Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Grannens staket - Nätstaket

1. K
    Medlem · stockholm · 4 420 inlägg

Kane

Medlem
    Har ni inte fått de svar ni behöver från kommun och/eller polisen?

2. P
    Renoveringsnovis · skaraborg · 275 inlägg

Pippi Viktualia

Renoveringsnovis
    Ett servitut får upphävas om det hindrar ett ändamålsenligt utnyttjande av den tjänande fastigheten och denna olägenhet inte kan undanröjas genom att servitutet ändras (7 kap. 5 § första stycket jämfört med 4 § första stycket i samma kapitel fastighetsbildningslagen

3. P

Pippi Viktualia

Renoveringsnovis
    Jo om servitutet inte behövs eller missbrukas kan den tjänande fastighetens ägare lämna in om upphävande av servitut till antingen tingsrätt eller lantmäteriet beroende på vilket servitut det är. Har man egen brunn behöver man inte använda grannens vatten för att "vattna blommor och annat".

• Laddar…
  4. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 370 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    vet jag inte vad ts har för typ av eget vatten nu.
    Men skulle inte bli förvånad att det är kommunalt vatten.
    Och så är ts för snål att använda det kommunala att vattna med och vill då använda grannens brunn.
    Bara en gissning.

men har man eget vatten så ska man nog inte behöva bråka om grannens

• Laddar…
  5. P

Pippi Viktualia

Renoveringsnovis
    Innan hon satte sig där med två servitut? Du skrev ju i trådstarten att ni hade flyttat dit och då bodde hon redan där utan stängsel med taggtråd på toppen och med två servitut som tydligen inte varit något problem för henne tidigare. Jag citerar: Vi har ingen bra grannkontakt sen vi flyttade in. Det går inte att prata med henne. Vidare skriver du att hon minsann inte ska ha taggtråd som kan skada era djur för att på ett annat ställe påstå att era djur minsann är inhägnade!(?) Hur går det ihop? Lite självkritik vore nog på sin plats. Du skriver även påstående om att ni blir "attackerade" av hennes "ilskna" hundar. Har ni några skador att uppvisa? Skärp er och rannsaka er själva.

Redigerat 25 apr 09:47
  6. K
    Medlem · 26 inlägg

Knasen36

Medlem
    Kam vi bara hålla oss till. Min fråga i starten...

Vad har hon för underhållsskyldighet på ett sånt här staket?
    Ska det verkligen båjna in mot vår tomt?

7. yonna
    Medlem · Österlen · 7 819 inlägg

yonna

Medlem
    Som mycket framgått i denna långa diskussion om ett trådstaket och grannproblem kan man ha en viss förståelse för att grannen inte bryr sig om staketet. Nej, lagligt kan inte TS göra något.

8. SågspånPappspikEternit
    Husägare · Småländska höglandet · 1 613 inlägg

SågspånPappspikEternit

Husägare
    På fråga 1 svarar vi: eftersom stängslet vad jag förstår står på grannens tomt, får hon underhålla eller inte underhålla stängslet bäst hon vill.
    På fråga 2 svarar vi: nej, det ska det egentligen inte göra, men det finns ytterst små möjligheter att göra något åt det, annat än att bygga ett eget bättre staket på er tomt. Sen kan hennes taggtråd bågna bäst den vill.

9. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 370 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    hennes staket.
    Så hon får göra som hon vill med det då det är på hennes tomt.

Ingen granne som tvingar dig att underhålla din bil heller väl?

skillnad på mitt å ditt.

Sen det där staketet eller vad man kan kalla det skulle inte jag lagt många kalorier i underhåll på, andra sidan skulle jag heller inte byggt ett sådant mot granne om heller.
    Om det inte varit massa bråk med grannen, då hade det blivit ny Berlinmur.

10. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 229 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Ingen. Om hon vill underhålla det eller inte är helt upp till henne.

Nej det ska naturligtvis inte "inkräkta" på din fastighet men är det verkligen ett reellt problem för dig? Det måste väl handla om en mycket liten yta som staketet tar i anspråk av din fastighet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.