Grannens träd blir förstörda pga vårt husbygge

10k läst  41 svar

1. B
    Allvetare · Nivå 14
    Här ser man rubriken och tänker att nu är det någon omtänksam som faktiskt oroar sig för att skada grannarnas träd när han/hon bygger sitt garage, men så läser man inlägget och inser att det är en person som vill att grannarna ska bekosta fällning av sina träd för att de i framtiden inte ska skada TS garagebygge! Att bara ha mage...

Ta ert ansvar, det är inte grannen som gör att träden skadas och riskerar att falla, det är ni med ert garagebygge! Grannen är oerhört vänlig som faktiskt tillåter att ni fäller hans träd, skulle jag säga (som så många andra redan sagt).

2. mangen5
    Medlem Nivå 3
    Hörni, jag tror TS fattat er poäng... :)

3. Ö
    Medlem Nivå 8
    Knepigt det där med träd!
    Vi har en liknande situation där två nu döda träd står på grannens tomt, ramlar de går de rätt i vårt hus. Jag har påpekat för grannen att han bör fixa träden men det händer inget.
    Vetifasen vem som är ansvarig när träden ramlar(en tidsfråga). Jag måste nog ringa försäkringsbolaget en dag o fråga.

4. bobas
    Medlem · Nivå 7
    Om jag förstått det rätt så är det grannen som är ansvarig eftersom du har informerat honom.

Hade du inte gjort det är det ditt försäkringsbolag som får ersätta skadorna.

Men jag kan ju ha fel.. Och det är ju inte roligt att få ett träd i kåken oavsett vems försäkringsbolag som betalar..

5. B
    Medlem · Nivå 15
    Den magiska gränsen ligger vid vindhastighet 20 sekundmeter.

Träd vållar oftast som störst ögonblicklig skada när de faller, vilket de gör därför att det blåser på dem. Om vindstyrkan uppgår till 21 sekundmeter eller mer räknas det som "storm". Då betalar F-bolaget. I annat fall betalar inte F-bolaget. Trädets skick saknar betydelse helt.

6. Ö
    Medlem Nivå 8
    Ok. så om jag tolkar dig rätt så kan jag inte göra något åt saken. Grannen behöver inte ta ner de döda träden och när de ramlar är det bara för mig att hoppas på att det råder stormvindar så försäkringen täcker skadorna?

7. B
    Medlem · Nivå 15
    Jag beskrev bara hur försäkringsvillkor brukar vara formulerade. Skulle träden falla i lätt morgonbris har vi ju fri processrätt i det här landet. Men då blir det inte längre en försäkringsfråga, annat än genom rättsskydd och "drullemoment".

8. A
    Medlem Nivå 7
    Tramskommentar! Bara ge upp...

9. S
    Medlem Nivå 8
    Ta bort träden på egen bekostnad. Vet hur många träddiskussioner som helst som har totalt spårat ut för att den personen som vill ha bort dem absolut vill att trädets "ägare" ska stå för kalaset. Vem som har rätt eller fel kan bli föremål för lång debatt, men vill man göra det enkelt för sig, be ägaren om tillåtelse och bekosta själv sen en kapning. Finns många gamla uvar med motorsåg som gör det där för några hundringar. Du kommer att vara glad att du gjorde det innan all bebyggelse har kommit upp.

/S

10. Ö
    Medlem Nivå 8
    Så är det nog.
    Men det känns ändå som man inte vill släppa träden helt ur tanken.
    Om nu inte grannen tar ner dem och inte heller ger tillstånd till mig att ta ner dem, de är dessutom döda och kommer garanterat trilla inom en snar framtid.
    Finns det verkligen inget sätt då att få grannen att ta ner träden. Jag menar risken är ju väldigt stor att det händer en allvarlig olycka, inte bara på egendom utan även på personer då sovrum i vårt hus vetter mot dessa stora träd. Inte roligt att ligga där om träden rasar in i gaveln.

11. S
    Medlem Nivå 3
    Min åsikt är att du TS ska stå för kostnaden att fålla träden, inte mer än rätt med tanke på attt det var du som skapade situationen. Men om du vill pressa din granne det första du gör, och skapa dålig stämmning som kan vara i många år. Kan du påpeka att trädet troligen ramlar över dennes tomt, då du kapat röterna på din sida.

12. B
    Medlem Nivå 9
    Jag håller håller många av föregående om att bekosta nedtagningen själv.

Det är nu du har möjligheten, gör det fort som attan innan grannen ångrar sig eller säljer. Träd i tomtgräns är ett gissel just eftersom de oftast är problem för den som inte äger dem (ägaren själv brukar inte ha problem med sina egna träd för då tar hen bara bort dem).

Hittar jag sly och småträd i tomtgräns på min tomt brukar jag skynda mig att ta bort dem innan grannen får syn på dem och kanske får för sig att de vill att de ska få vara kvar.

13. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Efter ha läst många trådar på detta forum så har ni guldläge, grannen tillåter att ta bort träden.
    Det finns så många trådar om där grannnen inte vill så skynda er, blir mycket billigare att göra det medan grannen är på det humöret.

Protte

• Laddar…
  14. xdigger
    Renoverare · Nivå 10
    Se till att träden kommer ner, be sen grannen om ursäkt och leverera en fin whisky till honom som plåster på såren för ert fräcka beteende. Jag blev nästan mållös när jag läste TS inlägg. Ursäkta, men var bara tvungen att kommentera.

15. Göran.W
    Verktygstokig Nivå 11
    Juridiskt borde det väl bli TS och inte träd ägaren som blir skadestånds skyldig om träden skadar något för det är trots allt TS som förstör trädens rötter (läs förankring).
    Hur som så blir det bara en massa juridiskt trassel om dom faller på något.
    Det enklaste är att bara ta ner dom om man nu får det.
    Det kostar inte så mycket jämfört med vad det kan kosta om dom trilla.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: