Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Grannens skräp på våran tomt

1. D
    Renoverare · Stockholm · 1 127 inlägg

Dublin

Renoverare
    Är det tydligt någonstans vem som äger förrådet? Om han äger det så är det ju ok att han låser det och har servitut på att kunna komma till det. Om ni äger det så kan han ju inte låsa er ute - som minimum måste ni ju ha gemensamma nycklar. Ett alternativ är att ni har nycklar och att han får kontakta er när han behöver tillträde till förrådet.

2. M
    Medlem · Skåne · 174 inlägg

Micke R.

Medlem
    Om han har ensamrätt på förrådet så är inte ett servitut. Då är det arrende som innebär hyra. Mvh

3. Violina
    Husägare · 2 726 inlägg
    Ja, och då borde han kunna bli uppsagd..

Oavsett så är det ju inte tal om ett giltigt servitut

4. B
    Medlem · 46 inlägg
    ok, det med siktservituten visste jag inte, det var intressant. Lite intressant ändå att man gör en viss prövning men tar inte ett totalansvar. Det är jättebra att man sållar bort de värsta solklara fallen men jag kan tycka att det haltar lite om vissa andra går igenom som egentligen också är ogiltiga. Blir lite rättsosäkert på något sätt. Som att man prövar det lite grann liksom.

5. D
    Besserwisser · E · 19 970 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Om de ska prövas fullt ut måste man ju titta ordentligt på plats för att göra bedömningar. Det skulle bli en dyr hantering. För att sortera bort uppenbart felaktigheter räcker det med en genomläsning.

6. R
    Medlem · Västernorrland · 1 692 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Inskrivningen har varit en process vars syfte är att säkra avtalet genom att dess existens blir dokumenterad och sökbar. Själva sakinnehållet har varit en fråga för parterna och den ev. lagstiftning som gäller för avtalsområdet.
    Det myndigheten tar ansvar för är alltså en ren registreringsfunktion, ingenting som har någon myndighetsutövande funktion eller beslutskapacitet kring giltighet eller laglighet i det som parterna avtalat.

Sen har väl inskrivningen blivit med tiden mer speciallagsreglerad, så nu är det bara väldigt specifika saker som alls kan skrivas in. Då blir det allt mer relevant att förhålla sig till om det avtal som lämnas in passar inom den boxen. Vilket indirekt avgörs av vad de avtalat...

Med tanke på priset för en inskrivning så kan det omöjligt göras en komplett prövning av innehållet mot alla lagar som styr dess giltighet. Då hade statusen efter ett sådant beslut knappt skiljt sig från ett officialservitut efter det och behövt kosta därefter.

Min gissning är att den prövning du talar om är att IM bedömer om avtalet är inskrivningsbart.
    Dvs. ska myndigheten anse det ingår i deras uppgifter att lägga in det i registret eller inte.
    Allt som har med avtalets giltighet mellan parterna är en civilrättslig fråga som de får ta med varandra i TR om det ska prövas.

Just därför hamnar nivån så att man bara nekar det som uppenbart inte kan skrivas in, vilket inte säger något om ifall det som faktiskt har skrivits in verkligen är giltigt. Iom man inte är den instansen som avgör giltigheten i det som avtalats, så kan man inte heller avfärda fall som ligger på nivån oklar/tveksam utan bara där man entydligt och med noll tolkningsutrymme kan säga att "detta är inte ett servitut". Därför kan man inte heller tillmäta det faktumet att avtalet skrivits in något värde när dess innehåll ska tolkas.

Ifall inskrivningen börjar förväxlas med någon typ av kvalitetsgranskning eller giltighetsstämpel så är det problem, men snarare ett pedagogiskt än ett juridiskt.

• Laddar…
  7. L
    Medlem · 190 inlägg
    För när jag började skriva inlägget så kunde jag inte scrolla för att se vad ts såg it att ha för kön, så ja valde hen (inget fan själv) pga respekt att inte anta att ts var en man.
    Plus, vad har det med tråden att göra...

8. M
    Medlem · 241 inlägg

Macce

Medlem
    Även om gubben har pengar så har han ont om år kvar att bråka.
    Se till att gubben inte kan utnyttja servitutet enligt eget godtycke. Ställ blomlådor av betong där han kör bil. Sätt upp staket där ni vill ha det.
    Låt gubben själv driva det juridiska. Han får visa att servitutet är korrekt och att han har rätt att göra som han gör. Innan han gjort det struntar ni i de delar av servitutet ni anser strida mot jordabalken.
    Läs i andra trådar hur svårt det är att få rätt, även när man har rätt, och hur lång tid det tar.
    /m

9. L
    Medlem · 35 inlägg

LisaMa

Medlem
    Måste kolla upp det. Förrådet står på våran mark och räknas in till våran totala takyta men det kanske fortfarande kan vara hans förråd kanske? Vet inte riktigt hur det funkar.
    Fick tipset om att läsa det gamla avtalet från det att mina föräldrar köpte. Ska kolla det också.

10. K
    Medlem · Malmö · 1 670 inlägg

kindvall

Medlem
    Meddela att ni tänker reparera taket på förrådet och be honom att flytta ut alla saker, då det kommer att stå utan tak ett tag.

11. L
    Medlem · 35 inlägg

LisaMa

Medlem
    Jag skulle gissa att han tyckte sig göra något smart. Han ville äta kakan och ha den kvar, samt slippa skötsel, utgifter för underhåll etc.

Det finns en hel del konstigheter kring fastigheten, bla så (för många år sedan nu) när mina föräldrar skulle renovera och stängde av huvudströmbrytaren slocknade hela hans garage. Han kom upp och skrek på mamma och pappa om hur mycket de förstörde.

Nu när man har distans till det skulle de självklart polisanmält och gjort en större grej av de men ingen av dem gillar konflikter och var oroliga över vad servitutet faktiskt innebar.
    Nu vet vi att han är galen men det visste de inte då och de ville inte bråka.

Han är en gammal byggherre och låter otroligt påläst när man pratar med honom och säker på sin sak, hade inte mina föräldrar bott här och vi vetat om allt han gjort tidigare hade vi nog inte heller vågar bråka med honom.
    Men tack vare alla bra synpunkter och råd här börjar man förstå att det finns många luckor. Saker kan förändras och det är värt att ta det vidare. Vi ska förhoppningsvis bo här väldigt väldigt länge så ska inte låta skitgubben få vara den som bestämmer längre.

12. Dheri
    Husägare · Värmland · 988 inlägg

Dheri

Husägare
    Går elen till hans garage fortfarande från er? Då skulle jag se till att koppla bort det så snabbt som möjligt, ser ingen anledning att ni ska betala för hans elförbrukning.

13. L
    Medlem · 35 inlägg

LisaMa

Medlem
    Den togs bort för många år sedan. Men vet inte om det finns mer. Har haft en elektriker som kollat på det men vad vi kan se är det inget mer.

14. G
    Medlem · Jönköpings län · 1 045 inlägg

gaidin

Medlem
    Testa att bryta strömmen i ert hus och se om något slocknar hos honom.
    Förrådet som han har tillgång till, är det hans eller ert? Om det tillhör honom så se till så inte ni betalar ström till det heller.

15. K
    Hobbysnickare · skaraborg · 284 inlägg

kioskdavid

Hobbysnickare
    Tror du det finns el i boden så se till att den inte kommer från dig.

generellt så får man inte dra elkablar över fastighetsgränsen. Anmäl i så fall till elbolaget.
    Står det något i servitutet om att han får dra el?annars så anmoda att han genast tar bort kabeln då vi tänker gräva där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.