Vi bor på ett berg och kvarteret består av suterränghus. Grannen ovanför mig sa till mig att han brukar klippa slänten som angränsar min tomt ca 3-4 gånger per år. Strax efter det köpte han en robotgräsklippare och slänten har aldrig blivit klippt sedan dess. Grannen ser aldrig slänten men jag å andra sidan ser den så fort jag kommer ut på min bakgård.

Jag tvivlar starkt att man kan tjata till sig en rutinändring.

Grannen har sedan tidigare sagt att han var sugen på att bygga en stödmur av den eller liknande för att den var besvärlig att sköta om så möjlighet till ändring finns. Tror dock han aldrig kommer ta initiativet att ändra det då det inte besvärar han att ha en risig slänt.

Har ni något bra förslag hur jag kan lösa detta risiga problem. Kanske göra slänten underhållsfri på något sätt? Har ni något billigt och hyfsat lätt förslag jag kan ge grannen som jag rent av kan hjälpa till med? I värsta fall kan man ju alltid plantera upp en häck där för att dölja allt men de känns lite som att vända kalsonger ut å in å använda dom igen, skiten är ju kvar... Börjar det växa ogräs som är svår att kontrollera typ hallonbuskar så blir problemet bara värre. Slänten är ca 2meter lång med kanske en 30° lutning (grov gissning).

Klippa den själv och rensa ogräs som kan sprida sig? Hur bred är den?

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Vore jag du skulle jag klippa den själv, så jävla jobbigt är det inte och du har allt att vinna på det.

Men med det sagt så är det ju trots allt byggahus vi skriver det här på så jag föreslår att du polisanmäler granne, hotar med stämning och begär handräckning av kronofogden.

• Gilla
  • Haha
globaljuggler och 7 till
  • Laddar…
Snailman
Eller så kan du göra som mina grannar, klippa den utan att informera grannen, tråkigt att det tog död på prästkragens som brukade växa där, då de inte fick gå i frö. Eller tex som en tidigare granne, förvara sin stege på slänten.

Knalla över till grannen och fråga om det är okej att du klipper dennes slänt när du ändå håller på?

Med lite tur får grannen dåligt samvete och löser det själv.

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Jo man kan ju alltid ta det på sig själv, helt rätt, önskar dock man kunde göra den underhållsfri rätt enkelt på något sätt?

Marktäckande lågväxande växter skulle det vara då?

Kenny Lundbäck skrev:
Jo man kan ju alltid ta det på sig själv, helt rätt, önskar dock man kunde göra den underhållsfri rätt enkelt på något sätt?
Visst går göra underhållsfritt med växter, etc, men problemet kvarstår att det är grannens mark.
Så vill eller kanske inte bryr sig grannen så blir det då du som måste åtgärda med grannens godkännande och sedan underhålla med t.ex. ogräsrensning.
Eller så har du eller lånar en trimmer som du kör av slänten med några gånger/år.

Om du bor på en bergsluttning så har du antagligen fin utsikt åt andra hållet, så det enklaste är att titta åt det hållet istället.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Om du har plats på din tomt så plantera stora täta buskar. T ex syren, doftschersmin, bergtall, eller kanske kaprifol som på mark blir marktäckande och kommer att växa upp och täcka slänten med tiden. Eller bygg ett högt plank eller spalje/pergola om du inte har så gott om plats.

Tack för alla underbara tips!

Se den oklippta grässlänten som en tillgång istället för ett problem. Större artrikedom, lockar pollinerare, nyckelpigor och andra bra trädgårdsdjur.

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.