Byggahus.se

Grannens skorsten nära mitt Ftx intag

1. M
    Medlem · 2 050 inlägg
    Får undersöka när det blir dags om det finns någon "elektronisk näsa" som kan detektera röklukten och tillfälligt slå av ventilationen.

2. Daax
    Medlem · 15 inlägg
    Tack för alla tips ! Många bra och andra som
    kanske lite gled lite off topic! ;)

Men för den nyfikne:
    Vi har pratat med grannen som direkt bokade in en sotare dels för att sota men även för någon form av besiktning/bedömning som vi sedan får ta ställning till och vidta ev. åtgärd Tillsammans.
    Grannen har läst på om sätt för effektivare eldning för att minska rökutveckling och snabbare uppnå ”klar rök” osv.

Grannsämja var det va? :)

3. T
    Medlem · 2 582 inlägg
    Och vad gör du under tiden? Kikar på möjligheter och kostnader att dra om tilluften?

4. Daax
    Medlem · 15 inlägg
    Jag avvaktar sotaren så tar vi det som sagt därifrån :)

Redigerat
  5. L
    Medlem · 13 inlägg

Först skulle jag:
    Kolla upp att byggnadsnämnden har lämnat bygglov till braskaminen
    Att det lämnats in en godkänd besiktning efter montage
    Då vet du att grannen inte kan ställas till svars.
    Självklart oxå att ditt intag är korrekt och inte kommit till/flyttats
    Är allt gjort får du komma överrens med grannen om åtgärd
    Ta fram en offert på åtgärden å diskutera vad /hur ni ska göra.
    Lycka till

• Laddar…
  6. F
    Medlem · 63 inlägg
    OK, jag vill inte vara negativ, men det är så att det är sotarnas utkomst i dessa uppdrag, så vänta dig inget den vägen. Det tar inte bort det hälsoskadande som drabbar er vid varje eldning, oavsett.
    Det finns en del fakta på sid 20-21 men tyvärr är uppgifterna från 2008 och det finns ingen uppdatering http://extra.lansstyrelsen.se/miljo...er/2008/2008-smoskalig-fastbransleeldning.pdf

7. P
    Medlem · 8 inlägg
    Fruktansvärt med rök 1 meter från er, i ett radhusområde! Visst finns det regler, visst finns det avgöranden i miljödomstol betr vedröksproblem! Det är ju en miljöfarlig verksamhet. Tror inte skorstenshöjning har någon egentlig verkan - det har visat sig från andra ärenden. Dessutom är det förorenaren (vedeldaren) som ska betala! (Polluter Pays Principle)...... Kolla gärna med ditt miljökontor och kolla gärna vad miljödomstolen sagt i liknande ärenden!

8. P
    Medlem · 8 inlägg
    Har ingen betydelse vem som "var först". Det är en hälsofara likväl!

9. Karlia
    Medlem · 973 inlägg
    Intressant. Jag bor i radhus med öppen spis där jag har satt in en kamin. Allt godkänt, gjorde en anmälan då jag installerade den. I min kommun är det tillåtet med trivseleldning-även i radhus.

10. Z
    Medlem · 162 inlägg
    Det är väl självklart att det spelar roll vem som var först.
    Om man "gissar" utifrån den information som givits i tråden så var det från början två skorstenar där TS skorsten sedan har byggts om/bytts ut till friskluftsintag.

När det nu inte visar vara en så smart lösning så är det ju givetvis TS som har ansvaret för att flytta sitt friskluftsintag alternativt betala grannen så att han kan göra ändringar för att förbättra situationen.

11. Z
    Medlem · 162 inlägg
    Du verkar ha en trevlig granne. Tänk på att grannsämja går åt båda hållen och att du är ansvarig för ditt hus.

12. Daax
    Medlem · 15 inlägg
    Nja, grannens skorsten är tillbyggd -07. Är en separat/egen skorsten enbart för deras kamin. Det är den som satts upp bredvid det som är original på huset och också numera vårt friskluftintag.

• Laddar…
  13. Z
    Medlem · 162 inlägg
    Ok, då är det ju såklart inte så självklart som jag skrev där ovan.
    Förstår jag det rätt om det finns två skorstenar hos grannen och en före detta skorsten hos dig som numera är friskluftsintag?

14. Daax
    Medlem · 15 inlägg
    Korrekt
    Korrekt!

15. P
    Medlem · 8 inlägg
    Trivseleldning - d v s HÖGST 4 tim/gång, HÖGST 2 ggr/vecka? ....Anmälan ska alla göra som installerar braskamin o d. Så det betyder egentligen inte så mycket. I de flesta fall avgör kommunen inte vid en anmälan lämpligheten/hälsofaran med vedeldandet - endast det tekniska (som de flesta här snöat in sig på). Efter anmälan och efter att man börjat elda i kaminen, då först är det fritt fram för grannar att klaga. Då blir det process. (Det handlar inte enbart om grannar på några meters avstånd från dig. Röken och partiklar (med bensen, PAH, dioxiner, bensapyren m m) flyger iväg låååångt.