Byggahus.se
A adron skrev:
Det är ju lite skillnad i pris. Det jag menar är att om det handlar om en boll för 99 kr per år så kanske man inte behöver göra så stor grej av det, utan kan ta det som en nyttig lärdom för barnen.
Tycker du att situationen känns rimlig? Om du haft den grannen hade du nog inte skrivit samma inlägg…

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tycker du att situationen känns rimlig? Om du haft den grannen hade du nog inte skrivit samma inlägg…
Ja, det är rimligt att grannen satt upp staket på sin tomt. Ja, det är rimligt att grannen inte tillåter att barnen själva springer över och hämtar saker. Och påståendet att bollar bara flyger över en gång per år vill jag syna som en bluff, för hade det bara hänt en gång per år hade det inte gjort något.

När jag var liten fick jag lära mig att om en boll åkte över till grannen så fick man ringa på dörren, be om ursäkt, och sen fråga om man kunde få tillbaka den. Men många av dagens ungar är helt ouppfostrade.

Däremot borde grannen spänna upp staketet ordentligt så det inte hänger. Det ser ostädat ut nu.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Ja, det är rimligt att grannen satt upp staket på sin tomt. Ja, det är rimligt att grannen inte tillåter att barnen själva springer över och hämtar saker. Och påståendet att bollar bara flyger över en gång per år vill jag syna som en bluff, för hade det bara hänt en gång per år hade det inte gjort något.

När jag var liten fick jag lära mig att om en boll åkte över till grannen så fick man ringa på dörren, be om ursäkt, och sen fråga om man kunde få tillbaka den. Men många av dagens ungar är helt ouppfostrade.

Däremot borde grannen spänna upp staketet ordentligt så det inte hänger. Det ser ostädat ut nu.
Ok, tråkig uppväxt och grannar du verkar haft. Uppväxt i usa ?

• Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
A adron skrev:

Enda gången grannungarna sparkat in bollen på min tomt så var jag ute. Så de frågade snällt om de fick gå ner och hämta bollen. Helt ok. Vi sparka lite till varandra med.

Men så är inte alla såklart. Självklart skall man försöka lära sina barn att försöka låta bli att sparka över till grannen men man behöver inte bli ett rövhål för det.
Grannen här kan spänna sitt staket och ta bort taggtråden.

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Nej; ett svenskt villaområde. Hade grannarna varit barnfamiljer som man lekte med dagligen så hade det varit annorlunda, men i ett blandat område så får man respektera att grannens tomt är deras hemfridszon, och den får man inte gå in i annat än för att ringa på dörren.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Nej; ett svenskt villaområde. Hade grannarna varit barnfamiljer som man lekte med dagligen så hade det varit annorlunda, men i ett blandat område så får man respektera att grannens tomt är deras hemfridszon, och den får man inte gå in i annat än för att ringa på dörren.
Beklagar att du fick såna stela grannar i barndomen. De flesta jag känner och växte upp med fick och kunde gå in på granntomten för att hämta en boll eller en freesbe om det råkar flyga över grannens häck. Är uppvuxen på 80-talet, du ?

R Rkarlsson skrev:
Grannen här kan spänna sitt staket och ta bort taggtråden.
Spänna staketet, absolut, och plocka bort taggtråden vore trevligt men inte nödvändigt. Den fråga jag ställer mig är om staketet hängde från början eller om det kompletterats med taggtråd pga ungar som klättrat på det och fått det att hänga. Definitivt inte ok i så fall.

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
hsd
A adron skrev:

Kan ju var 8 ungar som slitit i staketet....

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Beklagar att du fick såna stela grannar i barndomen. De flesta jag känner och växte upp med fick och kunde gå in på granntomten för att hämta en boll eller en freesbe om det råkar flyga över grannens häck. Är uppvuxen på 80-talet, du ?
Även jag uppvuxen på 80-talet, men i ett område som etablerades på 40-talet, så det var inte ett område med mest småbarnsfamiljer utan en ganska stor andel pensionärer. En av grannarna lite länge bort hade en 2 meter hög mur runt tomten. Och att bara klättra in på någon annans tomt var helt enkelt inte accepterat.

• Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Spänna staketet, absolut, och plocka bort taggtråden vore trevligt men inte nödvändigt. Den fråga jag ställer mig är om staketet hängde från början eller om det kompletterats med taggtråd pga ungar som klättrat på det och fått det att hänga. Definitivt inte ok i så fall.
Självklart om de är ungar som dragit i det är de såklart inte okej.
Men det är inte okej i mina ögon att sätta något som kan skada barn. Det finns ändå en stor anledning att lantbrukare har i stor del gått ifrån taggtråd och samlar upp skiten i skogen.

I ett normalt civiliserat samhälle så kan tanten börja kommunicera med sina grannar. Då hade hon med all sannolikhet kunnat lösa sitt problem lättare.

Men det är dessvärre inte dagens problemlösning i många fall med kommunikation.

hsd
Nej det tror jag inte, men de flesta har hyfs, en grannes barnbarn ringde på för en tid sen och förklarade att deras boll råkade komma in på vår tomt , frågade om han fick hämta den - det gick bra sa jag

• Gilla
adron
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nej det tror jag inte, men de flesta har hyfs, en grannes barnbarn ringde på för en tid sen och förklarade att deras boll råkade komma in på vår tomt , frågade om han fick hämta den - det gick bra sa jag
Det är väl för väl att det finns en del barn med hyfs idag med! Jag blev rädd att det var helt borta från dagens samhälle.

hsd
R Rkarlsson skrev:
Självklart om de är ungar som dragit i det är de såklart inte okej.
Men det är inte okej i mina ögon att sätta något som kan skada barn. Det finns ändå en stor anledning att lantbrukare har i stor del gått ifrån taggtråd och samlar upp skiten i skogen.

I ett normalt civiliserat samhälle så kan tanten börja kommunicera med sina grannar. Då hade hon med all sannolikhet kunnat lösa sitt problem lättare.

Men det är dessvärre inte dagens problemlösning i många fall med kommunikation.
Vet Du att hon inte har kommunicerat ???
Förmodligen sket TS i vad grannen sa liksom att de tömmer brunnen utan någon som helst eftertanke

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vet Du att hon inte har kommunicerat ???
Förmodligen sket TS i vad grannen sa liksom att de tömmer brunnen utan någon som helst eftertanke
Vi vet ju till 99% på forum bara en sida.

Men fortfarande behöver inte grannen vara ett rövhål.
Jag tycker dock att ts ser till att hålla koll på sina ungar och inte böla över en brunn de inte använder trots de har servitut. Så behöver de inte bråka. =)

Alltså jag tror inte ni förstår, hon går inte att prata med. Hon stänger igen dörren framför näsan på oss varje gång.

Det är inga barn som stått och dragit i staketet.
Och hon kan inte prata med oss själv utan att ta dit sina barn.

Taggtråden kan vi inte göra något åt då det är fullt okej att sätta upp som staket. Men vi ska dra det vidare då vi tänker att våra höns och gäss om dom blir rädda så kan dom flyga in i detta, så vi är nu lite osäkra om hon verkligen får ha taggtråd då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.