Byggahus.se

Grannens nybyggnation inskränker på min fastighet, vad gäller?

20k läst  39 svar

1. P
    Byggnovis Nivå 1
    Hej på er! Ny här och hoppas kunna få lite tips på hur vi ska gå vidare.

Vi har en tomt i ett område där det nyligen börjat byggas. Vi har inte börjat planera för vårt ännu, men grannen har börjat sin byggnation. Vi har två funderingar gällande detta. Ska tillägga att vi inte gjorde några invändningar på deras bygglov.

Grannen har utan vår vetskap fällt träd på vår tomt, som ligger kvar. Hur går vi vidare med detta?

Nu under byggnationen använder de vår tomt som uppställningsplats, vad gäller här?

Det har även schaktas inne på vår tomt och fyllts upp för att stödja upp deras grundsättning, vilket går över på vår fastighet.

Har varit i kontakt med kommunen och fått till ett tillsynsärende, men bör vi vidta några andra åtgärder än så?

Tacksam för svar.

.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_7860.jpeg
    Dessa träd är det som fällts.
    IMG_7856.JPG
    I början av juli när träden fällts.
    IMG_8116.JPG
    Så här ser det ut idag.
    Logga in för att se filmer.
    Idag.

2. Scsi
    Byggnovis · Nivå 4
    Har ni fört någon dialog alls med grannen som bygger gällande era tankar? Steg ett borde väl vara och framföra era synpunkter till grannen direkt och vad ni önskar att dom åtgärda.jag tror att hen uppskattar att man tar det den vägen först och utifall man inte få det man är ute efter så får man helt enkelt gå vidare. Men det är ju förvisso min personliga åsikt och kanske inte "rätt" väg.

Mvh Alexander

3. P
    Byggnovis Nivå 1
    Kan hålla med dig där om att det är ett bra första steg.

Inte fört någon dialog ännu, väntar på att kommunen ska höra av sig och ge uppgifter om vem som bygger. Då vi inte bor i området för byggnationen har vi svårt att vara där och höra oss för med entreprenaden om vem som bygger.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Ett snack med grannen måste ju vara den första åtgärden.

Träden är ju minst sagt trist, fast jag uppfattar inte från bilderna om det rör sig om något enstaka träd eller ett kalhygge.

Att de lagrar material på din tomt är inte OK. Se till att de får bort det. Att de gräver på er tomt är givetvis inte heller OK, men OM de nu har bygglov för något väldigt nära gränsen, så får man ju ha en pragmatisk hållning till det. Men det hade varit klädsamt med en dialog, och överenskommelse om hur det skall återställas. De får absolut inte ex. lägga en slänt in på din tomt. Vill de ändra nivå, så får de ordna det själva på sin sida med slänt eller stödmur.

5. P
    Byggnovis Nivå 1
    Gällande träden, är det kanske inte hela världen att de är borta och det är en liten dunge med träd vi pratar om. Troligtvis hade vi gjort det, men man vill ju ha alternativet själv. Det är det att de gjort det utan vår vetskap som retar oss.

Känner att jag verkligen borde få tag på den där grannen innan det blir värre..

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag var på gång att skriva, att träden av vissa kanske ses mest som sly, men man vet inte vilka känslor träd löser ut. och även om det är sly, varför avverka på annans mark.

7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Det spelar ingen roll vad det är för träd. Grannen och dess byggare har inget att göra på er tomt utan er tillåtelse. Fylla ut på er tomt får dom inte göra heller.

Det kan vara så att dom tänker att det är till fördel för er också men det ska ändå till en dialog

8. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    I ett nybyggt område, kan ett litet ursprungligt träd vara väldigt viktigt om man lyckas planera in det i trädgården. Att de nu fällde trädet gör att ni behöver tänka om och kanske plantera ett lämpligt träd istället.

Om ni hade sådana tankar om trädet, ska ni kunna kräva ersättning plantering av ett likvärdigt träd, inkl. vattning vid behov under tiden den behöver etableras. (vatten kan kännas som en liten kostnad, men sig att det kommer en torr sommar med bevattningsförbud, kan det vara rätt så knepigt.

Om grannens entreprenör kör med tunga maskiner på er framtida trädgård, packas jorden mycket, även på större djup. Det gör att ni kan få en trädgård, där växter har svårt att etablera sig och jordförhållanden som gör att trädgården har svårt att ta hand om vattnet.
    Grannen ska inte använda är tomt utan att ni kommit överens om det.

Sedan ska ni se till att grannen inte gräver på er tomt.

Mitt förslag är att ni sätter ett enkelt staket runt tomten och informerar grannen och entreprenören att de inte får använda din fastighet.
    Beroende på vad dina planer är för trädgården, gör du en polisanmälan för trädet och ger grannen ett skadeståndskrav för trädet och packning av trädgården.
    Sista punkten skulle jag inte göra om jag ändå skulle ta bort trädet och om min entreprenör ändå skulle köra med tunga maskiner på hela tomten, men annars tycker jag man absolut kan göra det.

• Laddar…
  9. J
    Medlem Nivå 1
    Om ni inte börjat bygga spelar det väl ingen roll om dom ställer upp på er markplätt? Sånt får man räkna med i områden av nybyggnation och hör väl till allmänt hyfs att man ”hjälper till” i den mån man kan, att upplåta tomten som ni inte använder är väl knappast någon större ansträngning från ert håll? Var tydliga med vilket datum ni förväntar er att ta marken i bruk så får det vara rent då!

10. K
    Medlem Nivå 5
    Mitt tips som precis byggt klart och bott 1 år är att försök att få bort allt från din tomt.
    Se till att inget är oklart när ni börjar bygga och att alla frågetecken är lösta. Skapar bara problem och eventuell irritation mot nya grannen. ( Personlig erfarenhet... )

Det saknades främre tomtmarkeringar på våra tomter pga exploatören inte var klar med vägen när Lantmäteriet kom för att slå med rör.
    Jag var på plats mycket och fick muntligt sagt till mig vart röret skulle sitta. ( Enkelt att minnas då det var precis mellan en lyktstolpe och elskåp. Finns även gps-koordinater )
    Två veckor innan vår firma skulle börja grovplanera och göra grunden lastade grannens snickare av 3 st STORA pallar med olika sorters virke.
    Ringde tomtägare/grannarna 3 gånger och snickarfirman 3 gånger. Plus en annan firma som jobbade hos en annan granne erbjöd sig flytta allt.
    Två veckor senare kom firman med grävare och fyllning till min tomt ( fast pris ). Då låg allt kvar och de kunde inte fylla ut 30x5 meter mot den långsidan. Nu i efterhand har jag bedömt att det kostat oss ca 10 000 kr att få den delen fixad av en annan firma som kom och fixade finplaneringen.

Lägg därtill att ”surtanten” som jag pratade med om virket nu flyttat in och aldrig säger hej ens. ( Dock till ingen annan granne heller )
    Samt har de byggt ett ”litet” stenparti full med ogräs en halvmeter över gränsen.Plus att gräsmattan de anlade går över gränsen ca1 meter på en liten yta då vi lämnade lite om vi vill anlägga häck. Det är utfyllt med grus för framtida garage och att vår tomt ligger lite högre än deras.
    Drog även snöre ( 3 st i olika färger ) för att ”visa” vart gränsen gick precis när de flyttade in.
    Efter tre dagar var alla snören av(klippta) på exakt samma ställe med ett fint snott...

Nu i efterhand har jag lust att ge en egen faktura till grannen för allt extrajobb deras firma orsakat.

Men annars är stämningen mellan alla övriga grannar väldigt bra ;)

• Laddar…
  11. Abbe W
    Medlem Nivå 5
    Vi hade en träd incident med vår granne och ur den kom att vi kunde fått 1500:- per fält träd. Eller återetablering. Vad de gäller att de nyttjar din tomt är det på inget sätt ok utan ök. Titta närmre på Bygglovet, om det även gäller markarbeten nära er tomtgräns och ni har INTE reserverat er för det är det säkert bara ett misstag. Kommunen kan säkert reda ut det.
    Men, tänk på att ni SKALL BO DÄR med grannen. Fastigheter och grannar är en långvarig relation med daglig kontakt...
    Hoppas det löser sig.

12. T
    Medlem · Nivå 7
    Jag hade blivit vansinnig om något fält träd på min tomt.

13. A
    Husägare Nivå 1
    Tänk också på att läsa kontraktet för tomten, vi håller på att bygga och i våra kontrakt står det att grannarna får nyttja tomten skäligt under byggtid (samma gäller för oss mot grannarna), dvs de får lov att bygga ställning eller liknande som går in på vår tomt för att kunna bygga sitt hus/garage och dylikt.

• Laddar…
  14. S
    Medlem · Nivå 3
    Absolut helt felaktigt svar!
    Det är definitivt orimligt att använda en enda millimeter av en annans tomt utan föregående dialog och godkännande. Det är naturligtvis entreprenören som gjort detta utan ägarens vetskap, allt för att underlätta jobbet och tjäna mer pengar.

Men varför kollar du inte med lantmäteriet vem som äger tomten? Du får ju svar direkt i telefon.

15. H
    Medlem Nivå 1