Byggahus.se

Grannens skräp på våran tomt

1. R
    Medlem · 29 inlägg

Richard Beiron

Medlem
    Om du visste om servitutet, dina föräldrar redan försökt sälja och om du dessutom visste om historien med mäklarna, hur kunde du komma på tanken att flytta in på fastigheten? Jag tycker alltihop låter minst sagt märkligt, mannen ifråga borde väl antagligen låsas in men ditt eget agerande verkar inte heller vettigt?

2. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 501 inlägg

HEM2121

Medlem
    Ta kontakt med lantmäteriet och red ut vad som gäller. Mark- och miljö kan du också ta ett samtal med. Bra om du får allt skriftligt! Att köra bil på din mark är egenmäktigt förfarande och för det gäller en polisanmälan.

3. J
    Medlem · 10 inlägg

Jeppe Jeep

Medlem
    Gå med i Villaägarna så har de expertrådgivning. Genom din hemförsäkring har du rättsskydd, läs på om den så känner du dig nog lugnare.

4. N
    Hobbysnickare · Norra Halland · 3 inlägg

no1_fisherman

Hobbysnickare
    Det fanns en tjomme precis utanför Kungsbacka, som kallades för "Varg-Larsson". Har var exakt lika vresig och gjorde sina barn arvlösa genom att göra om sin förmögenhet till stiftelse han också.

5. F
    Medlem · 241 inlägg

frityreldarn

Medlem
    Ganska säker på att den belastade parten i ett avtalsservitut kan ansöka om att ta bort servitutet, till skillnad från ett officialservitut där det måste till att servitutet inte används och inte heller kommer användas för att man skall kunna ta bort det.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Stockholm · 99 inlägg

MrXman

Medlem
    Du kanske kan råka tappa några uppvända spikar/skruvar där han brukar köra på din tomt?

7. Fujim
    Medlem · 51 inlägg

Fujim

Medlem
    Skrevs servitutet innan eller efter dina föräldrar köpte tomten?
    Dvs gjordes avtalet mellan A) Dina föräldrar - gubben eller B) Gubben - Gubben.

I fallet B kan man ju ifrågasätta om man får skriva avtal med sig själv.

8. M
    Medlem · 10 inlägg

Martin.W-D

Medlem
    Hosta på gubbjävlen och släng ut spikar och skruvar överallt han kör. Var lika jävliga tillbaka. Men självklart försök lösa det civiliserat först.

9. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 443 inlägg

harry73

bra på allt
    Det kan ju vara lika dumt som Ebba Busch som hängde ut Esbjörns ombud som kriminell.

Håll dig på rätt sida av lagen, så kan lagen hjälpa dig.

10. Ö
    Medlem · 5 inlägg

Öbo50

Medlem
    Jag ägde för några år sedan en fasighet bredvid mina föräldrar där jag hade servitut på en mur i tomtgräns på deras sida. När de dog övertog jag deras fastighet. Innan jag sålde den fastighet som hade servitutet dödade jag det. Jag var tvungen att göra det hos tingsrätten eftersom servitutet var registrerat där.
    Med ovanstående vill jag säga att du bör ta kontakt med närmsta tingsrätt för att begära en kopia på servitutet. Då får du svart på vitt vad som gäller.

• Laddar…
  11. L
    Medlem · 35 inlägg

LisaMa

Medlem
    Som sagt, området är super huset likaså. Jätte fin förskola och många av våra vänner bor i närheten. Anledningarna till att vilja bo här är många. Grannen är hemsk och har mycket riktigt alltid varit men han är inte inne i huset och jag vill inte att en gammal gubbe ska få oss att ta beslutet att vi inte kan bo här.

QUOTE="Richard Beiron, post: 4193811, member: 146923"]Om du visste om servitutet, dina föräldrar redan försökt sälja och om du dessutom visste om historien med mäklarna, hur kunde du komma på tanken att flytta in på fastigheten? Jag tycker alltihop låter minst sagt märkligt, mannen ifråga borde väl antagligen låsas in men ditt eget agerande verkar inte heller vettigt?[/QUOTE]

12. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 443 inlägg

harry73

bra på allt
    Servitutet finns troligen digitalt på Lantmäteriets webbsida under min fastighet

13. L
    Medlem · 35 inlägg

LisaMa

Medlem
    Jätte bra idé! Tack!

• Laddar…
  14. I
    Medlem · x · 31 inlägg

ingemargavle

Medlem
    Tipsa Transportstyrelsen om mannens mentala hälsa och olämpligheten i att han har körkort.

15. Brattåsaren
    Medlem · Halland · 41 inlägg

Brattåsaren

Medlem
    Ett servitut ska vara av gagn för fastigheten - inte personen/erna som bor på eller nyttjar fastigheten.
    Detta gäller både Officialservitut och Avtalsservitut. Båda servituttyperna skrivs in hos Lantmäteriet.
    Ett Officialservitut är betydligt starkare än ett Avtalsservitut, då det senare är en överenskommelse mellan berörda parter. Ett Officialservitut är tvingande och handlar ofta om rätten till väg, vatten och annat nödvändigt.
    Det innebär att om Avtalsservitutet inte tydligt är till nytta för den härskande fastigheten, inte personens nytta, kan man få det ogiltigförklarat.
    Om personen på den härskande fastigheten inte går med på att riva avtalet, vilket ju inte alls verkar vara fallet här, får man vända sig till Tingsrätten och stämma fastighetsägaren (civilmål/tvistemål). Det kan ta ett tag innan ärendet kommer upp i rätten, beroende på var man bor såklart. I vissa kommuner flera år.
    Och du behöver ha allting klart och tydligt dokumenterat varför du anser att Avtalsservitutet inte gagnar den härskande fastigheten. Men det är ju inte säkert att du får rätt ändå...
    Märk väl att om Avtalsservitutet inte har en tidsbegränsning, ibland har de det, så följer det med till nästkommande ägare av den härskande fastigheten. Den ägaren kanske är villig att riva avtalet, men det vet man ju inte...
    Jag har egen erfarenhet av att bryta upp ett Avtalsservitut som jag ansåg felaktigt. Den härskande fastigheten gick till slut med på att bryta avtalet (tecknat mellan denne och förre ägaren till min fastighet) när jag sa att "om vi inte kommer överens så måste jag tyvärr stämma dig i Tingsrätten."

Mitt tips till dig är att du frågar Advokat Claes Blåe här på forumet om dina chanser och vad som är tillrådligt.
    Han har troligen bättre koll på detta än både jag och övriga här på forumet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.