Byggahus.se

Grannens rör för dagvatten går över vår fastighet

1. M
    Byggveteran Nivå 1
    För då slipper han vänta på överklagandet och ev advokatkostnader, en granne som hittar på mer jävelskap etc.

2. T
    Medlem · Nivå 8
    Som att sedan gnälla när rören ligger på plats och det är något fel. Nej man skall inte befatta sig med grannar på detta sätt.

3. M
    Byggveteran Nivå 1
    Grannar eller fiender? Man kan ju välja den vägen som grannen valt och som leder till år av konflikter som kostar en massa energi eller så löser man problemet och går vidare. Att lägga ner en massa energi på att kriga tillfredställer bara egot men bygger inget garage.

• Laddar…
  4. Tomtom79
    Medlem · Nivå 7
    Jag skulle nog vilja svara något i stil med:

Om jag förstår dig rätt har du HITTILLS fått ha rör liggandes på min tomt utan avtal eller kostnad och när jag nu vill använda min egen tomt så har du åsikter om detta? Om du har vidare åsikter om detta så vänligen ta med ett förslag till avtal samt plånboken så får vi ta ställning till ditt erbjudande...

5. S
    Medlem Nivå 4
    Vart leder dagvattenledningen efter ha passerat din tomt?
    Hur är höjdskillnaden från det ställe där grannen dränerar?
    Finns det risk om du klipper hans rör att du får in det som ytvatten på din tomt?

6. M
    Medlem · Nivå 4
    Grannen är ju uppenbarligen medveten om att han har ledningar på er tomt utan rättigheter. Förmodligen redan när han köpte fastigheten. Hade varit smart av honom att kräva ett avtal vid det tillfället. Nu tolkar jag det som någon ovan, det är ej fastighetstillbehör enligt JB. Men värt att kolla upp angående dikningsföretag, även om det inte låter helt troligt.

7. Nefrums
    Hobbysnickare · Nivå 9
    Du kan ju fundera på saken ett tag. Förslagsvis till dess att bygglovet vunnit laga kraft och inte längre går att överklaga.

Redigerat 15 apr 2019 14:10
  8. D
    Medlem Nivå 3
    Hade ett liknande fast omvänt problem. Jag fick stopp i mitt dagvatten på grund av inträngning av rötter. Kommunen kom ut och kikade och konstaterade att mina rör gick under grannens tjusiga thujahäck och vidare in under hans nyasfalterade infart. Enligt kommunen så hade jag rätt att gräva upp både häck och asfalt för att komma åt "mina" rör. Grannen hade bara ett år tidigare tillfrågat mej om han fick göra den där asfalterade infarten som ligger precis i tomtgränsen. Eftersom varken han eller jag visste eller tänkte på att det fanns rör under så såg jag inte problemet.

Efter en kort konferens med grannen så inhandlades två plattor öl, en minigrävare hyrdes, och en helg senare så hade jag och grannen tillsammans grävt ett nytt rördike fram till gatan. Kommunen kom och gjorde en ny anslutning till min fastighet och gratulerade oss till god grannsämja. Merkostnaden rör sig om några få tusenlappar, men grannsämjan är ovärderlig.

• Laddar…
  9. Tokslut
    Medlem Nivå 12
    när du väl får klart för bygglov så bygg där du vill och råkar det finnas rör iväg så är det bäst att grannen gjort sig redo med nya för de lär försvinna i processen.

Din granne har ju visat sin "goda" sida, så då är det väl ingen idé att du lägger några pengar på hans rör för vad kommer härnäst? Hans rör får problem som du lagt pengar på och du åker på att fixa/betala åter igen!??

10. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Det stämmer ju inte. När rören las ditt, fanns det ett godkännande av fastighetsägaren och när sedan TS tomt styckades av fanns det ju ett avtal att rören fick vara där. För innan den den tidigare ägaren av stamfastigheten sålde den nyavstyckade fastigheten, ägde han båda två.
    Det betyder att det FINNS ett avtal och att ersättningen på något sätt reglerades i fastighetens värde.
    MEN eftersom avtalet inte registrerades som servitut, är avtalet bara ett avtal mellan personer, och de följer bara med försäljning av fastigheten till nästa ägare, om den visste om avtalet eller borde veta om avtalet.

Nu blir det lite komplicerat, för någon gång vid försäljning av ts fastighet, berättade säljaren inte om grannens rör. Det betyder att den tidigare ägaren fortfarande är avtalspart i avtalet.
    Grannen däremot visste bevisligen att dräneringsrör fanns och troligtvis har då tidigare ägare av grannens fastighet alltid berättad att rören fanns och hörde till fastigheten. Så grannen tog över avtalet vid köp av fastigheten.
    Det finns alltså ett (otydligt) avtal mellan grannen och en tidigare ägare av TS fastighet, men inte mellan grannen och TS. Man kan också hävda att grannen fortfarande äger dräneringsröret, eftersom det meddelades vid överlåtelse att de fanns och ingick i köpet. Man kan dock också hävda det motsatta.

