Byggahus.se

Grannens träd skuggar för all eftermiddag och kvälls sol.

1. F
    Medlem · Östergötland · 303 inlägg

fribygg

Medlem
    Som skogsägare kan jag tänka mig att sälja träden om och när priset är rätt. Det går bra att plantera nytt och det kommer nästan alltid träd av sej självt efter avverkning, det är få om ens något träd jag inte släpper om jag får ett par tusenlappar rätt i näven.

Som tomtägare kan jag tänka mig att sälja själva tomten om priset är rätt. Träden på min tomt vill jag nog bestämma själv om hur många de ska vara och var de ska stå. Några tiotusen är definitivt skambud för träd på tomt.

2. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 107 inlägg

nino

Renoverare
    Vad får man för ett fullvuxet träd då vid en större avverkning?
    Såg ju ut som det var mest blandskog hos grannen så då blir det väl troligast ved av allt när det är dax...
    Man tar väl inte dit skördare för några få träd så vida det inte är avverkning i närheten.

Om inte grannarna har "nytta" av träden så skulle iaf jag låta grannen ta ner dom mot att han då tar reda på allt och återställer så gott det går, ev plantera ner nåt.

• Laddar…
  3. N
    Medlem · 25 inlägg

Niunia

Medlem

Alltså vadå insynsskydd? Det är bara stammar vid marken, det är inget som skyddar där. Då skulle det vara bättre att ha en tät tujahäck och himlen kommer ni ha fritt. Småaktigt och egoistiskt av din granne att möta dig, dessutom handlar det om några träd. Lycka till och börja odla häcken så får du kanske tillgång till solen.

4. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 107 inlägg

nino

Renoverare
    Den här tråden har fått mig att inse att jag har en vägg av 15m höga björkar mellan solen och grannen, dock lite osäker på om det skuggar hennes uteplats...
    Eftersom hon aldrig frågat så har jag aldrig tänkt på det, självklart skulle vi ta ner dom gemensamt om hon frågade men tror att både hon och jag skulle vilja ha nåt där istället.
    Jag har tidigare funderat på att ta ner björkarna, för ved, men tänkt att jag ska plantera nya björkar mellan dom gamla och låta dom växa till sig lite

5. F
    Medlem · Östergötland · 303 inlägg

fribygg

Medlem
    En barrträd är sällan värt en tusenlapp, som skogsägare siktar jag mot virkesvärde på 1000kr kubiken

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 2 inlägg

mitt i bygget

Medlem

7. M
    Medlem · 2 inlägg

mitt i bygget

Medlem
    Jag tycker att du har rätt och tråkigt att du har en sån grinig granne för mig hade du fått såga ner dom . det är ju bra för naturen att plantera nya som äter mer co2 och det är bra för miljöns skull

• Laddar…
  8. M
    Verktygstokig · 3 101 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    fast det är bara vid nollpunkten som träd binder mindre co2.
    Alltså vid 200 år och framåt, för tallar ca 350 år.. mest binder 1 gallrings skog

9. M

Maskintok

Verktygstokig
    Ca 680-750 kr per m3 för timmer.
    Ca 400-500 kr per m3 för Björk timmer.
    Ca 260-300 kr m3 massaved.
    kubb, 300-400 kr m3

• Laddar…
  10. N
    Medlem · 9 inlägg

NicklasB85

Medlem

Precis min tanke! Man får ha en lite smidigare ingång om man skall få ett ja till trädfällningen.. bo där 1-2 år och va en generös & härlig granne som dom har respekt till, och sedan kan man väldigt vänligt fråga om 1 träd, sedan kan man önska två (kanske), allt handlar om respekt och bygga relationer i harmoni

11. Nissens
    Medlem · 3 131 inlägg

Nissens

Medlem
    Nu är det ju inte all skog i Sverige det handlar om...det är 3-4 träd....

12. M

Maskintok

Verktygstokig
    Nä det var just därför jag skrev som jag gjorde...
    ett enstaka träd kan betyda enormt mycket för en person... en skog allt eller inget..

• Laddar…
  13. MariaBK
    Medlem · 5 inlägg

MariaBK

Medlem

De där 20 meter höga träden, står de nära huset ? Är de tillräckligt långt bort för att inte falla på huset om det stormar typ? Annars kan ju det vara en orsak till nedsågning.

14. HeineA
    Medlem · 84 inlägg

HeineA

Medlem
    Förstår inte frågan, man äger inte sin utsikt, grannen har sagt nej och ett nej är ett nej, det gäller även i övriga sammanhang som handlar om män och kvinnor, men visst TS kan ju köra den klassiska tjatmetoden, något jag inte rekommenderar om man vill klassas som en mogen människa.

15. Paradiset55
    Medlem · 2 inlägg

Paradiset55

Medlem

Väck med träden! Goda grannar är mer viktigt. Dessutom är grannarna inte där året om. (Men du hade fått stå för fällningen själv, om jag var din granne...)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.