Byggahus.se

Grannens skräp på våran tomt

1. tveksamt
    Husägare · Uppsala · 1 127 inlägg

tveksamt

Husägare
    Rimligtvis kan ju grannen inte både neka till att den är hans skräp och samtidigt polisanmäla grannen för att slänga skräpet. Som Alfredo skriver, se till att ha det svart på vitt/inspelat etc. att grannen nekar till att det är hans bara.

• Laddar…
  2. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 964 inlägg

snuttjulle

Medlem
    En liten vinkel till detta med om det är skräp som kan vara farligt.
    Om man ser till att det blir anmält och det blir ett krav på att städa är det ju en stor fördel för TS att kunna ta detta papper till grannen och visa upp. TS är inte den som tagit beslutet om att det behöver städas så grannen kan ju knappast bli sur på TS.Och säger nu grannen att det inte är hans skräp så är det ju bara att säga tt då ser vi till att städa upp.
    Viss del av problemet fixat iaf.

3. R
    Medlem · Västernorrland · 1 549 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Tills grannen ställer dit mer skräp för det var behändigt sätt att bli av med det. Eller hämddumpar miljöfarliga saker.
    Grundproblemet med att grannen anser sig kunna disponera TS mark kvarstår.

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 486 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Vet vi om grannen är sugen på at behålla "skräpet" eller skulle han kanske bli glad att få bort det utan kostnad?

5. P
    Medlem · 1 952 inlägg

pmd

Medlem
    Givetvis, men det kan dra ut på tiden ganska länge. Polisen tycks inte prioritera grannfejder av flera trådar här på Byggahusforumet att döma.

6. P
    Medlem · 1 952 inlägg

pmd

Medlem
    Jag förstår ditt resonemang, men slutsatsen är nog helt fel.
    Grannen tycks kunna bli sur på TS helt utan anledning.

• Laddar…
  7. X
    Medlem · skaraborg · 166 inlägg

xxxscrabblexxx

Medlem
    Eftersom jag bara hyrde så gav jag upp och flyttade. Jag var alldeles för sårbar för sådana attacker. Ensamstående mor (går ju att göra "orosanmälan") barnen hade varsin katt, hästar och hundar som man kan roa sig med att anmäla för vad som helst. När han fick veta att jag skulle flytta kom han och smörade erbjöd bete till hästarna kom med komplimanger om hundarna och katterna och var hur "trevlig" som helst. Värst var att ha blivit svartmålad på byn. Jag märkte det på folks attityd när jag var på affären och handlade. En granne som jag fikat med nån gång och umgåtts med hans dotter talade helt ärligt om att han inte vågade det p.g.a. denna mannen som kommit med förtäckta hot mot honom själv. Det var med stor lättnad jag flyttade därifrån.

8. L
    Medlem · 35 inlägg

LisaMa

Medlem
    Man vill inte tro det men vissa är verkligen bara elaka! Skönt att ni slipper det nu!
    Hade vi också hyrt hade vi säkert gjort samma sak, speciellt när man har barn och behöver lägga energi på annat.
    Tack vare väldigt många bra inputs här och höra andras historier som din känns det som man fått ork men också lite mer självförtroende att driva detta vidare så ett stort tack!

9. Brattåsaren
    Medlem · Halland · 41 inlägg

Brattåsaren

Medlem
    Upprättande eller upphävande av avtalsservitut är inte Lantmäteriet inblandad i, utan endast själva inskrivningen.
    Servitut kan upprättas på två sätt, officialservitut eller avtalsservitut.
    Officialservitut upprättas av en Lantmätare, medans avtalsservitut skrivs privat mellan fastigheterna.
    Om det är ett officialservitut som ska upphävas behöver man ansöka om en Lantmäteriförrättning.
    Men alltså inte Lantmäteriförrättning vid dödande av avtalsservitut. Det kan endast dödas på två sätt: Antingen genom överenskommelse mellan gällande parter eller, om det inte går, genom att den part som vill döda avtalsservitutet då istället stämmer den härskande fastigheten vilket då blir ett mål för Tingsrätten.

10. N
    Medlem · 750 inlägg

Nils ST

Medlem
    Men snälla du. Jag vet vad ett servitutet är, tro mig. Inskrivningen är en del av lantmäteriet. Ett avtalsservitut kan fortfarande även upphävas genom en förrättning, du får läsa på lite till och återkomma när du har något vettigt att komma med. https://vesterlins.se/ordlistan/avtalsservitut

Edit: ett tips är att titta på jb 14:14.

Redigerat 5 maj 09:08
  11. Brattåsaren

Brattåsaren

Medlem
    Nej. Texten jag återgav senast är svar från Lantmäteriet på frågan om just ett avtalsservitut kan dödas genom lantmäteriförrättning. Så du har inte så bra koll som du tror.
    Rätt ska vara rätt.

12. N
    Medlem · 750 inlägg

Nils ST

Medlem
    Vad har den som svarat detta på lantmäteriet för tjänst?
    Det går i vissa fall fint så då har du antigen tolkat svaret fel, lantmäteriet tolkat frågan fel eller så har dom helt enkelt svarat fel. Rätt ska vara rätt.

Länken till Vesterlins är en mycket tillfälligt källa, titta på den. Vesterlins är alltså det absolut ledande konsultbolagen inom fastighetsrätt i Sverige som både gör uppdrag och håller utbildningar och flertalet anställda har varit med och tagit fram lagstiftningen och skrivit flertalet doktoriner. Dom råkar inte bara skriver fel på sin hemsida där dom förklarar div. olika juridiska ord.

Redigerat 6 maj 20:02
    • Laddar…
  13. Brattåsaren

Brattåsaren

Medlem
    OK. Då får du väl vila i villfarelsen att du har rätt. Ingen idé att försöka påvisa något för någon som redan bestämt sig – trots bevis att det är fel.
    Trist bara att du sprider okunskapen vidare.

14. N
    Medlem · 750 inlägg

Nils ST

Medlem
    Du har inga bevis. Du säger bara att någon på lantmäteriet sagt det utan någon som helst bevis.

Hör kommer riktiga ”bevis”

fbl 7:3 ...”Upphävande av servitut genom fastighetsreglering får begränsas till att avse viss i servitutet ingående befogenhet, om det kan ske utan att servitutet i övrigt äventyras.”

Läser man vidare i Lantmäteriets handbok står följande:

”Bestämmelserna om ändring och upphävande gäller – frånsett inskränkningarna i 9 § – alla servitut, oavsett hur dessa har kommit till, dvs. även avtalsservitut.”

Som sagt det går i vissa fall att upphäva ett avtalsservitut genom en Lantmäterförrättning. Och det är i allra högsta grad relevant för denna tråd eftersom det är just i dessa situationer det går att använda då ett avtal innehåller flera servitut, både helt gilliga och ok och såna som inte är helt ok. Jag har i allafall tolkat det som att det är så TS fall är. Jag rekommenderar det dock inte då det antagligen är bättre att bara gå vi tingsrätten men det Var inte frågan här.

Räcker det tycker du eller har du faktiskt något att komma med? Sluta sprid din okunskap som om att det är fakta. Din okunskap är fakta.

Redigerat 6 maj 20:30
    • Laddar…
  15. N
    Medlem · 750 inlägg

Nils ST

Medlem
    För att förtydliga ännu mer från handboken:

”Prövning av om servitut föreligger
    Beträffande prövning av fråga om ändring eller upphävande av servitut har i förarbetena till bestämmelserna i 7 kap. 4 och 5 § § framhållits att det åligger LM att först undersöka, om den ifrågasatta rättigheten utgör ett giltigt servitut. Detta gäller självfallet endast avtalsservitut. Om servitutet inte är giltigt, kan beslut inte meddelas om ändring eller upphävande av rättigheten.”

Det innebär ju att LM kan ta ställning till om det är giltligt eller inte helt enkelt om det krävs för förrättningen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.