Grannen är alltså inte en elak granne som i smyg la ner rör på TS fastighet och försökte göra en rövare..
    Grannen äger en fastighet och inser plötsligt att det blev fel med avtal och att TS kan försämra hans fastighet.
    Först därefter blir grannen stressad och gör konstiga saker.
    Jag skulle fortfarande försöka undvika sådana problem med grannen i framtiden och vill absolut inte dela ledningar med sån granne. Jag skulle inte heller ville ha servitut mitt över tomten, men förslaget att låna ut grävmaskin mot självkostnad känns rimligt (men då ska grannen ha eget avtal med grävaren så att TS inte hamnar mitt i en garantistrid)

11. F
    Medlem Nivå 1
    Jag va i samma sits förra sommaren fast tvärt om. Dvs jag va i din grannes sits. Men jag insåg snabbt att det är mitt ansvar att leda vattnet rätt så jag tog helt enkelt och grävde ner ett eget rör på min fastighet. (Den gamla fick ligga kvar men pluggad). Inga servitut fanns. alla nöjda och glada (även om det kostade några tusenlappar).

Din granne kommer inte få igenom sitt överklagande, han lär bli ålagd att gräva ner nytt rör. Det är dessutom rätt tuffa krav på just dagvatten, hur det belastar stamnät och grannars fastigheter.

12. T
    Medlem · Nivå 11
    Normalt anser jag att ont med ont ska bedrivas, men i ett sådant här fall där det faktiskt handlar om en grannrelation - låt vara en rätt dålig sådan uppenbarligen - så hade jag nog försökt hålla en högre nivå än grannen gjort hittills.
    Jag håller således med de som förespråkar den enklaste lösningen som inte drabbar dig ekonomiskt (mer än möjligen lite maskinhyra och lite av din tid, beroende på hur tvär du vill vara.) När du ändå har grävare på plats, gräv ett nytt rördike för grannen, alternativt låt grannen låna/hyra grävaren för jobbet (jag hade iofs gärna grävt diket, grävare är roliga! ;)) men grannen får själv stå för material och arbete med att lägga rören. När det är gjort, fyll i diket igen - eller låna ut bla, bla, bla...
    Så, klart! Grannen har ny fin och framförallt svackfri dagvattenledning och du slipper ha något med grannen att göra.
    Att de gamla rören ligger kvar under din carport är ju skit samma.

Presentera det erbjudandet för grannen och säg att det gäller nu och fram tills att tiden för överklagan gått ut, sedan drar du tillbaka erbjudandet och grannen får stå för alla kostnader om han nu eller i framtiden behöver dra om ledningen.

Jag tror att grannen vet att han inte har något att komma med och försöker sig på utpressning i sista stund med förhoppningen att du ska ta över hans problem för att slippa förseningar.

13. B
    Medlem Nivå 1
    Jag tycker inte att det låter så enkelt då det är tidigare ägare som gjort och de som sålde till er. Den som sålde till er kan ha glömt att säga att avtal finns, medvetet eller omedvetet.
    Det finns i alla fall en hel del fall där "din granne" fått rätt. Du bör ha det i beaktande innan du gör något förhastat, för du kan det helt plötsligt sluta betydligt dyrare.

Jag tycker att väldigt många här har en ganska tråkig syn på hur man löser problemet och vill kriga mest av allt. Även om han är en nöt och ni kanske har rätt rent juridiskt så blir ju inte grannsämjan bättre av det.
    Som någon annan skrev, ett par plattor öl, ett par kotletter på grillen och några timmars arbete kanske kan lösa saken enkelt.
    Eller att ni i samband med grävning av grund kommer överens med grannen på något vis. Ni har ju ändå grävmaskinen där, så om han står för material och den extra tiden så slipper han ju uppställningskostnad... tex.

Det finns ju en del vägar att försöka nå en "fredlig lösning" om man bara vill (ÄVEN om han är en skitstövel).

Redigerat 15 apr 2019 18:02
  14. C
    Medlem · Nivå 8
    Vi har en rättshaverist till granne.....På tre månader fick vi mot oss: 1 Anmälan till Byggnadsnämnden, 2 stycken anmälningar till Lantmatäriet,,1 polisanmälan och 1 anmälan till kommunens miljökontor... Försök kom överens med grannen, hemska tanke om han också skulle vara rättshaverist....då blir det inte kul...Dessbättre är jag juridiskt bevandrad o vet att föra min talan...Grannen torskade på allt...:rofl:.Men krånglar fortfarande med petitesser till vår irritation,givetvis... Vi har bott grannar i 15 år! Mental härdsmälta,åldersdemens, eller?:(

15. pacman42
    Medlem · Nivå 13
    I detta fallet så skall ni ju gräva där rören ligger, de skall alltså bort!

Mitt förslag är att du lägger ned nya rör ut till anslutningen längs med tomtgräns, du kan använda dem för avledning från ditt garage också. Skriv avtal med grannen om delat ansvar för rören i tomtgräns och fram till dagvattenanslutningen. Låt grannen betala halva kostnaden för att lägga ned de nya rören.

Du visar välvilja och du löser problemet. Grannen kommer att ha svårt för att tacka nej till detta.

Grannen kan kräva att de befintliga rören skall bli en ledningsrätt eller ett servitut, detta kan ta lång tid att reda ut och kosta mycket pengar oavsett om du vinner eller inte. Jag tror dock att du vinner, men är långt ifrån säker då många saker spelar in. Det är (nästan) alltid bättre att inte konfrontera, även om den andra sidan gör det.