Grannen har en riktigt stor tall som lutar betänkligt in över mitt hus. Det känns oroligt om den skulle falla i en kommande storm.
Kan jag kräva att han fäller den? Om han vägrar och olyckan är framme vems är ansvaret?

• Gilla
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
Nej.
Ditt.
Såvida det inte är fullkomligt uppenbart att den trillar vilken sekund som helst och du påtalat det för grannen. Då, kanske det blir andra bullar.

M Mitthem skrev:
Kan jag kräva att han fäller den?
Nej, men du kan ju tala om att du önskar det och erbjuda dej att bekosta en firma som gör det.

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Tja, vår granne hade en större salix i tomtgräns. Jag påtalade tt den var halvdöd pga ringbarkad av trädkoja och att vi var oroliga att den skulle trilla över vår tomt i storm. Grannen menade att den skulle hämta sig när de tagit bort kojan. Ett år senare föll den i en storm, lyckligtvis tog deras lekstuga emot den så vår trädgård inte skadades. Grannen tyckte dock det var mycket pinsamt och erbjöd sig ersätta evt skador.

Jag skulle iaf påtala din oro för grannen, gärna dokumentera detta samt ta bilder. Om trädet är i dåligt skick och faller över er tomt finns iaf bevis på att ni påtalat er oro och att grannen struntat i det….

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Du måste kunna kräva att det som lutar in på din tomt tas bort iaf...

• Gilla
  • Haha
J_791 och 9 till
  • Laddar…
Lånar tråden lite. Har 2 stora tallar som går över min tomt, dock så är roten och någon meter eller 2 på deras sida. Jag fullkomligt hatar dem, kottar och tallbarr i hela trädgården varje år. Har frågat honom om att kapa ner dem och sagt att det blir ju massa ved för dem att elda med i kaminen. Dom vill inte så dom tycker dom är vackra. Klart dom inte vill, inget av tallarnas skit kommer ju på deras trädgård! Får jag kapa ner det som hänger över på min sida?

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
F
Ventilera oron att den skall falla över huset, det ger dig lite större möjligheter att grannen får stå för eventuella skador.

Men lutar den in över din tomt och du inte vill ha den där så är det helt i dina händer vad som skall hända med den överhängande delen. Och är set så att det är grannens träd och att det verkligen står och lutar in på din tomt så hade jag förväntat mig att grannen står för kostnaden att ta ner den.

• Gilla
chrd och 2 till
  • Laddar…
Maalox
Kan ga fel, men vill minnas att praxis säger ungefär så här på bonnsvenska:

Gör trädet anspråk på din fastighet och du påpekar detta så skall grannen få ”skälig” tid på sig att åtgärda, där skälig tid enligt praxis är 6mån. Ramlar tallen efter detta så är det skador på ditt hus grannens problem.

Edit: grannens problem kanske är fel vid eftertanke. Men efter 6mån har du iallafall rätt att åtgärda själv utan påföljd

• Gilla
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du måste kunna kräva att det som lutar in på din tomt tas bort iaf...
Kräva. Visst. Men när grannen säger nej. Vad är plan B?

• Gilla
lurvensudd och 1 till
  • Laddar…
F
Intet Intet skrev:
Att ta bort det själv naturligtvis. Ägaren av trädet skall alltid få möjligheten att beskära det på ett proffesionellt sätt, vill inte ägaren göra det eller anlita nån för det så har man alla rättigheter att ta bort det som hänger över på ens tomt.

• Gilla
Origon och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Intet Intet skrev:
Växtlighet kan ju behöva beskäras en viss tid på året och så men om man skriftligen ger grannen ett halvår, eller kanske ett år på sig och det sen inte händer något då har jag väldigt svårt att se hur det skulle vara nåt problem varken med etik eller lag att man sågar bort det som hänger över tomtgränsen.
Det är ju din tomt, varför i hela världen skulle grannen få ha sina växter där? Speciellt om trädet dessutom riskerar att förstöra något om det faller.🤔

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Har frågat honom om att kapa ner dem och sagt att det blir ju massa ved för dem att elda med i kaminen.
Tall/furu är värdelöst att elda med så det är ett dåligt argument!

• Haha
  • Gilla
Lived och 4 till
  • Laddar…
Satsuki
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Tall/furu är värdelöst att elda med så det är ett dåligt argument!
Men bra att starta brasor med 😉

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Men bra att starta brasor med 😉
Visserligen, eldar man ofta så!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.