Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Grannens staket - Nätstaket

1. K
    Medlem · 26 inlägg

Knasen36

Medlem
    Vi har egen pump.

2. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 370 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Så ni har egen pump från hennes brunn?
    Hur har hon stängt vattnet för er då?
    Går ledningarna in så hon lätt kommer åt dom?
    Känns lite som att det kanske inte är bara en som är vrång. behövs 2 för att dansa

Redigerat 11 apr 08:57
  3. Bart
    Medlem · Uppland · 1 561 inlägg

Bart

Medlem
    Jag har formulerat om mig några gånger nu så att jag inte ska skriva saker som jag inte fullt menar.

Era barn har inte på grannens tomt att göra. Finns inget manöverutrymme här. Se till att de håller sig borta.
    Ni behöver inte grannens vatten. Men ni bara ska ha det för att ni har rätt till det.
    När grannen sen använder sin rätt att stängsla in tomten, med taggtråd som uppenbarligen verkar vara ok, då är det inte ok i era ögon.
    Grannen är i sin fulla rätt att klaga om hon känner sig störd.

Så, om ni ska ha era rättigheter råder jag er att inte gnälla när andra använder sina rättigheter. Gällande vattnet borde det bästa vara om grannen försöker döda servitutet då det inte behövs längre.

4. G
    Medlem · 7 155 inlägg

gaia

Medlem
    Man kan ju tänka sej att grannens tomt är inte så "barnvänlig" och grannen vill inte ansvara för om någon av barnen förolyckas där ? Då är det ju detta stängsel bra för barnens säkerhet.

5. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 229 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Är det verkligen sannolikt att alla andra är konstiga?

6. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 548 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Jag håller med TS här. Det spekuleras hejvilt om mycket som TS aldrig skrivit och hur det kanske kan vara. Vi kan inte utgå från saker vi inte känner till, det skulle ju bli massor av "kalkonernagissartrådar" då!

7. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 229 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Jag förstår kanske inte varför du citerar mig här. Jag har skrivit en mening i ett inlägg i denna tråd och det är en direkt fråga till TS och knappast några spekulationer.

8. C
    Medlem · 61 inlägg

Carlf81

Medlem
    Kan det vara därför tanten blir trött?

9. tompas11
    Medlem · Västmanland · 1 040 inlägg

tompas11

Medlem
    Jag förstår fullständigt grannen som sätter upp ett staket. Att vara granne med en familj som inte har en aning om vad uppfostran innebär och som låter åtta ungar leva rövare dygnet runt på både egna och andras tomter för att barn måste få vara barn, kan ta på psyket för vem som helst.

10. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Östergötland, Söderköping · 2 177 inlägg

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Du får gärna peka på var det framgår att barnen lever rövare dygnet runt, samt att föräldrarna inte har en aning om vad uppfostran är.

11. K
    Medlem · 26 inlägg

Knasen36

Medlem
    Och hur kan du uttala dig om hur vi uppfostrar våra barn? Här är inget barn ute på tomten innan 10 och aldrig efter 22 på kvällarna.
    Ingen som sagt att barnen är på grannens tomt. Enda gången vi beträder hennes mark är när vi ska ut på promenad, köra bilen, köra moppe eller 4 hjuling.

• Laddar…
  12. K
    Medlem · 26 inlägg

Knasen36

Medlem
    Vem har sagt att barnen är på hennes tomt? Enda gången vi går på hennes mark är när vi ska ut från vår tomt, då vi har servitut på hennes väg.

• Laddar…
  13. R
    Medlem · 4 712 inlägg
    Bara en vild tanke.
    Om ni inte är i behov av hennes brunn för att ta vatten till ert dagliga bruk, varför dödar ni inte servitut eller hur man gör?
    Jag kan delvis förstå henne då det är vansinne att tömma brunnar på att vattna växter, speciellt om hon har det som sitt dagsvatten.
    På det viset har ni inget med henne att göra på den punkten. Vattna blommorna kan ni göra med er brunn

14. P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 446 inlägg

P-plats

Medlem
    Tänk om man kunde få höra motpartens version för utan den kan i alla fall inte jag förstår hur man kan avgöra vad som stämmer eller inte.
    Sen är jag trött på allas sk. rättigheter hela tiden för respekten för varandra verkar försvinna allt mer.
    Skönt att bo på en plats där grannarna respekterar varandra, gammal som ung och då kan man se mellan fingrarna de gånger nån har lite fest eller en boll råkar rulla över tomtgränsen.

15. R
    Medlem · 56 inlägg

Rikard_Sa

Medlem
    Du har ju själv sagt att de behöver gå in och hämta någon boll ibland. Tror det är det som många hakar upp sig på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.