Grannens rishög

11k läst  37 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    hur hade ni gjort eller vad kan jag göra. Vi köpte ett hus för ett åt sedan. Vår tomt ligger i en sluttning. Grannnen som bor ovanför sluttningen slänger ner all sitt trädgårdsavfall och kvistar och dyl ner för slänten. Dvs det hamnar på gränsen till vår tomt. Det kasar ner avfall till vår tomt som vi får plocka bort. Vår uteplats ligger nära denna hög av ris och kvistar. Vi har lyft detta med dem och att det stör oss. Men inget de tar hänsyn till. Hur kan jag få bort denna gigantiska rishög. Kommunen?!

2. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Svårt att hindra någon som är oförskämd och inte bryr sig om konsekvenserna för andra på det viset. Bygg ett staket och sätt en häck innanför det så ni slipper se skiten är det realistiska svaret. Visst kan ni anmäla det till kommunen, men det ska nog vara rätt rejält illa för att de ska bry sig.

3. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    vad gör de med rishögen? Liggen den kvar och dlir det kompost till slut eller tar de bort det ibland?

Om det blir kompost kan det efter ett tag leda till att de höjer sin mark med mer än man får utan marklov. Eftersom de höjer marknivån (oavsett om de har marklov eller ej) ansvarar de för att jordmassorna inte trycks ner på er tomt.

Det är viktigt att ni dokumenterar genom att ta bilder varje år eller när någonting ändras, och börjar backen rasa ner på er mark eller blir det en ordentlig hög över hela backen, kan ni börja ta kontakt med kommunen och anmäla eller fråga om hjälp.
    Lägg dock inte för mycket tid på det och grubbla inte allt för mycket över det.

Att de bara kastar trädgårdsavfall på sin sida tomtgränsen är inte något du kan göra något emot. Skulle de även kasta matavfall där, kan det bli en sanitär olägenhet pga av flyglarvar mm.

4. N
    Medlem Nivå 1
    Rishög ligger bara och verkar har gjort i flera år. Detta inte bort den alls utan den fylls på hela tiden med gräsavfall o kvistar och grenar. Vi har nu en mur av ris uppskattningsvis 2 meter hög.

5. L
    Medlem · Nivå 13
  6. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Att lägga 2m hög ris på marken är inte att höja marknivån. Men när det blir 1 m kompost, är det plötsligt marklovspliktig.

Att elda upp rishögen skulle jag inte göra

• Laddar…
  7. N
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…
  8. B
    Medlem · Nivå 15
    Finns det inte någon bestämmelse om att var och en ska ta hand om det regnvatten som faller ner på ens tomt?
    I så fall kanske det kan användas eftersom det låter som att regnvattnet skulle kunna rinna nerför slänten och in på TS tomt.

Och överkanten är fortfarande under grannens gräsmattenivå?

9. Larsa
    Medlem Nivå 12
    En kollega till mig fick kommunen att agera på exakt samma problem. Så det är inte omöjligt. Kommunen kom och tittade och grannen fick ett föreläggande.

• Laddar…
  10. H
    Medlem Nivå 2
    Har du provat att prata med grannen?

• Laddar…
  11. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Det står i första inlägget att de gjort det.

12. E
    Medlem Nivå 2
    En får inte slänga saker från den egna trädgården på annans mark utan att uttryckligen ha lov till detta av markägaren. Är markägaren kommunen är min gissning att de vill att trädgårdsavfall hamnar på en återvinningscentral istället för i naturen. Finns bl a risk för spridning av växter som inte skall finnas i den svenska naturen vid okontrollerat dumpande.

Hur som helst så bör du meddela markägaren att det slängs trädgårdsavfall på ett ställe ni önskar det inte slängs trädgårdsavfall på.

13. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Du läste nog inte inlägget riktigt. Personen slänger ju skräpet på sin tomt i en slänt, så att det rasar ner på TS tomt. Plus att de tvingas titta på det.

• Laddar…
  14. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Mitt råd, med tanke på att grannen är ovillig attdiskutera saken, är att först kontrollera exakt var tomtgränsen går och sedan göra en stödmur 50 cm in på er tomt, ca 50 cm hög (det är troligen bygglovsfritt, men vissa kommuner har hårdare regler) och sedan sätta en thujahäck där. Den kommer att fånga upp deras ris och på sikt även dölja hela slänten.

Vilken riktning ligger slänten i? Dvs kommer en eventuell häck att skugga er tomt eller grannens tomt?

• Laddar…
  15. D
    Medlem · Nivå 16
    Jag vet en husägare som dumpade riset på grannfastigheten. När fastigheten bytte ägare anmälde denne grannfastigheten till kommunen. Den fick då ett föreläggande om att städa.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: