruktträd och bärbuskar var jag vill, så länga dom är på min sida.

15. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 912 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    stämmer det.
    Full frihet att bestämma över din tomt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.