Byggahus.se

Grannens "sophus" på vår tomt

1. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem
    Jag bor i en bostadsrättsförening som är byggd av en byggherre. Denna byggherre äger även grannfastigheten som är en hyresfastighet.

När jag kontrollerar tomtgränserna efter den tomtkarta jag fått från kommunen (märkt nybyggnadskarta) ligger hyresfastighetens "sophus" 3m in på bostadsrättsföreningens tomt.

Vem äger huset?

Hur rättar man till detta?

2. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Re: Grannens "sophus" på vår tomt

Bostadsrättsföreningen är sin egen efter att den är bildad. Det vill säga att byggherren inte längre har vare sig rättigheter eller skyldigheter emot BRF. Om det är så att "sophuset" endast används av hyresrättsfastigheten så har den ju hamnat lite fel.

Ägandeskapet verkar om inget annat är specificerat i något dokument vara bundet till hyresrättsfastigheten. Det är iaf så jag tolkar det du skriver.

Hur man kommer till rätta med detta kan göras på flera olika sätt. Flytt av sophuset från er fastighet (om det inte används av er). Delat användande. Debitering av markhyra för detta hus. Ja, det finns säkert fler lösningar men det är inte lätt att gissa sig fram till alla detaljer i ärendet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.